אנחנו או הגז

 איך תראה המלחמה הבאה? עצם הצגת השאלה מעידה הרבה על השואל. מונחת בשאלה הנחה שתהיה מלחמה, וזה לא ממש חינוכי. אבל יש אנשים שמקבלים מאיתנו 60 מיליארד שקל לשנה כדי לייצר עבורנו את התשובה הנכונה. קוראים להם חיילים ולתאגיד שבו הם עובדים קוראים בישראל צה"ל.

מצפון לישראל יש מדינה ושמה לבנון. המילה מדינה היא די מוגזמת. בפועל זו פחות מדינה מהלא-מדינה הנמצאת מערבה מירדן ומזרחה מישראל. בלבנון יש כמה תאגידים צבאיים שהמפורסם שבהם הוא חיזבאללה. המפקד של התאגיד, חסן נסראללה, אמר שאין שום מטרה בים או ביבשה שאינה בטווח הטילים המדויקים של חיזבאללה. בתגובה תוגברו הכוחות הצבאיים של ישראל סביב האסדה להפקת גז בשדה הנקרא כריש. לדעת ממשלת ישראל, אותו כריש נמצא בתחום המים הכלכליים של ישראל. לדעת תאגיד חיזבאללה – במים הכלכליים של לבנון.

הנה סיבה לטרום מלחמה. מה גם שלפני כמה שבועות יורטו ארבעה מטוסים ללא טייס בדרכם מלבנון לכיוון אותה אסדה להפקת גז. חיזבאללה הודיע בגאון שהוא שלח אותם. המטוסים האלה לא היו חמושים אבל הרמז היה ברור.

בצמידות, שכמובן לא קשורה לענייננו, הודיע תאגיד צה"ל כי הוא משתמש במטוסים כאלה שדווקא כן חמושים. זה היה סוד כמוס שהיה ידוע רק לתושבי עזה. אבל הרמז ברור: במלחמה הבאה לא ננהג כמעשה רוסיה באוקראינה. לא יהיה אונס יבשתי. יהיו קרבות בטילים, מזלט"ים, רקטות ושאר צעצועי תעופה.

חיל אוויר בצרות

על זה כתב לא מכבר הגנרל בדימוס יצחק בריק. האיש בדעה שהתאגיד הצבאי של ישראל לא מוכן למלחמה שכזו. במיוחד חיל האוויר שהצליח לחסל את אותם ארבעה מטוסים ללא טייסים וחימוש ששיגר חיזבאללה לכיוון אסדת הגז.

בריק אומר שישראל מזניחה את שדות התעופה שלה. ובלי שדות תעופה – למדה מצרים במלחמת 1967 – אין חיל אוויר. ובלי חיל אוויר מפסידים במלחמה הבאה. במיוחד אם היא תתנהל באופן שתואר לעיל.

אם הוא צודק אז יש כאן עניין רציני שמתלהט בגלל עניין מאוד לא רציני – אותו כריש שבתחתיתו יש מאגר גז.

מצב הכריש 

הנה ספוילר לעצמי: לא צריך את הגז שבישבנו של הכריש. אפשר להפסיק את הקטטה. לתת לגז לשכב לבטח באדמה מתנה מאיתנו לנינים שלנו. ויש סיכוי שהנינים שלנו כלל לא יזדקקו לגז הזה. אבל שיהיה להם למקרה ותהיה עלטה מתמידה מעל שמי מזרח הים התיכון.

מה? לא צריך גז? ממש לא צריך לבטח את שדה כריש ותנין שבקרבתו. יש עוד שני מקורות לגז והם שדות תמר ולוויתן. שני אלה יספיקו לישראל לעשרות שנים גם אם ימשיכו כאן במדיניות המסוכנת, המטופשת והיקרה של ייצור חשמל משריפת דלק מאובנים במקום לייצר חשמל בעשירית המחיר מחום השמש.

יוצאים מהבוץ?

הרעיון הוא שישראל "תיכנע" לרמז של חיזבאללה ותקפל את האסדה הזו לפחות עד לרגע שבו יושג הסכם עם לבנון על הבעלות על אותו קטע של ים. במקביל היא לא תכריז מלחמה על קפריסין.

בצורה הזו אפשר להרוויח זמן לשלושה פרוייקטים בעלי ערך. הראשון, אפשר ודוחים את המלחמה הבאה. השני, מפעילים תכנית להקצות שטחים להקמת שדות להפקת אנרגיה מהשמש שתשמש לייצור חשמל נקי. השלישי, מסדרים את שדות התעופה כדי שיהיו שמישים גם אחרי שחיזבאללה וחבריו ישלחו אלפי טילים, מזל"טים ומלפפונים מעופפים.

שתפו: