הקקה של הקק"ל

 

בסוף השבוע הודיעו בחדשות כאן 11 כי לדעת שירותי הכבאות "השריפה העצומה בהרי ירושלים נגרמה מהצתה. מי כבר יכול להיות אשם בהצתה? הערבים כמובן. אני מאוד מעריך את היכולת של הטפסר לזהות אם הדלק ששאריותיו התגלו הוא ממצית המנגל (של יהודים) או דלק ייעודי לשריפת יערות (בידי ערבים). שאפו לטפסר.

מכאן מעביר כתבנו את המקלדת למאמר משנת 2014 – גם שם היתה "שריפת ענק" שכילתה עצים באלפי דונמים.

"כרגיל האצבע מופנית אוטומטית אל "המציתים" כאשר ההנחה היא שמדובר בהצתה "לאומנית". בחור ישיבה וחבריו שממנגלים ביער, בורחים מהאש ולא מזעיקים כבאים הם סתם פטריוטים ישראלים/יהודים שמעדו.

"אבל ראוי להתייחס למי שמסייע לאש קטנה להפוך לתבערה ענקית – כלומר למי שמייצר את התנאים להתפשטות האש. המקבילה הישראלית לאפשרות האמריקאית להחזיק נשק ללא הגבלה היא מצב התחזוקה ביער ירושלים. אפילו הצתה "לאומנית" לא תיצלח אם התנאים הסביבתיים לא יאפשרו לאש להתפשט. נכון, לרוח יש תפקיד. ובשבוע שעבר היתה רוח שדחפה את האש לכיוון קריית יובל  ו"יד ושם". אבל גם הרוח לא תספיק ללא הסיוע הסביבתי של הקרן הקיימת.

האירגון שאחראי

"מאז החורף האחרון כמעט בלתי אפשרי לטייל ביערות שממערב לעיר. כלומר אפשר לטייל בשבילי המכוניות או בכבישים – לאלה הקק"ל דואגת. אבל עבור מי שמבקש לטייל בין העצים, בשבילי בני אדם ובשבילי העיזים,  זו משימה בלתי אפשרית.

"אחת התוצאות של הסערה הגדולה בחורף האחרון, היתה קריסה של מספר עצום של עצים  – לרוב עצי אורן. אורנים  הם  חביבי הקק"ל. העובדה שאינם עמידים במיוחד ונשרפים בקלי קלות מאבדת מחשיבותה  – בעין קק"לית – בהשוואה לקצב הגדילה המהיר שלהם. אלפי עצים קרסו ובמשך האביב עסקו קבלנים מטעם הקק"ל בסילוק העצים שנפלו. הם ניסרו את הגזעים והענפים הגדולים וסילקו אותם מהיערות שמאז נראים כגולגולתו של הגבר ישראלי המודרני – די קרחים.

 "אלא שכמויות ענק של ענפים קטנים ויבשים, נשארו על הקרקע ביער, מה שמונע מאז הליכה בין העצים. כאשר מנגל יוצא משליטה, האש נתפשת בקלות ב"שאריות" שהותירה  הקק"ל, ומה שהתחיל כאש קטנה הופך לשריפה  שמחסלת בתים ויערות."

 (המאמר הנ"ל פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 2.7.2014)

לאור ההזנחה המתמשכת של הקק"ל ראוי שהממשלה תלאים את קרקעות הקק"ל ותעביר אותן למועצות האזוריות הסמוכות ליערות. ההלאמה, חישבתי, לא תעלה אגורה. הקק"ל לא שילמה את מלוא המחיר לממשלה כאשר קנתה את הקרקעות במחיר מגוחך (כך חישב ח"כ יוחנן באדר ממפלגת גח"ל שהיא האמא של הליכוד).  זה, בתוספת רווחיה של הקק"ל משינויי יעוד קרקע ביוזמת הממשלה מכסה את כל מחיר הקרקע, 2.5 מיליון דונם, שכולם הופקעו מערבים. בדיוק בשיטה שממשלת פולין רוצה מעתה לא לשלם בגין רכוש שהולאם על ידי ממשלת פולין לאחר מלחמת העולם השנייה. אבל אין מה להשוות: מה שהפולנים עושים זו אנטישמיות  (לדבריו משוללי היסוד של הנשיא הרצוג) – נטו. ברוטו זה מה שהמדינה היהודית עושה בארץ ישראל.

 

 

שתפו: