שכר הנגידה

עכשיו, מששני ליצני הממשלה החליטו למנות נגידה לבנק ישראל ראוי להתבכיין לרגע על מצבה של קרנית פלוג (אם תעבור בהצלחה את מבחן ועדת טירקל).  או ליתר דיוק  על ההחלטה הראשונה  שעליה לקבל.
וזה סיפור המעשה:

חוק בנק ישראל קובע כי את שכר הנגיד קובעת הממשלה. ואכן, הממשלה קבעה כי שכר הנגיד יהיה 62,859  שקל לחודש -  כ 50% יותר מאשר שכרו של שר. החוק התקבל לפני כמה שנים בלחץ של הנגיד הקודם, סטנלי פישר. פישר גם ביקש, ונתניהו נענה, ששכר הנגיד אכן יהיה 62,859  שקל , אבל שהשכר הזה לא יחול עליו. הוא, פישר,  ימשיך לקבל משכורת של שר. פישר ביקש להצטנע וכך היה.

הדילמה של פלוג

עכשיו יש לנו נגידה חדשה. לפניה  שתי אפשרויות. הראשונה, לא לעשות דבר והמשמעות היא שתקבל שכר גבוה מאוד במונחי המגזר הציבורי. ויש אפשרות נוספת: שגם היא תצטנע ותבקש שהממשלה תחליט ששכרה לא יעלה עם קידומה בסולם הדרגות.

אם  תבחר בדרך הראשונה כולם יגידו שהיא רודפת  בצע וחושבת שהיא שווה יותר מקודמה המהולל. אם  תבחר בדרך השנייה היא תהיה אידיוט בעיני עצמה ובני משפחתה.  מי הטמבל שמוותרת על שבעת אלפים שקל לחודש? מה, כסף גדל על העצים (כפי שאמרו אבותינו)?

איך יוצאים מהדילמה הזו?

כבר שנים שבנק ישראל מתלונן על השכר הגבוה מדי בבנקים. יכול הבנק המרכזי להוסיף: ולא רק בהם אלא  גם אצל מנהלים במוסדות פיננסים ותאגידים ציבוריים אחרים.

תסתכלו רגע מסביב. ובהנחה שאתם רואים איזה מנכ"ל בנק או חברת ביטוח בסביבה, תמצאו שהשכר החדשי שלו נקוב בשש ספרות. מנכ"ל מסכן מקבל שש ספרות שהראשונה בהן היא 1. אצל מנכ"ל רציני  הקידומת לחמש הספרות הבאות חמש ומעלה. מאיפה המספרים האלה? ממחלקת הבצע של התאווה. 

ארבע אפסים

כמובן שאף בנק לא עשה את המתבקש: לבקש מועמדים לניהול ובוחר מבין המתאימים את זה שמבקש/ת את השכר הנמוך ביותר. מכרז על שכר מנהל? לא יקום ולא יהיה. אולי, מי יודע, הגברת אשר, שמונתה  זה עתה למנכ"לית בנק דיסקונט, מוכנה לעבוד תמורת ארבעה אפסים וקידומת 6 – מה שתקבל הנגידה החדשה?

לכן ראוי לה, לנגידה החדשה, שתתכבד ותקבל את השכר שנקבע בממשלה – כאמור ארבעה אפסים עם קידומת 6. ובו ברגע  כדאי גם שתקבע כי השכר שלה יהיה הגבוה ביותר המותר במערכת הבנקאית. ומה יעשו הבנקים במיליונים שייחסכו כתוצאה מהמהלך הזה? שיבטלו  עמלות עו"ש לא רק למיטיבי הכנסה – העשירון העליון לא משלם היום עמלות כאלה - אלא לכולם.
21.10.2013











שתפו: