נביאים, שוטים וכלכלנים


מתברר כי נחמן (מברסלב) היה בומבה של נביא (כמאמר השיר של חיים חפר בביצוע שמואליק קראוס). 120 שנה אחרי שנסתלק מאיתנו המגמגם מאומן הוא שלח מכתב ובו הצביע על ישראל אודסר כממשיך דרכו. והמכתב הזה הוא "מפתח לגאולה". עובדה.

חבר שלי, מ"ב, טוען שהוא נביא הרבה יותר מוצלח. הוא בנה מודל – מודל  דילוגים – שהוא מפעיל על ספר התורה. ולכל תופעה שאתם רואים וחווים אפשר למצוא סימוכין בטקסטים שנכתבו כבר אז.  ולספקנים הוא מוכן להוכיח זאת תמורת סכום סימלי.  לא בהכרח קטן.

נא להכיר: הוועדה המוניטרית

מה שמביא אותנו לוועדה המוניטרית של בנק ישראל. זו ועדה שקובעת מה וכמה לעשות בתחומי הכסף: ריבית, מטבע חוץ ושאר ירקות שכאלה. את זאת היא עושה  כדי לשמור על "יציבות מחירים". אלא שבשביל לעשות את זה היטב הוועדה צריכה לדעת מה יהיה. ובמיוחד חשוב לה לדעת מה יהיה מדד המחירים לצרכן בעתיד.

מטעמים לא ברורים הוועדה נמנעת מלחטט בכתבי נחמן. ובאופן מביש היא לא פונה לחבר שלי. במקום זה היא פונה לשלושה גורמים: 
נביאים מקצועיים שעיסוקם  מתן תחזיות כלכליות, והם מנפיקים נבואות במחיר מאוד לא סימלי.
היא פונה לבורסה שם אפשר ללמוד מה "ציבור המשקיעים" מעריך שהמדד יהיה על פי הפער שבין מחיר אגרת חוב צמודה למדד לבין אגרת חוב לא צמודה.
והיא פונה לחמישה מודלים כלכליים שנבנו בבנק ישראל במאמץ מחקרי אדיר והם נחשבים  לפאר היצירה המדעית.

טעות לעולם חוזרת

אלא שיש בעיה אחת. כל הגורמים האלה מפספסים על בסיס כמעט קבוע. מה שעד כה לא מנע את השימוש בהם.  דנה פליקר, מחטיבת המחקר של בנק ישראל, מצאה שיטה למיזעור נזקים. כאמור לבנק יש 5 מודלים – חמישה נביאים מתמטיים – והוא עושה מהם ממוצע. פליקר מצאה שיטה חביבה איך לעשות מחמשת הלא יוצלחים האלה ממוצע מוצלח יותר. כלומר מספר שמנבא בצורה מדויקת יותר את האינפלציה העתידית.

זה חביב כי את האחד המודלים היא בחרה להכניס בלהפך. אם הוא מנבא עליה של חצי אחוז, היא תכניס אותו להתחשבנות כירידה של חצי אחוז. יש לזה הסבר הגיוני שלצערי נבצר מבינתי. אבל מה זה חשוב? העיקר שזה עובד. בבנק ישראל כל כך התלהבו מהתרגיל עד שאימצו אותו ככלי הניבוי הרשמי של הבנק.

המציאות הנבזית

עד כאן זה נשמע משעשע. החוקרת עשתה עבודתה נאמנה וצרפה למחקר ממצאים השוואתיים על ניבוי מדד עתידי בשנים האחרונות. וכאמור הנביא שלה, נקרא לו יחזקאל, הוא נביא ממש מוצלח. כלומר בהשוואה לנביאים אחרים.

אלא שבשנה האחרונה, כמה מצער לשמוע, לא רק יחזקאל אלא כל הנביאים קפצו מדרגה ברמת הפיספוס. בעוד הנביאים האחרים קפצו מפיספוס ממוצע של 0.02% ל – 0.09% , יחזקאל, המוצלח יותר, קפץ רק מ – 0.01% ל – 0.05%. הקפיצה היתה די מהירה וארעה ביולי-אוגוסט אשתקד. ומאז התייצבה ברמת הפיספוס הגבוהה.

אז מה אני מבלבל את המוח?

נסיתי לברר מה קרה. מדוע תש כוח הנבואה בבנק המרכזי של המדינה היהודית? ההסבר היחיד ששמעתי הוא ש"שיעור האינפלציה נפל". וזו בומבה של תשובה.

היא מלמדת שהנביאים יודעים מה יהיה רק כאשר מה שיהיה הוא מה שהיה. במקרה כזה מי צריך נביאים? אבל כאשר מה שיהיה חורג ממה שהיה, הנביאים לא יודעים מהחיים שלהם. הם שוטים עם דיפלומה.

וכולם כלכלנים.

יש כמובן עניין שולי וזעיר: מנהלים כאן מדיניות על בסיס מידע מוטעה. אבל זה קטן עלינו.
12.7.2013
שתפו: