להדיח את גנץ



מה דעתכם על 1.9%? אין לכם דעה? ומה בקשר ל- 3.5%, זה מזיז משהו אצלכם? הנה בשורה קשה: אתם אנשים נורמליים לחלוטין שכאשר אתם פוגשים מספר – לא מתרגשים. סימן שאתם בריאים.

מירב ארלוזורוב כותבת ב"הארץ" כי שר האוצר, משה כחלון, ינסה להדיח מתפקידו את הממונה על התקציבים במשרדו – שאול מרידור. מרידור, כך מדווח, נפגש בעת מערכת הבחירות עם ....בני גנץ. כלומר מרידור ש. הוא כמו מרידור ד. –אבא שלו – מחסידי הרב גנץ שכנראה אינו ימין שפוי נוסח כחלון. עובד מדינה, כך כחלון בנוסח ארלוזורוב, לא ייפגש עם פוליטיקאי ללא אישור מיניסטריאלי. פויה כחלון, כותבת החרדה לסדר ציבורי שמאיימת כי "כחלון יקריב את תקציב המדינה לטובת האינטרס האישי שלו".


ומה יקרה עם שאול מרידור יתפטר מרצונו ויפסיק את שירותו למדינה, האם גם אז הכלכלה הישראלית תלך פייפן? מילא. גם לעיתונאים מותר לכתוב שטויות. אני, למשל, מתמחה בזה.
אז מה הסיפור? הסיפור הוא גנץ ולא מרידור או אפילו כחלון. מה היה בפגישה בין השניים? על פי הדיווח הם עסקו בשאלה הבאה: 1.9 או 2.9 או – לא עלינו טפו, טפו – 3.8. הכל אחוזים. ואם הדיווח אכן משקף את השיחה יש לשקול ברצינות מנגנון שישחרר אותנו מגנץ.

עיסוק בשטויות

המספרים המטופשים האלה מייצגים גירעון ממשלתי. כלומר הם לא מייצגים גירעון ממשלתי. כי תקציב הממשלה נקוב בשקלים, ולא באחוזים. אבל כלכלנים מהזן הטכני מחלקים את הגירעון לתמ"ג (חבל, יותר נעים לחלק אותו כסוכריות נטולות סוכר לילדים) וכך מקבלים אחוזים.
האם מועמד לראש ממשלה צריך להקדיש שעה מזמנו להבלי האחוזים האלה? לצערו כי רב, כל ראש ממשלה יצטרך להתעסק גם עם השטות הזו. אבל מועמד לראש ממשלה אמור לפגוש רק אנשים שחושבים בגדול. קראתי כי יועצו הכלכלי של ראש הממשלה מציע כי הממשלה תחסל את הביטוח הלאומי. ממילא הממשלה שולטת על הכסף של הביטוח הלאומי, אז מי צריך את הפארסה הפיננסית הנקראת "הגירעון האקטוארי של הביטוח הלאומי" ואת איומי המנכ"ל שישקיע מכספי הביטוח הלאומי במניות צ'ק פוינט. זו עוד דוגמה לשאלה מהסוג של 1.9%. היא בודקת עניין טכני. שאלה יותר חשובה היא האם בכלל צריך את עשרות הקיצבאות של הביטוח הלאומי ככלי של מדינת רווחה.

איך תממן (או לא) הממשלה את הגירעון של 300 מיליון שקל בקופת חולים מאוחדת שהתגלה חודשיים אחרי שנחתמה "תכנית הבראה"? גם זו שאלה מהסוג של 1.9%.  השאלה המעניינת היא האם ייאסר על לקופות חולים לממן רפואה פרטית. האם לבתי החולים יתאפשר לנהל רפואה פרטית כאשר הם ניזונים מהקופה הציבורית.
הנה ההימור שלי: בנימין גנץ לא שמע בכלל על העניינים האלה. אבל הוא מכיר עד תום את השטויות שהנפיק לו מרידור.

ובקיצור: גנץ התעסק בהבלים בתקופה היחידה שבה נותר לו זמן לחשיבה פוליטית-חברתית נועזת.

אז אולי טוב שלא יהיה ראש ממשלה. גם אם ליברמן וכחלון יסכימו להכתירו.

שתפו: