הנחות על חשבוננו

 האם מונופול רשאי לתת הנחות? לא. כי אם נותנים למונופול להוריד מחיר, הוא ימנע מגורמים חדשים להיכנס לייצור. זו הסיבה שלחברת החשמל אסור לתת הנחה. זו הסיבה שכאשר ביטלו את המונופול בשיחות הבינלאומיות, נאסר על בזק בינלאומי להפחית מחירים עד שגורמים חדשים ייכנסו לשוק ובגדול.

 האם זה חל גם על מוצר שיש מספר קטן של גופים המספקים אותו? שר התקשורת, משה כחלון, תקף את חברות הסלולר על כך שהן נותנות הנחות מפליגות לתאגידים גדולים על חשבון הצרכן הקטן, הביתי או העסקי. אלא שכחלון, כמקובל אצל שרינו, הוא בעל כושר דיבור מופלג - הוא לא באמת מתכוון לעצור את התרגיל. מה כן רצוי לעשות? מחקר חדש (*) הגיע למסקנה כי במוצרים כאלה "הנחות לצרכנים גדולים יכולות להשפיע לרעה על התחרותיות....  ולפגוע ברווחה החברתית." יש מקרים, "כאשר המוצרים הם תחליפים מלאים," כלומר זהים, שהחוקרים מציעים אפילו לאסור הנחות לצרכנים גדולים.

 מה זה אומר?  תסתכלו על מה שעמותת חבר עושה למען חיילי הקבע, על המכרז של הממשלה לשירותי טלפונים ניידים, בו השיגה מחיר שהוא כעשירית ממה שהציבור הרחב משלם. כשחברת הסלולר, הבנקים, יבואני הרכב ודומיהם נותנים הנחה לצרכנים גדולים, זה על חשבון שאר הצרכנים והמתחרים שלהם. אנחנו מפסידים.

(*) Giacomo Galzolari & Vincenzo Quantity Denicilo: "Competitive  Quantity 2010Discounts", CEPR DP 8144, Dec.  2010

7.12.2010 
שתפו: