החור שבשקל

 מסמך שהוגש לממשלה מצביע על "הנזקים" – לשון עיתון הארץ – שייגרמו  כתוצאה מהגדלת התקציבים בכ-12 מיליארד שקל, בהתאם להסכמים הקואליציוניים. הנזק העיקרי הוא אובדן תוצר של כ-6-7 טריליון שקל עד 2060, דבר שיחייב העלאת מס בשיעור 16% חמש שנים מאוחר יותר. ממש אסון מתקרב.

על אף שלא נתבקשתי, אני מגיש בזה לממשלה תרחיש אלטרנטיבי ולפיו חפרתי בארות ומצאתי מקור מימון לאותם 12 מיליארד שקל חרדי ועוד כהנה וכהנה בסכום כולל של כ-15 טריליון שקל עד 2060. ואם אני טועה במספר,  זה כלפי מטה.

את הבאר הראשונה מצאתי בספר שפרסם אותו אגף תקציבים, הנקרא "עיקרי התקציב" ובו, החל מעמוד 200, יש תיאור של הטבות מס שהממשלה נותנת. לפי הנתונים הטבות אלה מסתכמות בכ-100 מיליארד שקל בשנה.


1000 שקל לחודש


הבה נעשה אתנחתא חשבונאית. ניתן לחרדים וליתר שותפי הקואליציה  את ה-12 מיליארד. נבטל את הטבות המס, ונשארנו עם 88 מיליארד, שאותם נחלק לכל ישראלי מגיל 18 ומעלה. יוצא מכאן שכל זכאי יקבל 1,000 שקל בחודש. השאלה המעניינת היא מי נדפק בתרגיל הזה.

אתחיל דווקא עם מי שרק מרוויח: בערך 40% מתושבי המדינה מגיל 18 ויותר, שאינם משלמים מס ממילא אז ביטול הטבות המס לא מזיז שקל בחשבון הבנק שלהם.

עכשיו נעבור לעמוד 210. שם יש אומדן מי נהנה מזיכוי במס בגין ילדים (הנוסף על קצבת ילדים). הסכום הגדול ביותר בקרב הנהנים מהזיכוי הזה הם גברים בעשירון העליון, שהכנסתם הממוצעת היא כ-70 אלף שקל בחודש. כמה מקבלי הזיכוי נמצאים בשלושת העשירונים התחתונים? אפס אחד קטן.  

רוצים עוד? למה מהגרים יהודים לישראל ותושבים חוזרים זכאים לפטור ממס על רווחים מחו"ל? ואם הטבה זו מוצדקת, מדוע שלא תינתן גם לישראלי שגר במטולה ועובר לגור בטבריה?


עצמאי ותאגיד


ולמה לבטל את המס על פחם, המזהם המחשמל הגדול ביותר? חצי מיליארד שקל יש בזיהום הזה, העומד בניגוד למחויבות הממשלה לצמצם את פליטת גזי החממה.

הבאר השנייה נשמטה ממומחי משרד האוצר. למה עצמאי משלם מס שולי של 52% על רווח ואילו תאגיד לא מגיע למחצית מהשיעור הזה ואף יש תאגידים מסוימים שמקום מושבם מחוץ לישראל ומשלמים רק 4%? מדוע עשיר כעני משלמים את אותו שיעור מס על הכנסה מדיבידנד?

ומדוע אגף התקציבים באוצר נטפל להוצאה שמקורה בהסכם קואליציוני ולא נטפל להוצאה על ה"מבצע" שהצבא עשה בשבוע שעבר בעזה, שכולו נובע ממותו של פלסטיני שטורטר שנים במעצרים מנהליים על אף שמעולם לא הואשם באיזו שהיא פעולת טרור? זה פחות מיותר? ומה על הצוללות שנתניהו כל כך מחבב? ומדוע יש ישיבת הסדר לחיילים יהודים אבל אין הסדר דומה למי שלא חובש כיפה? למה תלמיד בחינוך ממלכתי דתי מקבל יותר מתלמיד חילוני?


דתיים שווים יותר


אנשי האוצר יאמרו שהם לא אשמים. זה הדרג הפוליטי והכנסת שמחוקקים את הטבות המס והטבות תקציב לדתיים. אבל זה לא מצליח להכעיס אותם, כי יש סיכוי סביר מאוד שחברי הכנסת, השרים ובוגרי משרד האוצר ייהנו מהטבת המס הקיימת יותר מאשר מה-1,000 שקל לחודש שאני מציע להם.

ֿשלא יהיו אי הבנות. ההסדרים עם הפלגים החרדיים והציונים הדתיים בחברה היהודית הם תועבה. נותנים לפלגים האלה אוטונומיה במה שמכונה אצלם חינוך, וזאת בשעה שאף ישראלי אחר לא מקבל את הזכות הזו. להפך, כופים עליו לימודי דת אחת בלבד ובנוסח האורתודוכסי שלה לצד כפיה של תכנית לימודים ממלכתית. זו הבעיה, ולא הכסף שרובו טמון בפטורים ובהנחות ממס.

ואידך זיל גמור.



 

 

 



שתפו: