סוגר חשבון (פרק ב')

 

(*) כולל המלצה למי לבחור

 

בלאקרוק (BlackRock) הוא מהתאגידים הגדולים בעולם. לפי כתבי הרבנית ויקי פדיה בלאקרוק מנהלת כספים בכ – 6.5 טריליון דולר. לשם השוואה סך הרכוש במדינת ישראל כולה מסתכם בכטריליון דולר אחד. זה אומר שהתאגיד הזה גדול פי שישה ממדינת ישראל. אנחנו, לפחות במונחי כסף, הזנב הקצוץ של הכלב הענק הזה.

לא מפתיע, על כן, ש"הארץ" בחר לראיין את ענת לוין מנכ"לית הזרוע הישראלית של התאגיד האמריקאי הזה במסגרת המדור "היום שאחרי" שבו מתראיינים מביני דבר במה שצפוי לנו ביום שנדביר את קורונה לממדי בן דודה – השפעת.

זה מתחיל יפה. "הכלכלה של אפס פליטות מזהמות זו כלכלה שלמה". אם בלאקרוק מתכסחים עם תאגידים מזהמים. אם בלאקרוק מושכים השקעות מתאגידים מזהמים. אם התאגיד הענק הזה נע בכיוון הזה – יש תקווה לאנושות.

אלא שזו פטפטת. מנכ"ל בלאקרוק שלח מכתב לכל המזהמים ובו הוא "דוחק בהן להתייחס בתכניות שלהן למשבר האקלים.....לצד איום מסווה שאם לא יעשו זאת – הוא ישקול את עתיד ההחזקה באותן חברות". דוחק. תכניות. ישקול. פעם כינו את זה פקה-פקה-פקה.

משהו חיובי

זו היתה ההתחלה הטובה. העניין הוא שבשנה האחרונה בנקים מרכזיים הדפיסו כסף והשאלה היא "איך יוצאים מהמשבר הזה?" הדפסת הכסף, מסבירה לוין, יכולה לייצר אינפלציה. אבל זה לא נורא. "יש משהו חיובי באינפלציה – החוב העצום שנוצר יתחיל להישחק".

החוב העצום הוא של הממשלה. לצורך מימון החיסונים, בתי החולים, דמי אבטלה, קיצבת קיום לעסקים וכמובן הצבא, לקחה הממשלה הלוואות. את חוב ההלוואות האלה ממליצה המומחית הפיננסית – צריך לשחוק כדי שלממשלה לא יהיה כל כך כבד.

מי נתן את ההלוואות לממשלה? לרוב אלה קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות. כלומר גופים שמקבלים את החיסכון של משקי הבית וכדי להיות בטוחים שהכסף יחזור – השקיעו אותו באגרות חוב ממשלתיות.

בקיצור: זה החיסכון של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. והמומחית מציעה "לשחוק אותו". נדמה לי כי בהיסטוריה הכלכלית של האנושות אין מעשה נבלה גדול מזה.

לרושש את החוסכים

לוין רוצה שהממשלה תרושש את אזרחיה. זו התבונה הכלכלית-פוליטית-חברתית של תאגיד בלאקרוק. האפשרות שאם אכן הממשלה תהיה בצרה – וזה כלל לא ודאי – היא תגבה מסים ממי שיש להם. או שתיקח הלוואה חדשה כדי לשלם הלוואה ישנה. אלה אפשרויות בלתי סבירות בעליל. רק לרושש את האזרחים זו אופציה פיננסית נהדרת.

אני תוהה מה המניע מאחורי מעשה הנבלה המוצע.  האם יכול להיות שלפני כמה חודשים החליטה הגברת לוין להמר על האינפלציה. היא מכרה אגרות חוב רגילות והמירה אותן באגרות חוב צמודות למדד המחירים לצרכן. או אז כאשר תהיה אינפלציה היא תפגע בכולם – חוץ מבכיס, בעמלות ובבונוסים של חכמת הפיננסים הזו שביצעה הימור מוצלח.

או, שעל אף תפקידה הרם היא טרם תפסה שאין מחלה חברתית יותר גרועה מאינפלציה. חלק גדול מתושבי גרמניה שלפני 90 שנה הצביעו בגללה עבור אדולף היטלר.

(*)למי להצביע בבחירות לכנסת

הנה ההמלצה ליום שלישי. אל תתעסקו בתחשיבים שהפרשנים הפוליטים מלעיטים אותנו. אל תרכיבו קואליציות. אל תצביעו נגד. תבחרו במפלגה הקרובה ביותר לדעותיכם.

 

 

 

שתפו: