רעיון לא זדוני בהחלט

 עכשיו לאחר שהכנסת אישרה את התקציב והקואליציה חסינה מבחירות חדשות לשנתיים הקרובות קורה דבר מופלא: הליכוד, שהיא המפלגה הגדולה בקואליציה, מגדילה את תלותה בשותפים הקואליציוניים. אלה לא מעוניינים להפיל את הממשלה. הם לא מעוניינים בבחירות חדשות, לבטח כל עוד הסקרים חוזים כישלון. הם מאוד מעוניינים בעיקר: כלומר עוד תקציבים ועוד הנחות במס כמו זו שכלולה בחוק הארנונה למתנחלינו החמודים.

ויש משהו נוסף ואזוטרי. בהפגנות האחרונות המשטרה החלה להחרים דגלי פלסטין ממקצת המפגינים חובבי שתי מדינות לשני עמים. מאחר ולכל מאמר בבלוג מצורפים שני דגלים, אחד שדומה לדגל ישראל ושני שדומה לדגל פלסטין, יש חשש שהמשטרה תופיע במחשבי, תימחוק את הדגל דמוי דגל פלסטין ותעמיד אותי לדין על פגיעה בדגל ישראל באמצעות האימוג'י שהחליף את המגן דוד – בגלל כל הברדק הזה החלטתי להתחנף לממשלה ולתת לה רעיון בלתי זדוני ביותר.

הרעיון הוא איך בנג'מין ניתאי (שמסתתר תחת השם בנימין נתניהו) יוכל לספק את דרישות שותפיו מבלי לסכן את כלכלת ישראל.


המתכון השמרני


כולנו אמורים להכיר את הסכנות: עוד תקציב מבלי להגדיל הכנסות ממסים מביא לגידול בגירעון. העלאת מסים פוגעת ביזמים. גידול בגירעון מניב העלאת ריבית על החוב הממשלתי, ויש אומרים כי גם האינפלציה תעלה. כך מתחיל סחרור שהדרך היחידה לתקנו היא באמצעות העלאת מסים או קיצוצי תקציב – כלומר צמצום בפעילות הממשלה.

זה בערך המצב שבו היתה ישראל בתחילת ,1985 או אז הממשלה החליטה לבצע את תכנית הייצוב שכללה את כל הגועל נפש שתואר לעיל כולל פיקוח בולשביקי על המחירים.

מתברר שאפשר אחרת.


אין שוד הקופה


מי שהמציאו את הגלגל הכלכלי הזה הם שלושה כלכלנים. אחד מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה והשניים האחרים מ־MIT שבמסצ'וסטס. הם נתנו כותרת מבריקה לנייר העבודה שהתפרסם לא מכבר: "Can Deficits Finance Themselves?" – כלומר, האם גירעונות יכולים לממן את עצמם? והתשובה, שימו לב, חיובית.

הערת אזהרה: המחקר מיועד למיטיבי מתמטיקה. כהדיוט מצוי אפשר שלא הבנתי. אבל המסקנה של השלושה היא חד משמעית: כן, זה אפשרי. ולא רק שזה אפשרי זה גם עדיף על המתכון המקובל של צמצום הגרעון  באמצעות העלאת מסים וקיצוצי הוצאות – כי אין כל צורך בהקטנת הגירעון הממשלתי הנובע מהרצון להגדיל את ההוצאות.

החוקרים מציבים שני תנאים עיקריים להצלחת המהלך שבו הגירעון מממן את עצמו – כלומר קטן בעתיד אחרי שהגדילו אותו בהווה. האחד, שלממשלה תהיה סבלנות. לא צריך לפחד מדירוגי אשראי. לא צריך להקשיב לפטפוטי כלכלנים שבויים בקונצפציות מהעבר. ס-ב-ל-נ-ו-ת.

השני, צריך להסביר לנגיד הבנק המרכזי שלא יעשה קונטרה. כלומר אם כתוצאה מהגדלת הגירעון האינפלציה תעלה – שיתכבד הנגיד ולא ינסה לטפל בכך באמצעות העלאות ריבית דרקוניות – נוסח ישראל 1985. הנגיד יכול להעלות ריבית אבל לא מעבר לריבית הריאלית הנוכחית. (בישראל זה מינוס חצי אחוז),

אין דבר כזה ביזה. אין דבר כזה שוד הקופה הציבורית. הגירעון יחסל את עצמו.

אני מבקש להוסיף תבלין ישראלי להברקה תוצרת מסצ'וסטס וקליפורניה. לממשלה יש חוב צמוד מדד וצמוד דולר בסכומי עתק. אני ממליץ להמיר את כל החוב הצמוד הזה בחוב עם ריבית לא צמודה הקיימת היום בישראל. זה מאוד יעזור לגירעון לחסל את עצמו בסיוע אינפלציה ללא פיצוי.

האם אני קונה את המרשם הזה? דעתי לא חשובה. אני הרי אנרכיסט־טרוריסט שרק מזיק. אני ממליץ, עם זאת, לה"ה ניתאי וסמוטריץ' ללכת בדרך הזו. יש ביסוס אקדמי.



 

 

שתפו: