תשבור את הכלים

תשבור את הכלים

איך יכול נשיא האוניברסיטה העברית, מנחם מגידור, להציל את ההשכלה הגבוהה בישראל


 על פי השמועה מתכוון נשיא האוניברסיטה  העברית, מנחם מגידור, להציג מועמדותו לתפקיד יושב ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג.(  לאחר הניהול הבעייתי של המוסדות האלה בשנים האחרונים, מגידור נראה כשינוי מרענן. מכיוון שיש עוד חודשים רבים על לסיום הכהונה הנשיאותית ולבחירות לות"ת, יכול מגידור לעשות את שני הדברים החשובים ביותר שיוכיחו אם הוא מועמד ראוי להתמודד עם ממשלת החשבוניות הכפולות שמתנכרת להשכלה הגבוהה.


 מגידור חתום על ההסכם הקיבוצי בין האוניברסיטאות והסגל האקדמי הבכיר - זה שסיים את השביתה אשתקד - ובו נקבעו תוספות שכר שיקבלו הפרופסורים. בשולי ההסכם מצוייה חתימתו של אלי כהן, הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשר אותו על פי סמכותו בחוק יסודות התקציב. ההסכם נחתם במעמד שרי האוצר והחינוך. מגידור חייב לבטל את ההסכם הזה לאלתר.


 וזה סיפור המעשה.  האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות מתוקצבות בידי הממשלה. זו גם הסיבה שהסכם השכר טעון את אישור שר האוצר. מתוקצבות? עד היום ות"ת - הגוף שמקבל מהממשלה את התקציב ומחלק אותו למוסדות להשכלה גבוהה - לא קיבל אגורה מהממשלה למימון תוספת השכר. מכיוון שמגידור וחבריו מתלוננים על קיצוצים בתקציבים קשה להבין איך הוא והם משלמים את השכר הנוסף. או שמא צודקים המלינים שהאוניברסיטאות מחביאות כסף. אולי גם להן יש חשבון בראשון טורס?


 בהעדר מימון על מגידור לבטל את ההסכם ולא לשלם את תוספות השכר. מבחינה משפטית ביטול הסכם קיבוצי לא גורע מחובת מעסיק לעמוד בתנאיו לכל עובד, אבל מבחינה ציבורית זה מהלך מחוייב בכדי ללמד את ממשלת הזדון האנטי השכלתי שלנו מה משמעות התרגיל המסריח שהיא עשתה: לאשר את ההסכם - ולא לתת את הכסף.


 מגידור וחבריו גם התגלו כטירונים. הם לא דאגו שההסכם יהיה מותנה בהעברת הכסף. אולי הניחו שהממשלה מתנהלת בכבוד. היא לא. בממשלה אומרים עכשיו שהסכום מצוי בתוך תקציב "ועדת שוחט."  וזו רמייה כפולה: ועדת שוחט לא כללה בהמלצותיה את תוספת השכר והעיקר:  הממשלה אפילו לא דנה בדו"ח שוחט וזה אומר שהתקציב מצוי בזבל, אפילו לא במגירה.


 ביטול ההסכם יביא מיד לשביתה של הסגל הבכיר. לא מספיק. מגידור צריך להביא להשבתה של המוסדות להשכלה גבוהה. עליו ועל חבריו להודיע כי שנת הלימודים הבאה לא נפתחת עד שהתקציב יתוקן במלואו. על האוניברסיטאות לסרב לקבל תשלומים על חשבון שכר לימוד מסטודנטים. שלא יהיה כסף בקופה שאפשר יהיה לעקל לטובת המרצה ששכרו יוּלן.


 יולי תמיר היא לא רק שרת החינוך. היא גם יו"ר מל"ג. היא ומגידור צריכים להוביל את ההשבתה הזו. ליו"ר מל"ג אין ולא צריכה להיות נאמנות לממשלה. רק להשכלה הגבוהה. רק הם יכולים לשים מכשול לפני ההרס שזורעים כאן אהוד אולמרט ורוני בראון בעזרת האדישות של אהוד ברק, שאול מופז וציפי לבני.
15.7.2008
שתפו: