המחסור מחריף


השבוע התבשרנו כי הסיבה למצבם הרעוע של זקנים בבתי אבות, ובמיוחד הסיעודיים שבהם, הוא מחסור בעובדים. ח"כ מרב כהן (כחול לבן) ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת) דיברו בכנסת על העניין. ואילו ח"כ יריב לוין (כנראה ממלא מקום שר הרווחה שבחר לשהות בפורטוגל) אישר שיש בעיה אלא שהצרה הזו תיפול לחיקה של הממשלה הבאה. למה לא הממשלה הנוכחית? אני מעריך שלא בא לה. היא עסוקה בסיעוד עצמי.

ארגון בעלי בתי האבות בדעה שהסיבה לבעיה היא 6,000 העובדים החסרים. על אף נטייתה של הפינה הזו להטיל ספק במה שקפיטליסטים אומרים, הפעם אקבל את דעתם שזה העניין. ומכאן, ובתוך 300 מילה, נחפש 6,000 עובדים.

קפיטליזם הוא משטר שבנוי על תחרות. ותחרות, מלמדים רבותינו, היא משוש נפשם של הביקוש וההיצע. אלה, בעת ההזדווגות ביניהם, מייצרים שני "ילדים": את הכמות של שיווי משקל (מספר העובדים במקרה הזה) ואת המחיר של אותו זיווג (שכר העובדים). אם כך, מה יש לבעלי בתי אבות להצהיר על "מחסור"? כל שעליהם לעשות זה להזיז את הביקוש לעובדים (כלומר, את שכרם) ואו אז יימצאו העובדים החסרים. הלא כן?

במקום זה הם מבלבלים את המוח בהודעות לתקשורת. כלומר הם רוצים שהממשלה תיתן להם לייבא 6,000 עובדים מחו"ל שבעבורם ישלמו שכר מינימום. רעיון נהדר ואני ממליץ להתחיל את זה עם שרי הביטחון, החוץ, המשטרה, החינוך ושאר אוכלי החינם בדרג הזה. שייבאו חיילים, שגרירים, שוטרים, ומורים פיליפינים ויקלו על תקציב המדינה.
איך אני יודע שזה מה שהם רוצים? כי הם מסבירים שהם נאלצים להעסיק "מהגרי עבודה" שזו עבודתם השנייה אחרי שהם מסיימים לטאטא את המסעדות וחופי הים. הרעיון, אם כך, ברור.

הנה המועמדים

עשיתי עבור בעלי בתי האבות מחקר יסודי שחשף את מספר הישראלים שמחפשים עבודה באופן אקטיבי באמצעות שרות התעסוקה. זה המינימום כי יש המחפשים בעצמם. והנה גיליתי כי יש בארץ כ – 160,000 כאלה. אין יישוב שאין בו מחפשי עבודה.
כל מה שצריך לעשות זה להזיז את הביקוש. וכאן טמון המוקש: אם מזיזים את הביקוש ייתכן והמחיר – שכר העבודה - יעלה. וזו צרה צרורה בהשוואה לקבלת רישיון להביא מהגרים מחו"ל.
אמור מעתה: עובדים לא חסרים. אלא שצריך להתגבר על הקמצנות. לעבוד על השוק ולא על הממשלה. כנדרש בקפיטליזם תחרותי.

 מחסור הציונים

השבוע החל עם הידיעה על כישלונה של ישראל במבחני פיזה הבינלאומיים הבוחנים בני 15 במתמטיקה, אנגלית והבנת הנקרא. דווח בעיקר על הפערים שבין היהודים והערבים. היה עיסוק אינטנסיבי הן בטיב המבחן, בטיב הציון ובכסף הנדרש לתיקון העיוות הזה. כידוע היהודים הם אור לגויים ואם היהודים כושלים אז אולי הגויים יתרוששו ואז מי יתרום לקרנות של הרבי מסאטמר שמממן תלמידים בבתי ספר ישראליים שבהם היהודים לא נבחנים בפיזה. ואם היו נבחנים – היו מדרדרים את המדינה תהומה במורד סולם הציונים העולמי.

נניח לחוקרי החינוך למצוא דרכם במבוך טיב המבחן וטיב הציון. כאנשי מעשה מתבקש פתרון מעשי למבחן הקרוב. במקום הזה צוטט מחקרו של אורי גניזי שמצא איך להקפיץ את ארה"ב מהמקום ה – 36 למקום ה- 19 במדרג העולמי. הוא עשה כן כאשר שילם לכל נבחן 25 $ על השתתפות במבחן ומזה הופחת 1$ לכל תשובה לא נכונה. כך נעשה לתלמידים אמריקאים וסינים (שהם במקום הראשון במדרג). אצל הסינים הכסף לא דגדג את הציון. אצל האמריקאים נתגלתה קפיצת ענק.

אבל לממשלה אין תקציב, יאמרו הספקנים. על כן הפינה הזו תורמת רעיון חיובי הממיר כסף בטובת הנאה אחרת: הציון במבחני פיזה ישוקלל ב – 10% לתוך ציוני הבגרות. ואלה מצידם הם קרש קפיצה לאוניברסיטה ובא לציון הציון 20 במקום 40 – בלי תקציב ובלי להתאמץ.

שתפו: