כאילו תחרות


 בימים האחרונים מתרבים הפרסומים על ההמלצות הצפויות של "ועדת זליכה." הוועדה הוקמה על ידי שר התחבורה כדי להמליץ על שינויים בענף הרכב. אף שבענף פועלים כ20- יבואנים, השר מודאג מכך שמחירי הרכב גבוהים מדי. הוועדה מבקשת להגדיל את מספר היבואנים, מתוך הנחה שאם יהיו יותר - המחירים יירדו.

 אחת ההמלצות היא למנוע מצב שבו אותו יבואן הוא בעל זיכיון ליבוא של שני מותגים. כך, מי שמייבא מרצדס לא יוכל לייבא יונדאי ומיצובישי, ומי שמייבא מאזדה לא יוכל לייבא פורד. מבחינה זו ההמלצה דומה להמלצה של ועדת הריכוזיות, לאסור על תאגיד "ריאלי" להחזיק בתאגיד "פיננסי ."אם רק נפצל את הבעלות, כך גורסות שתי הוועדות, התחרות תגבר ועימה רווחת הצרכן.

 כאילו שמצב התחרותיות בישראל השתפר כאשר ועדת ברודט אסרה על תאגיד "פיננסי" להחזיק בתאגיד "ריאלי." משהו מהותי השתנה כאשר בנק לאומי מכר את אחזקותיו באפריקה ישראל? אחר-כך באה ועדת בכר והמליצה להוציא מהבנקים את קופות גמל. מאז יש "המון תחרות," אבל גם עליית מחיר ניכרת לצרכן באמצעות דמי הניהול. מה יש לומר? בוועדות הציבוריות יושבים חכמים, עם היכרות מעמיקה באופן שבו דברים מתנהלים בישראל.
 ובחזרה לרכב: א"ב ביקש לרכוש מכונית חדשה. ייתכן שהקשיב לדוברי יוניון מוטורס, יבואני טויוטה, כי המותג שלה הוא הנמכר ביותר בישראל, אולי קרא ספרות מקצועית ומצא שטויוטה טובה מאחרות. בכל מקרה, הוא ננעל על טויוטה.

 האיש בחן את סוגי מכוניות טויוטה המיובאות לישראל ומצא שני דגמים שעונים על דרישותיו: קורולה ואוריס. הוא התקשר לסוכנות המשנה של יבואן טויוטה בירושלים, ולמד כי מחיר שתיהן זהה (תלוי בתוספות.( גם אנחנו מצאנו כך: שתיהן עולות 128,688 שקל. 

 ולא במקרה: שתי המכוניות כמעט זהות. המכניקה זהה ממש, וההבדל הוא בכך שהקורולה היא משפחתית "רגילה" עם תא מטען שבולט מישבן המכונית, ואילו לאוריס תא מטען נטול ישבן שנפתח באמצעות "דלת חמישית." זה ההבדל שבין מכונית מסוג sedan ומכונית מסוג .hatchback

  ויש עוד הבדל שחשוב לענייננו: שני הדגמים מיוצרים ביפן. אלא שהקורולה גם מורכבת שם, ואילו האוריס מורכבת בטורקיה. כיוון שא"ב זכאי לפטור ממס (שערורייה בפני עצמה: מדוע ניתן פטור ממס לרכב פרטי לאנשים שמסוגלים לנסוע בתחבורה ציבורית,( הוא שאל מה מחיר המכוניות ללא מס. או אז התבשר שבלי מס הקורולה זולה בכ15,000- שקל מהאוריס.

 לכאורה זה הגיוני, כי על מכונית מיפן יש מכס של ,7%  ועל מכונית מטורקיה אין.

 אלא שאנחנו במדינת ישראל. ראשית, פער המחיר ללא מכס גדול בהרבה מ.7%-שנית, אם כל ההפרש במחיר נובע מהמכס - מדוע מחירן עם מס זהה? איך זה שבמכונית זהה, עם מכס שונה, המחיר לצרכן אחיד?

 בפועל, האוריס זולה ליבואן יותר מהקורולה. חלק מההפרש מקורו במכס, אבל עיקרו הוא המחיר השונה שהיבואן משלם ליצרן. ועל אף זאת, הקורולה והאוריס נמכרות באותו מחיר. למה? כי זה מה שהיבואן רוצה. והוא לא היבואן היחיד שמתמחר כך את מכוניותיו.

 לא מיותר לציין כי המס על מכוניות בישראל עדיין נמוך מדי בהשוואה לנזקים הסביבתיים שיוצר השימוש ברכב פרטי. זאת על פי תחשיבים של כלכלני אגף הכלכלה במשרד האוצר. הסיפור של א"ב מדגים איך הבדל במס לא מזיז במילימטר את המחיר לצרכן גם בענף כלכלי שבו יש כ 20-"יצרנים."

  ספק אם ענף הרכב ראוי לטיפול אינטנסיבי, אבל אם מישהו חושב שאם יאלצו את יבואן מאזדה להיפרד מפורד יקרה משהו משמעותי, הוא טועה. בפעם הבאה שתרצו לקנות מכונית משפחתית, תבדקו את מחירי הקורולה מול מאזדה 3 ותיווכחו.

20.12.2011
שתפו: