עבודה ערבית, עבודה שחורה

מחפשים סיבות לאירועים האלימים בקרב ערביי ישראל? הסתכלו על פערי השכר המתרחבים בין יהודים לערבים .מחפשים סיבה למהומות הבאות: הפער הגדול בשכר (שלא מצטמצם) בין אשכנזים לבין מזרחים, בני הדור השני

 ראשי הרשויות המקומיות הערביות טוענים כי יש לחדד את כתב המינוי של ועדת החקירה לבדיקת האירועים שהיו במגזר הערבי. אפשר להבין כי במקום כתב מינוי רחב הם רוצים משהו מצומצם, שיתמקד בפעולות המשטרה. בצורה הזאת הם מקווים להביא להדחתו של אליק רון מהפיקוד על המחוז הצפוני של המשטרה. המנהיגים האלה, עושה רושם, אינם מתעניינים באמת במה שהשלטון שלנו עשה למגזר שאליו הם שייכים. הם רוצים לחסל את הסמל המשטרתי. ואם יחליפו את רון, זה ישנה במשהו את מצבם?
 בימים אלה ממש, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ממצאים נוספים מסקר ההכנסות של משקי הבית ב.1999- אילו היה לראשי הרשויות האלה שכל ולא רק דם חם, הם היו מבקשים להרחיב את סמכויותיה של ועדת החקירה גם לממצאים האלה.

 ההכנסה הממוצעת של שכיר יהודי היתה 6,590  שקל בחודש. הגבר הממוצע קיבל 8,410 שקל בחודש, ואילו האישה היהודייה הממוצעת קיבלה 4,750  שקל בחודש. השכיר הערבי הממוצע קיבל 4,140 שקל. הגבר הערבי קיבל 4,440  שקל, והאישה הערבייה 3,060  שקל. זה שווה ועדת חקירה.

 מצב רע? לא הלכתי רחוק מדי, אלא לראשית שנות ה.90- אותו סקר מ1992-  הניב את הממצא הבא: היחס בין השכר הממוצע היהודי לבין השכר הממוצע של הערבי היה
.1.37  ב1999- הוא היה .1.59 מי שמנסה להבין מדוע בנסיבות מסוימות קמים הערבים ותופסים עצבים ואבנים, מוזמן לעיין בסטטיסטיקה מהסוג הזה.

 התרחבות כל-כך מהירה בפערי ההכנסה שבין יהודים לערבים באותה מדינה ראויה לבדיקה על רקע התפתחויות אחרות בתחום ההכנסה. כך, למשל, היחס בין שכרו הממוצע של גבר לשכר הממוצע של אישה היה 1.78  ב1992- וירד ל1.66- ב.1999- אם מנטרלים את מספר שעות העבודהבממוצע עובדים גברים  35% יותר שעות מנשים – עדיין נשאר פער בין שכר לשעה של גבר ושל אישה. אבל גם הפער הזה מצוי בירידה. עכשיו תחשבו: כמה אנרגיה מוציאים אצלנו על פערי שכר בין המינים, וכמה אנרגיה מוציאים אצלנו על פערי שכר בין לאומים?

 קורה אצלנו משהו חיובי ביחסי הכלכלה שבין גברים לנשים. מה בדבר הממצאים הבין-עדתיים בתוך המיגזר היהודי? הכנסתו הממוצעת של יהודי מזרחי (יליד אסיה-אפריקה) היתה ב1992- נמוכה מזו של יהודי אשכנזי (יליד אירופה-אמריקה.(  אבל ב–  1999- הרבה בגלל העלייה מרוסיההיה שכר הספרדי גבוה יותר משכר האשכנזי.

 עניין רב יותר יש בבני הדור השני. כאן יש פער משמעותי בין שכר של ישראלי שאביו אשכנזי 8,750)  שקל) לשכר של ישראלי שאביו ספרדי (5,820 שקל.( כאן ראוי לחזור למחקרם של חמי גוטליבובסקי ונילי מארק מאוניברסיטת תל-אביב. השניים מצאו כי כמעט כל הפער הזה נובע מהבדלי השכלה. ומה באשר למגמה לאורך זמן? ב1992- היחס בין השכר הישראלי-אשכנזי לבין השכר הישראלי-ספרדי היה .1.5  זה המצב גם ב.1999-

  התמורה להשכלה אקדמית ממשיכה לעלות. ב1992- השתכר האקדמאי הממוצע   49% יותר מהממוצע באוכלוסייה. ב– 1999- הוא והיא השתכרו  54% יותר. מה שמלמד כי לפחות בקרב היהודים המפתח העיקרי להכנסה טובה הוא השכלה טובה.

 הערבים לא רק שמשתכרים מעט, הם עובדים הרבה יותר קשה. היהודי הממוצע עבד ב 1999- 41 שעות בשבוע .הערבי 43.5 –  שעות. כולם, אגב, עובדים קצת פחות מאשר בראשית שנות ה.90- מי עובד הכי הרבה שעות? בשיא מחזיק הגבר היהודי ממוצא אשכנזי – עם 48 שעות בשבוע. השיא המקצועי מוחזק בידי שכבת המנהלים, שבממוצע עובדת 52 שעות בשבוע, לעומת 40 שעות של הפקיד.

14.11.2000
שתפו: