מסבסדים זיהום

 בעוד רבים מתושבי ישראל ניסו לנפוש באתרי התיירות ואגב כך להתפקק על הכביש, אני ניצלתי את ההזדמנות הזו, ואת החופשה של עובדי המדינה – כדי לתור את אתר האינטרנט הממשלתי. שם, למרבה הפלא לא מתנכלים ללא מחוסנים. לא נדרש תו ירוק. ואין פקקים. מטרת הטיול שלי היתה לבדוק כמה פליטות מזהמות נוצרות עת אני מטייל לגליל במכונית וכמה פליטות מזהמות נוצרות עת אני טס ללונדון.

כמות הפליטות המזהמות הנוצרת בטיסה של 5 שעות גדולה בהרבה מהכמות בנסיעה של 5 שעות במכונית. וכן, למקרה שתהיתם, התחשיב הוא עבור כל נוסע/טס בנפרד. מטוסים הם מזהמים כבדים. כ – 8% מכלל פליטות מזהמים מקורם במטוסים.

לפיכך, מבעוד שנתיים, יוטל מס באיחוד האירופי על טיסות במדינות האיחוד (אבל לא על טיסות מחוץ לאיחוד) על אף שאמנה בינלאומית מלפני כ 80 שנה אוסרת להטיל מס על דלק מטוסים. ואכן הנבירה שלי באתרי הממשלה מצאה שבישראל אין מס על דלק מטוסים. הנה יש לי המלצה לבעל תחנת הדלק הקרובה לביתי: במקום בנזין 95 תביא דלק מטוסים.

פושטת יד

הטיול נועד גם לחטט בקרביים של אל-על שמשום מה נחשבת, ולעיתים מכונה, "חברת התעופה הלאומית".  אל על, מתברר, מצליחה לא להרוויח זה זמן רב, וזאת למרות שהיא מקבלת סיוע ממשלתי נדיב, שעיקרו מימון הטיסות של מאבטחים. כרגע הממשלה מבקשת לתת סיוע נוסף של 50 מיליון דולר אבל זאת בתמורה להפחתה במספר הטיסות ובמספר העובדים והשקעה מקבילה של בעלי השליטה בחברה – משפחת רוזנברג.

אל על חייבת לבנקים ולספקים כ – 2 מיליארד דולר, ולדעת יודעי בנקים אם היא לא תקבל את תנאי הממשלה הבנקים יפסיקו להעמיד לרשותה אשראי, ומכאן הדרך קצרה לסגירת העסק. ממילא בעלי החברה משביתים אותה יותר מחודשיים בשנה מ"שיקולים עיסקיים", אז האסון לא גדול, אם בכלל.

המאמר הזה בא להציע לממשלה מדיניות שונה: לא לתת סנט אחד וגם לא לממן טיסות של מאבטחים. הגיעה העת לקפיטליזם תחרותי בתעופה.

טיסה בסוכות

הרעיון הוא שלא צריך חברת תעופה ישראלית מסובסדת. יש יצרן מכוניות ישראלי? יש במדינת ההיי-טק הזו יצרן של טלפון ישראלי? יש מנוע חיפוש אינטרנטי בצבע כחול-לבן? אפילו חלב כבר קשה למצוא באמשים האחרונים. באנגליה המצב עוד יותר טוב: שם קשה למצוא דלק למכוניות וה"חכם" שמשמש שם ראש ממשלה שוקל להפעיל את הצבא להנפיק דלק. לא יותר עדיף שלא יהיה בנזין, המכוניות הפרטיות יושבתו, התחבורה הציבורית תהיה היחידה בשטח. אין פקקים כשחוזרים מהגליל לתל אביב ובלונדון לא יהיה גודש. לא סבבה?

פעם רווח הסיפור שצריך את אל על כי בעת חירום, כשאף חברה זרה לא תסכים לטוס הלום – אל על תביא לנו תפוחי עץ מאיטליה. אני מתאר לעצמי כי כאשר יגיע רגע האמת – קשה להניח שהוא יגיע כי תמיד הממשלה מתקפלת בעניין הזה – שוב תחזור המגילה הביטחונית. אז הנה ההצעה: הממשלה תקנה 29 מטוסים –כמספר שיוותר באל על אחרי "הבראתה" - ותחזיק אותם במחסני חרום כפי שהיא עושה עם טנקים. ובעת החירום הם יובילו ארצה כבשים מניו זילנד, תרנגולות מארה"ב ותפוחים מאיטליה.

או אז תטיל הממשלה מס על מי שמעופף בשמי ישראל. נניח משהו כמו 10000 דולר לשעה שמימית. לא רק על מטוסים. גם על נשרים וחיידקי קורונה (את המס מהאחרונים יגבו כמו שגובים מההון השחור). נהיה אור לגויים באיך לעקוף את האמנה הבינלאומית המטופשת והמסייעת לזיהום האוויר. מס כזה, חיוני ביותר לאוויר שאנו נושמים, יגדיל עוד יותר את הפסדי אל על.

 איך נגיע ללונדון? היום מצאתי שבין השעות 0800-1500 יש  20 טיסות יוצאות ליעדים בלונדון או במדינות שמהן קל להגיע ללונדון. זה בלי אל על שלא טסה היום מאותם "שיקולים עיסקיים".

 

 

שתפו: