פוטרים וגונבים

 כמה מעמיתי למקצוע הכלכלה האשימו אותי בדמגוגיה פיסקלית – מחלה חשוכת מרפא – עקב הצעתי לבטל את הפטורים ממס שעולים לקופת המדינה בהפסד של כ-100 מיליארד שקל בשנה. אני כותב כ-100 מיליארד כי הממונה על הנושא במשרד האוצר מתעלם לפחות מהטבת מס אחת, שהיא אולי הפופולרית ביותר: הדיוטי פרי. אם כל נוסע לחו"ל קונה שם ב-300 שקל אז הפטור ממע"מ בלבד הוא 50 שקל. נכפיל את זה בשמונה מיליון והנה לנו 400 מיליון שקל. ואם ניקח בחשבון ש 40% מהישראלים לא נוסעים לחו"ל או שלא קונים בדיוטי פרי – קל להבין מי נהנה מההטבה הזו. אבל זו טענה דמגוגית פיסקלית.

שיהיה.

מכיוון שאני נהנה מהתווית הזו אני מבקש להפנות את תשומת הלב לשלוש הטבות מס שתורמות לכלכלת ישראל רווחה וצמיחה כלכלית. האחת, בסכום צנוע של 2.5 מיליארד שקל, היא הפטור ממס על זכיה בהימורים. לפי החוק, כל זכיה שסכומה פחות מ-30,000 שקל פטורה כליל ממס ומעל זה יש הנחה בו. אין לי ספק שכל הזוכים בהימור משקיעים את כספם בקרן הצמיחה של מדינת ישראל (טוב שאין קרן כזו כי היא היתה מתפקעת אז מרוב ממון).


הצינור הישראלי-איראני


ההטבה הבאה נוגעת לאחד המפעלים החיוניים ביותר לכלכלת ישראל ולחיינו הביטחוניים: תאגיד קו צינור אילת אשקלון (קצא"א). כך כתוב במסמך הממשלתי: "החברה מפעילה קו צינורות להעברת נפט גולמי מנמל אילת למזח באשקלון. על פי 'חוק זיכיון נפט' משנת 1968, החברה פטורה מכל מס, מכס, אגרות או ארנונה."

מעניין בעיקר מה שלא נמסר.

א.   כמה נפט מוזרם מאילת לאשקלון ומה מקורו. אולי אין בכלל נפט כי הממונה על ההטבות שכח לנקוב בשווי הטבת הפטור.

ב.   שקצא"א כבר לא בעלת הזיכיון על קצא"א, כי הוא הועבר לחברה בשם קו צינור אירופה אסיה (קצא"א). האם הפקיד הממונה על הטבות המס החליט להשאיר מוקש בספר הטבות המס? המוקש הוא אירני, כי קצא"א הראשונה שימשה בפועל זרוע של ממשלת ישראל לעסקות נפט עם אירן ומשהתחלף השלטון באירן מהדיקטטור פהלווי לדיקטטור חומייני גנבה ישראל את נכסיה.  אבל מי יודע, אולי  נפט אירני עדיין מוזרם בצינור הזה וזה בטח מסייע לביטחון המדינה וראוי לפטור ממס.

ג. ושקצא"א הוא המפעל הכי מזהם בישראל שאף נקנס על הנזק שהוא גורם.


תרומה לצדקה


ועכשיו לצ'ופצ'יק של הקומקום. תרומה עד 9.5 מיליון שקל נהנית מהטבת מס. בסך הכל, שווי ההטבה מגיע ליותר מחצי מיליארד שקל. הסעיף הזה זכה השבוע להתעניינות ב...ניו יורק. חבר בית הנבחרים הצהיר "לא בכספנו" והגיש הצעת חוק  "לעצור את הזרמת כספי המדינה להתנחלויות".

חבר בית הנבחרים מנמק את הצעתו בכך שהקמת ההתנחלויות היא עבירה על אמנת ז'נבה הרביעית האוסרת העברת אוכלוסייה מהמדינה הכובשת לנכבשת, הפרה של החלטת מועצת הביטחון ולפיה ההתנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי, וגם – וזה מעניין במיוחד – שהטבת מס, במקרה הזה לתרומה, ניתנת על חשבון כלל משלמי המס בניו יורק.

עכשיו לשאלה: האם את/ה בעד לממן הטבה לצורך הימורים? לגניבה? לתרומה של עמותה למתנחלים?

השאלה מופנית למפגיני השבת נגד הממשלה הנושאים כרזות נגד "ביזת הקופה הציבורית". או שאולי רק תרומות לחרדים – אבל לא למתנחלים –  הן בגדר שוד.



 

 

שתפו: