טיפ לפריבילגים

 ידידי י"ב ידוע בקרב רעיו כמתנגד לנוהג ה"טיפ" – הלא הוא התשר, הנפוץ בעיקר במסעדות אך ידוע גם במספרות לנשים (אבל לא לגברים) בהן יש חפיפת שיער. כמה מחבריו בדעה שהתנגדותו מקורה בקמצנות, הניכרת גם בעובדה שהוא חובש בגדים שפג תוקפם מבחינה אופנתית וגם בדבקותו בפלאפל על אף שהערייס זוכה בשנים האחרונות בבכורה בתחרות הג'נק פוד הפופולרי.

י"ב מסביר את התנגדותו בכך שמדובר בהונאה. הטיפ שהסועדים נותנים לא משולם למלצר. המלצר מחוייב, בידי מעסיקו, לשים את הטיפ (ולא משנה באיזה אמצעי תשלום מדובר) בקופה מיוחדת. או אז המעסיק מחלק את הכסף שהצטבר בין העובדים.

אם זה היה כל כך פשוט אז לא היתה כל כך הרבה הונאה. באופן פורמלי סך הטיפ מתחלק בין העובדים (הזכאות לטיפ משתנה בין המסעדות). אלא שבפועל, המעסיק מנכה מהטיפ את השכר לו זכאי העובד. בנוסף הוא מוציא תלוש שכר. יוצא שהסועד, ולא המעסיק, הוא זה שמשלם את שכר העובד.

כך זה עובד

דוגמה: נניח שיש עובד אחד שעובד שעה אחת ומקבל טיפ של 50 שקל מסועדים. המעסיק ייתן לו את ה – 50 שקל ויצייד אותו בתלוש שכר ולפיו הוא שילם את משכורתו – 30 שקל לשעה. התלוש הוא ההוצאה המוכרת של המעסיק וההוכחה שהוא שילם את השכר לפי החוק.

יוצא מכאן שהעובד קיבל בפועל 20 שקל כטיפ ולא 50.

זו ההונאה הגדולה. ההונאה הקטנה היא שהטיפ לא נרשם בתלוש ולכן, מאותן 20 ₪ בדוגמא לעיל, לא נגבים דמי ביטוח לאומי, מס בריאות ומס הכנסה. אלה נגבים רק מהסכום הנקוב בתלוש.

אז מה י"ב קופץ? הרי מדובר לרוב באנשים צעירים עם שכר נמוך. אז מס הכנסה קצת נדפק. זה מתגמד מול הכסף שהסועד שילם במזומן לחשמלאי שסידר עבורו את התקלה ו"שכח" להוציא חשבונית.

כלומר, כולם גנבים והמלצרים הם התחתית בחבורה.

לטענת י"ב הוא לא מלצר, לא בעל מסעדה ולא חשמלאי ולכן הוא – ורוב התושבים – לא גנבים. יש מיעוט מיוחס של גנבים מקובלים חברתית.

כסף לעניים?

בארה"ב יש שיטה יותר מורכבת. בשיטה "הישראלית" בתלוש השכר מופיע כרגיל שכר המינימום שנקבע בחוק. בשיטה האמריקאית יש שני סוגים של שכר מינימום: האחד, הרגיל. השני, למקבלי טיפ. השני הרבה יותר נמוך. כאשר המעסיק משלם שכר מינימום נמוך (למקבלי טיפ), העובד מקבל זיכוי עבור הטיפ עצמו. אם נחזור לדוגמא דלעיל, ואם נניח ששכר המינימום למקבלי טיפים הוא 15 שקל אז העובד היה מקבל זיכוי (פטור ממס) על סך 35 שקל וכך הכנסתו הכוללת היתה אותם 50 שקל. קופת המדינה, בשיטה הזו, אמנם נדפקת. אבל לפחות אין כאן גנבים כי החוק מאפשר את התרגיל.

מדוע שמלצר לא יהיה זכאי לשכר המינימום הגבוה, כמו הרבה עובדים לא מיומנים? מדוע נותנים בשיטה האמריקאית הקלות למעסיקי מלצרים ולא נותנים הקלות למעסיקי מנקים?

לפיכך לא פעם עולה הצעה בגולת ביידן להעלות את שכר המינימום ולבטל את הזיכוי או לצמצמו. כמה חוקרים יצאו לבדוק מי ירוויח ומי יפסיד.

הם התמקדו בשאלה האם שינוי השיטה יעזור יותר למלצרים ממעמד חברתי נמוך יותר. או שמא העלאת שכר המינימום תביא לפיטורין. הממצאים לא היו חד משמעיים.

שאלתי את י"ב מה דעתו. הוא הגיב בביטול. "אתה לא מבין את השיטה. 75% מהמלצרים בישראל הם הילדים של הסועדים. כלומר של כל מי שהכנסתם מעל להכנסה החציונית. בניגוד למצב בארה"ב שם יש מלצרים/יות שזה מקצוען/ם. טיפ ישראלי זה תשלום העברה של מיטיבי ההכנסה לילדים שלהם. אולי בארה"ב יש מלצרים עניים. בישראל? כולם מעמד בינוני-פלוס שנהנים מההונאה".

 

 

שתפו: