הפנסיה בשומרון

 

היה מי שאמר כי הבעיה עם העליה בתוחלת החיים היא שהשנים הנוספות מגיעות בסוף כאשר אנו זקנים, תשושים וחולים. ועל כל אלה נוספות צרות הפנסיה המתמעטת. רוב בני האדם לא מתעניינים בנושא עד גיל 50 ואלה שמתעניינים, כמו פקידי משרד האוצר, עסוקים בהבלי האקטואריה ובעיקר בשקרים. כך גם לאחרונה עת הציג האוצר שינוי ב"אגרות החוב המיועדות".

מה זה?

כדי להבטיח את הפנסיה, מחייב האוצר את המוסדות המנהלים את הכספים שמפקידים עובדים ומעסיקיהם להשקיע את חלקם באגרות חוב ממשלתיות הנושאות ריבית גבוהה יחסית לריבית המקובלת. אלה ה -"אגרות החוב המיועדות" הנ"ל. כלומר, יש כאן סובסידיה שהמדינה מעניקה לגימלאים. למה זה נעשה דרך אג"ח? כי בזמנו זו היתה השיטה הנוחה לממן את הגירעון בתקציב הממשלה.

באים חכמי הממשלה ואומרים כי זו שיטה יקרה ולא טובה. מה טוב? נבטיח לכל חוסך תשואה ששווה לסובסידיה. ומה שיפה בתרגיל הזה הוא שלדעת חכמי האוצר זה יחסוך לממשלה כסף. גם אם זה נכון, ויש ספק, הכסף יושקע בבורסה שתתנפח לממדי מפלצת פיננסית. סידור נהדר לביטחון הפנסיה.

ואם הבורסה תתמוטט? אז במקרה הגרוע ביותר הממשלה תבטיח את אותה תשואה. ואם מצבה הפיננסי של הממשלה יהיה בכי רע? את הרוביקון הזה נחצה כאשר נגיע אליו. בקיצור: ידפקו את החוסכים.

יש חצי ויש חצי

לא מכבר התפרסם (ברבעון לכלכלה 1 לשנת 2021) מחקר שעסק בזווית יותר מעניינת של הפנסיה. על פי החוק יש הטבות במס למי שחוסך לפנסיה. החוקרים מצאו כי 47% מכלל החוסכים לפנסיה לא נהנים מההטבות. וההפתעה המרעישה: כולם בעלי הכנסה הנמוכה מההכנסה החציונית. עד כאן חצי המחקר. החצי השני מוצא כי כל אלה וקצת נוספים יֵרדו מתחת לקו העוני כאשר יגיעו לגיל פרישה. הנה לכם שיטה איך לומר לכמחצית החוסכים שהם מקבלים הטבה ובפועל הם מקבלים קדחת, עוני, או שניהם.

לחוקרים הצעה לפתרון המבוכה. נניח שערך הטבות הפנסיה הוא מיליארד לשנה ונניח שיש מיליון עובדים שחוסכים. נבטל את הטבת המס וניתן לכל חוסך אלף שקל שאותם לא יקבלו ביד/חשבון הבנק אלא בצורה חסכון נוסף לפנסיה. בשיטה הזו המדינה תסייע לכל אדם בסכום שווה.

ויש שיטה עדיפה

רעיון יפה? רעיון מבריק! ביסודו של דבר הוא דומה להצעה ל"הכנסה בסיסית" שיש המציעים אותה כתחליף למדיניות הקיצבאות הקיימת היום.

לפיכך מוצע כאן לחבר בין צרת האג"ח וצרת הטבות המס. לבטל את האג"ח המיועד ולתת את התשואה המבוטחת בכסף כמענק חודשי לחשבון הפנסיה של העובד. אפשר אפילו משהו טוב יותר ופשוט פי כמה: לתת את שני הסכומים – הסובסידיה בהטבות המס + הסובסידיה באגרות החוב – בצורת הגדלת קיצבת הזיקנה. פשוט, אלגנטי ושווה לכל נפש חוסכת. ואת כל זה לחוקק בחוק יסוד.

ומה יהיה על הבורסה שתתנפח? להטיל מס רכישה ומס מכירה על כל נייר ערך כמו שיש על דירה. גם זה פשוט ומובן לכל נפש מתגוררת.

כלכלנים מספחים

נ.ב. הרבעון לכלכלה מוצא על ידי האגודה הישראלית לכלכלה. מתברר שזו החליטה לספח את אוניברסיטת אריאל שבשומרון לישראל. אני מניח כי רק בגלל טעות דפוס שכחו באגודה של הכלכלנים לספח עוד אוניברסיטה בשומרון: א-נג'אח. איך אני יודע ששכחו? כי באתר האינטרנט של האגודה שכחו גם את אריאל. אולי מחשש מה -BDS  כי בתרגום לאנגלית של הרבעון לכלכלה שכחו לציין כי אוניברסיטת אריאל נמצאת ב   .Samaria (next to an-Najah)

 

שתפו: