יש גזענות

 סקר שפורסם בשבוע שעבר מצא כי כמחצית מהישראלים היהודים לא מסכימים שבשכנותם יגורו ישראלים ערבים.  ירון לונדון העריך בתוכניתו בערוץ ,10  שבשנת 1930 היה שיעור הגרמנים שחשבו כך לגבי יהודים נמוך יותר. ב1933- זכתה המפלגה הנאצית לרוב בפרלמנט הגרמני.



 הגזענות היהודית אינה רק עניין של דעה. מוחמד אסלי הוא דוקטורנט באוניברסיטת קולומביה, ניו-יורק, ובעל תואר ראשון ושני (בהצטיינות) בכלכלה מטעם האוניברסיטה העברית. אסלי תהה (**) האם שוק העבודה מפלה לרעה את אזרחי המדינה הערבים. שיטת המחקר שנקט בדוקה ומוכרת, והופעלה לא פעם כדי למצוא האם שוק העבודה מפלה לרעה נשים או ישראלים יהודים בני עדות המזרח. וזו השיטה: מחשבים את פערי השכר ומנסים, בדרך מתמטית,  להסביר את הפער באמצעות ותק בעבודה, השכלה ודרגה. כך נמצא לאחרונה כי על אף שיש פער של 38%  בהכנסה של משפחות ממוצא מערבי לעומת משפחות ממוצא מזרחי – הרי שבניגוד לעבר, כל הפער יכול להיות מוסבר על-ידי גורמים כמו ותק, דרגה והשכלה. המשמעות: אין אפליה בשכר נגד יהודים ממוצא מזרחי.

 אסלי השתמש בשיטה הזו לבדיקת פערי שכר בין גברים יהודים וערבים. פערי השכר לשעת עבודה הם גדולים. אלא שבניגוד לפערים בין יהודים ממוצא שונה, את הפערים האלה אי-אפשר להסביר באמצעות גורמים כמו ותק והשכלה. בעוד שבעבר הסבירו הגורמים האלה שני-שלישים מן הפער, ב2003-  הם מספקים הסבר רק למחציתו.

כלכלני שוק העבודה מסכימים כי פער בלתי מוסבר הוא סימן מובהק לאפליה.

 אסלי גם הראה כי יש ענפים – למשל חשמל ומים ומנהל ציבורי – שבהם שיעור הערבים המועסקים הוא אפסי.  חשוב לציין כי כל אלה הם ענפים שבהם משולם שכר גבוה, ואין בהם כמעט עובדים ישראלים-ערבים.

 בצדק הביעו יהודים רבים כעס למשמע הקריאה של מפלגות "ערביות" להימנע מלהצביע למפלגות  "הודיות." זו גזענות ערבית. אבל היא נובטת על קרקע פוריה של גזענות יהודית ואפליה – אפילו בשוק העבודה, שמתנהל, לכאורה, בתחרות חופשית על בסיס היכולת של העובד. לכאורה בלבד.

  (**) Muhammad Asali, Why Do Arabs  Earn Less than Jews in Israel? The  Maurice  Falk Institute for Economic Research 

28.3.2006
שתפו: