קלישאה ושמה יוקר המחיה


נניח שהשמאל בישראל (אבל אין דבר כזה) מגיע לשלטון. ה"שלום" שלהם הוא, כצפוי, בלוף. הממשלה נכנעת לכל גחמה של אויבי ישראל לשעבר, שבגדלות נפשם מציעים (אבל רק ללא-ערבים שבינינו) שתי חלופות: לצאת מכאן ולגור בשוויץ או לצאת מכאן ולגור בסרי לנקה. מה אתם בוחרים?
כדי להבהיר את הברירה שהוצגה, כל מי שעובר לאחת משתי המדינות האלה יקבל הכנסה השווה להכנסה הממוצעת במדינה המארחת וזאת בנוסף לאזרחות ודרכון. עכשיו בחזרה לשאלה: מה אתם בוחרים?
הנה הערכה זהירה: 95% יבחרו בשוויץ.


מה שלא יפריע להם להתכנס באחת השבתות הקרובות ולהפגין נגד ייקור החלב ומוצריו, שכר הדירה הגבוה ושאר עניינים הקשורים ליוקר המחיה.
שלא יהיו אי הבנות: כל מי שמסתובב בעולם מזהה מיד שישראל היא מדינה יקרה מבחינת יוקר המחיה. ועל אף זאת, ועל אף ששליש מהישראלים מחזיקים באזרחות זרה בנוסף לישראלית – אנחנו לא רואים הגירה למדינות הזולות יותר. ההגירה לסרי לנקה – אני משער – היא אפס.
מה נטפלתי לסרי לנקה? כי היא במקום ה – 13 מלמטה במדד יוקר המחיה שמפרסם אתר Numbeo. ישראל היא במקום ה – 13 מלמעלה. ושוויץ היא במקום הראשון. באופן מפתיע למדי לא מצאתי דיווחים על הפגנות בענייני היוקר בשוויץ. וגם לא מצאתי דיווחים שתושבי שוויץ נוהרים למדינות זולות יותר.

מדד היוקר

מה שמעלה את השאלה: מה בכלל הסיפור עם יוקר המחיה?
אתחיל עם העובדות. מדד רמת היוקר (כן, כולל דיור) בשוויץ גבוה בכ – 35% מזה של ישראל. בסרי לנקה המחירים הם פחות משליש מהמחירים בישראל. וואו, איזה סבל נוראי לשוויצרים ואיזה כיף גדול לתושבי ציילון זיכרה לברכה.
אם אתם מתעניינים במחירים של המינימרקט השכונתי – מדד גבינת הקוטג' - אז ישראל מידרדרת למקום ה – 19, שוויץ נשארת איתנה במקום הראשון ואילו סרי לנקה מטפסת למקום ה – 77 כאשר הסל שם הוא חצי מזה של שוויץ וישראל איפשהו באמצע.
אם נניח שהעובדות האלה גם נכונות וגם מייצגות עולה השאלה: על מה המהומה? אולי, יש הטוענים, צריך להתחשב גם במשכורות, כלומר בהכנסה, ולא רק בהוצאה.

מדד השכר

זו בהחלט מחשבה ראויה. האתר מחשב גם את "כוח הקנייה" של סל המוצרים. כלומר הוא משקלל את השכר עם המחירים. התמונה היא כזו: ישראל עוברת למקום ה – 19 מכלל 119 המדינות שנבדקו. והכי חשוב: אין כמעט אף מדינה שתחשבו שאולי תרצו להגר אליה שמצבה לא יקר יותר גם בהתחשב בשכר. שוויץ, מצער לומר, מדרדרת מהמקום היקר ביותר שנכבש בידי קטאר –החברים של מי שבנימין נתניהו ואביגדור ליברמן נשבעו לחסל.

מדד הפקק

האם כל זה אומר שישראל במצב טוב? ממש לא. רק שחשוב להבין כי המחירים הישראלים הם חלק מהמשחק הכלכלי שאחד מרכיביו הוא השכר הישראלי. אם מחר יתרחש הנס אליו מתפללים כל הדמגוגים הכלכליים של "יוקר המחיה", והמחירים בישראל ייסוגו מטה ב 20% - אין סיכוי שהשכר לא ישתנה, וגם הוא מטה. גם אם הנתונים של Numbeo מוטעים וישראל הכי יקרה בעולם המערבי – ההכנסה הישראלית הממוצעת מאפשרת קיום מכובד למדי גם בקנה מידה מערבי. ושלא יבלבלו את המוח עם הטענה שהפקקים בכבישים הם תוצאה של מחסור בכבישים. הם תוצאה של יותר מדי מכוניות, שנקנו על ידי ישראלים המשלמים מסי רכב בשיעור מהגבוהים בעולם. כי זה מה שעומד מאחורי מחיר: הנכונות והיכולת לשלם אותו.


שתפו: