22 הנעלמים

 

אני מתאר לעצמי שיהיו הרבה הסברים טקטיים מדוע 22 מחברי האופוזיציה בכנסת הצביעו עבור יצחק קרויזר כחבר בוועדה למינוי שופטים. בכל זאת הוא לא סתם איזה ליכודניק רגיל. הוא מהאולטרס שהצהיר כי  "מי שאינו מחובר לתפיסת העולם היהודית והציונית" ...לא צריך להיות שופט. וכדי שנבין את העניין הזה עד הסוף הוא הסביר "ואולי אפילו פועל נגד תפיסת העולם של ההתיישבות היהודית בארץ ישראל". ובעברית פשוטה: השופט צריך לשכוח ממה שקרוי "מדינה דמוקרטית" וצריך להיות בעד ההתנחלויות.

ואותם 22 חברי אופוזיציה הצביעו בעדו.

 אני מנחש שאיש מחברי הכנסת של הרשימה המשותפת, רעם ומפלגת העבודה לא נמצא ברשימה. מה שמותיר שלוש מפלגות: חבורת לפיד, חבורת גנץ-סער, וחבורת ליברמן. מה שנקרא אצלנו ימין מתון.

מכל מה שקרה השבוע לדעתי זה האירוע הכי חשוב. מדובר בחבורה שאין לה כל בעיה פוליטית אמיתית עם הקואליציה של האולטראס למעט הפרסונה של בנימין נתניהו. ואם מחר נתניהו מורשע – אז אין בעיה.


ההסבר של לפיד


אחד התירוצים המשעשעים טמון באיום שהשפיע ח"כ יאיר לפיד. העובדה שנבחר חבר כנסת נוסף לוועדה למינוי שופטים לא מבטיחה שאכן ימנו שופטים. גם בגלל שיו"ר הוועדה, שר המשפטים יריב לוין, הוא זה שמחליט מתי לכנס אותה. לפיד, שמבין את האפשרות הזו, מאיים לפנות לבג"צ שיחייב את כינוס הוועדה.

נניח שהוא מצליח ובג"צ מחליט כמבוקש. לוין מכנס את הוועדה ובמשך חודשיים דנים בסדר היום ו....בדרישת ח"כ קרויזר בניסוח מחוייבות כל שופט לחתום על ויתור על דמוקרטיה ותמיכה בהתנחלות. כצפוי הוועדה לא מצליחה להחליט ואין שופטים חדשים.

אז מה?

אפשר לומר שלפיד טיפש. אלא שהוא ידוע בתבונתו העילאית. אז מה פשר האיום? כיסוי תחת. לשחק בכאילו.


איפה הלא?


אפשר היה לא לשחק. להטיל משמעת אופוזיציונית ולפיה איש מחברי הכנסת של האופוזיציה לא מצביע בעד יודו־נאצי לוועדה למינוי שופטים. זה פשוט. זה מובן. זו פוליטיקה ישרה. אבל חבורת הימין המתון לא שם. הרי ברור שקרויזר יכול להיבחר בקולות הקואליציה. למה צריך לעזור לממשלה הגרועה הזו?

אהה, יסבירו המומחים לטקטיקה פרלמנטרית. מאחר והיו לקואליציה כמה מועמדים אפשר ואז אף מועמד לא היה נבחר. נו? אז מה? האם אף מועמד לא יותר טוב מזה שנבחר? במיוחד כאשר מי ששולט על סדר היום של הוועדה הוא מנהיג האולטראס?


איפה המחאה?


המשמעות של כל הפילפול הפוליטי הזה היא שעל תנועת המחאה להבהיר כי היא מנותקת מהאופוזיציה הפרלמנטרית. אי אפשר לסמוך עליה ואין לתת לאף נציג שלה לפעול במסגרת המחאה. קל וחומר לדבר בהפגנות. שיידעו חברי חבורת לפיד־גנץ־ליברמן שהם בגדו ודינם תלייה אלקטורלית. וגם אם יתרצה נתניהו, יקפיא שוב הדיונים בכנסת וישלח כמה מחבורת האולטראס לדיונים בבית הנשיא – אפילו אז להסכמות של האופוזיציה לא יהיה תוקף פוליטי. רק מפלגה שתתחייב לא להידבר יותר עם האולטראס תקבל זכות הפגנה.

ואם זה לא קורה.....אנחנו בבעיה קשה.



 

 

שתפו: