שאון השעון

 

הקוראים המתמידים מכירים את חיבתי למחקרים, לרוב אזוטריים, שמתפרסמים ברחבי העולם. ב – 2008 סיפרתי על מחקר שבדק האם שעון קיץ חוסך חשמל. את מדינת אינדיאנה שבארה"ב חוצה קו שעה כך שבחלק מהמדינה השעה אינה זהה לחלק השני. במשך כמה שנים הונהג שעון קיץ רק בחצי אחד. מכאן התרגיל החשבוני שעשו החוקרים. הם השוו את צריכת החשמל בין שני האזורים.

יאיר ברק, עמית מחקר במכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת ת"א, קיבל אף הוא את המחקר והחליט לבדוק האם ישראל דומה לאינדיאנה. הוא ידע שהנושא עצמו אזוטרי אבל הוא התעניין בפוליטיקה, באידיאולוגיה ובתיאולוגיה ששחקו תפקיד. מה גם שבישראל ההתכתשות בין אבירי שעון הקיץ לבין חסידי ימי הביניים החשוכות הסתיימה בניצחון האבירים.

ברק בדק, וממצאיו התפרסמו בכתב העת Israel Affairs. מכיוון שבעוד שבוע נאמר קדיש על שעון קיץ 2020 ושעון ישראל יוזז שעה אחת לאחור, זה הזמן לבדוק את מצב השעון.

היסטוריה של שעון

הלך החוקר ונבר בארכיון המדינה, בחוות דעת "מקצועיות" וב"פסקי הלכה" של רבנים. המחקר מלמד איך קרבות פוליטיים אדירים מתנהלים אצלנו על נושא שולי. ואילו על הפיל שבתוך חנות כלי החרסינה שלנו – דממה.

מי שהתחיל להתעלל בשעון היה הנציב הבריטי ב – 1940. במלחמת העולם השנייה אחת המצוות היתה חסכון באנרגיה. שעון קיץ – פער שלוש שעות בין ירושלים ולונדון – נתפס כתרופה. משהקימו פה מדינה הנציב הציוני נימק את התרופה גם בענייני בריאות כי שעון חורף לעת קיץ מגביר את העייפות כפי שפסק המומחה ד"ר שטג מבית החולים ביילינסון.

החוק הבריטי לא קבע מתי הקיץ מתחיל ונגמר. זה הבסיס החוקי לקרבות שהתנהלו כאן. מדוע, שאל החוקר, קפץ הפיוז לדתיים-חרדים בעניין הזה? ובמקביל מדוע קפץ הפיוז לחילוניים, בעיקר מפלגות שינוי ומרצ? אחד משרי הפנים של ש"ס הסביר את תאונת הרכבת-אוטובוס ליד קיבוץ הבונים, בה נהרגו 22 תלמידים, בחילול שבת ובמזוזות פגומות בבתי חילוניים. אהה, הגיבו החילוניים בזעם – נדפוק בחזרה עם שעון קיץ.

האיום האיראני

הפיוז הדתי נובע מכך ששעון קיץ הוא נטע חילוני במועדים הנהוגים בישראל, שהם כולם לפי הלוח העברי. את התקדים המסוכן הזה המפלגות הדתיות ביקשו לבטל. לכן חוק הלאום קובע את הלוח היהודי כמקור לקביעת מועדים.

המחקר של ברק מציף עניין שלא הכרתי. מי המציא את האיום האיראני? לא, זה לא בנימין נתניהו. הוא העתיק את זה מח"כ ניצן הורביץ (מרצ) שהסביר כי העדרו של שעון קיץ הוא כניעה לאיראנים הפונדמנטליסטיים שכפייה דתית היא לחם חוק עבורם.

סוף הסיפור הוא בחוק מלפני שבע שנים שעיגן במדוייק את חובת שעון קיץ. יעני, החילוניים ניצחו את האיראנים מזרם בעלז, גור וקנייבסקי.

העובדות בפח אשפה

כאשר נושאים כל כך כבדים באים בינינו לבין השעון, העובדות פחות חשובות, אם בכלל. המחקר באינדיאנה מצא כי שעון קיץ דווקא מגביר את הצריכה בשיעור 1-3%. ברק ביקש את נתוני הצריכה מחברת החשמל הישראלית, וקיבל אותם. אז מה השפעת שעון הקיץ בחצר בחצר הרבנים ניצן הורביץ וחיים קנייבסקי? ברק בדק ומצא שום כלום. אין הבדל של ממש. הכל בולשיט. הכל פניקה של חילוניים שמשלימים עם איסור נישואין וגירושין שלא לפי החוק הדתי, השבתת התחבורה הציבורית בסופ"ש ובחגי היהודים, איסור יבוא בשר לא כשר, איסור הצגת חמץ בפסח ושאר הבלים דתיים שבהן אפופים חיינו. אבל דפקנו להם שעון קיץ....

ויש המלצה: מטעמי צפייה בכדורגל אירופי מבקש "העם" המיוצג על ידי להפעיל כאן את שעון אירופה.

 

 

 

 

שתפו: