צפרדע מרחפת וכאבי ברכיים

 

השבוע התקיים בירושלים כנס שבכותרתו "בולשיט". היום, אחרי שדונלד טראמפ הפסיד (לא בטוח – כי טרם היתה הצבעה בחבר האלקטורים) בבחירות לנשיאות ארה"ב יש המקווים שתם עידן הבולשיט. אלא שיש בסיס לסברה שהבולשיט יהיה עימנו עוד זמן רב. ולא רק בגלל ריבוי הפרים על פני כדור הארץ.

יש גם אירגון שמתמחה בתופעה ואף מעניק פרסים לבלשטן המצטיין. שם הפרס הוא איגנובל (Ig Nobel) והוא מוענק מדי שנה בתחומי מחקר מגוונים כמו אחיו הבכור – פרס נובל. בעוד שרוב פרסי נובל נתפסים כחשובים - רובם לא משעשעים. לעומתם, פרסי איגנובל מאוד לא חשובים אבל הם משעשעים במיוחד. וכרגיל, התקשורת הימנית מתעלמת.

האשך הקר

אני אוהב את הפרס שהוענק לחוקר שהתעניין בשאלה הבאה: האם כינים על גב חתול קופצים גבוה יותר או פחות מכינים על גב כלב. יש שאהבו מחקר פוריות שבדק את הטמפרטורה בשקית אשכים של דוורים צרפתים – כדי לברר מי מהשניים חם/קר יותר. הזוכים בפרסים האלה הם לרוב פרופסורים שמחקריהם רציניים ביותר ומתפרסמים בכתבי עת מדעיים. וכך, למשל, חתן פרס נובל לפיסיקה בתחום תכונות אלקטרו מגנטיות של גרפיט הצליח לזכות גם בפרס איגנובל על מחקר שנושאו ריחוף צפרדע באמצעות שדה מגנטי - עניין בו התחבטו צפרדעים מאז נשלחו בידי יהווה להכות במצרים. אלא שכמנהג הצרפתים גם המצרים של אז עקרו את רגלי הצפרדע ובישלו אותן על הגריל – מה שאילץ את יהווה לשלוח להם כינים.

כפי שמציין אתר ויקיפדיה, למחקרי בולשיט יש לפעמים תועלת. מחקר שזכה באיגנובל מצא שסוג של יתושי מלריה מתעניין בגבינה צהובה (לימבורגר, למעוניינים) לא פחות מאשר בעקיצת בני אדם. לימים היה מי שמצא ששימוש בגבינה הזו עוזר לצוד את היתושים ולמנוע את הפצת המחלה.

פרופ' דן אריאלי הוזכר לאחרונה כמי שמסייע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניווט מדיניות הקורונה. ובצדק. יש לו היסטוריה רפואית. הוא זכה באיגנובל על התגלית ולפיה מי שקיבל תרופת דמה (פלצבו) יקרה חש פחות כאבים ממכות חשמל בהשוואה למי שקיבל תרופת דמה זולה. אין ספק: תרומה גדולה לאנושות.

חינוך מקל כאב

אלא שהכאבים לא פסו ממקומותינו גם בעקבות תגליתו של הפרופסור המכובד. במיוחד אלה שבבירכיים. מה מיוחד בבירכיים? שקל, יחסית, לבדוק האם לאנשים שהמתלוננים על כאבי בירכיים יש בעיה פיזיולוגית. או שמא הכל המצאה כדי לקבל חופשת מחלה.

מי יודע לבדוק סוגיה שכזו? כלכלנים, כמובן. ואכן בחודש שבו הבולשיט מככב הן בירושלים והן בארה"ב התפרסם מחקר שבדק מהו המנוע מאחורי כאבי בירכיים. החוקרים תהו האם עצמת הכאב תלוייה בהשכלה או שמא בהכנסה של הכואבים.

בהינתן מצב פיזיולוגי זהה, מרובי השכלה והכנסה מתלוננים פחות על כאב ממיעוטי השכלה, מצאו חכמינו. לעניין זה יש השלכה כלכלית חשובה: מכיוון שמספר שנות הלימוד הגבוה ביותר בישראל קיים אצל תלמידי ישיבה חרדים – נובע מכאן שהם סובלים הכי פחות מכאבי בירכיים. אבל אולי בגלל שהכנסתם נמוכה – התועלת מקוזזת בהעדר ממון. לך תדע?

אבל הממצא הכי מפתיע במחקר הזה הוא שעודף משקל הוא גורם חשוב בכאבי בירכיים.

ושלא תגידו שכלכלנים מתעסקים רק בשטויות של ריבית שגורמות לכאבי ראש. יש כלכלנים שפתרו את חידת כאבי הבירכיים. אם אתם דואגים לילדים שלכם בימי קורונה אלו – אל תתנו לממשלה למנוע מהם ללמוד בבתי ספר, כי זה מתכון בדוק לכאבי בירכיים.

שתפו: