מורה או לוקיישן?

 מכר שלי נשכר כמורה לכלכלה בבית ספר תיכון לבנות. אחרי שלושה שיעורים בכיתה עם 25 תלמידות התברר למורה הטירון שהוא עוסק בהוראה חצי מהזמן. בחצי השני הוא עוסק בענייני משמעת. בשיעור הרביעי הוא הודיע לתלמידות שמעתה אין חובה להגיע לשיעור. גם לא יהיה מבחן בסוף השנה. שמונה תלמידות קמו ועזבו ובשני השיעורים הבאים עסק המורה ב...הוראה.

למחרת הוזמן המורה למנהלת שנזפה בו על "היתר חופשה" שנתן. במקום להתפטר הוא קיבל מרות והמשיך ללמד ולתפקד כשוטר שגם חוייב לבחון את תלמידותיו.

במבחן סוף השנה התברר כי אותן שמונה תלמידות נכשלו. המנהלת דרשה מהמורה להוסיף נקודות לכל נבחן וכך ניצלו  שלוש תלמידות מציון "נכשל".

הציון הממוצע בכיתה, לאחר תיקון הציונים , היה 82.

שאלה: האם האיש הוא מורה טוב?

הוויכוח לגבי איכותם של מורים, גננות, חדרי מיון, שוטרים, ובעצם הכל, לעולם לא יסתיים. פעם חשבו שאפשר למדוד מנת משכל לפי נפח הגולגולת. אחר כך חשבו שאפשר למדוד את אותו הדבר דרך מנת המשכל של ההורים. אחרי אחר כך – באמצעות ההשכלה של האימהות. ובשלושים השנה האחרונות: באמצעות ציוני התלמידים במבחנים דוגמת הפסיכומטרי, הבגרות, המיצ"ב, וכו'. ותמיד הציון שנבחר לייצג את טיב המורה הוא הציון הממוצע של תלמידיו.


טובעים בממוצע


האזהרה בשיעור הראשון של מבוא לסטטיסטיקה היא "אפשר לטבוע בבריכה שעומקה הממוצע הוא חצי מטר". כי ממוצע לא אומר דבר לבטח לגבי היכולת של כל תלמיד. לכן גם הרבה סטטיסטיקנים נוהגים לסלק מהנתונים את הקצוות. ובדוגמא של המורה דלעיל – את חמשת התלמידות הכושלות מעט פחות. או אז הציון הממוצע קופץ מ־82 ל־93.

עכשיו תכנסו לנעליו של מנהל מערכת החינוך שהוא גם כלכלן שמאמין בתמריצים. התמריץ שהוא מציע זה לצ'פר מורה מצליח לפי הציון הממוצע של תלמידיו. ובדוגמא הזו המורה מקבל תוספת שכר של 13% .

מגיע לו? ומכיוון שגם ניהול בית הספר הוא גורם חשוב בתוצאות המבחן של התלמידים – גם המנהלת קיבלה תוספת שכר.


הצבע והמוצא


שלושה חוקרים מאוניברסיטאות בארה"ב המתמחים באקונומטריקה (שם מפוצץ ל"איך מודדים?") פירסמו לא מכבר נייר עבודה שבדק את הקשר הנמדד שבין המורה והישגי תלמידיו. בסיס המידע הוא במבחני מתמטיקה והבנת הנקרא בכיתות ד'-ה' בצפון קרוליינה. הנה הממצאים:

1.   השפעת המורה על תלמידיו אינה אחידה. יש תלמידים שהמורה מוסיף ל"ערכם" ויש תלמידים שאצלם זה ההפך. ואם המוצר – התלמיד- אינו אחיד אז זה כמו לחבר עגבניות עם חצילים.

2.   השפעת המורה היא מורגשת יותר בקרב תלמידים לבנים מצליחים ממעמד כלכלי־חברתי גבוה. לעומת זאת על תלמידים ממוצא כהה או מקבוצת מיעוט – אין השפעה חיובית.

אחרי שהבנו שהציון הממוצע הוא זה שלפיו נמדדת איכות המורה ולפיו פוסקים איזה בית ספר טוב יותר מאחרים, עולה השאלה  מה עושים אלה שיכולים להרשות לעצמם ולילדיהם ליהנות מהטעות המתמטית לטובת ילדיהם. שלושה חוקרים מארה"ב הלכו לדנמרק כדי לבחון את העניין.


סלקציה שכונתית


מדוע דנמרק? כי שם ההשקעה הממשלתית בתלמידים אחידה וגם שכר המורים שיוויוני יותר מכל מקום אחר. ובכל זאת יש פערים ב....ציונים. והשאלה היא מה מקור הפערים במדינה כל כך שיוויונית.

והתשובה: ההורים מתקבצים סביב בית הספר שהציונים בו טובים יותר. ואו אז, ומאחר ובתי הספר קולטים תושבים מהאזור בו נמצא בית הספר – מיטיבי הכסף מתקבצים יחד. ואיך מצאו את זה החוקרים? במחירי דירות שהן גבוהות יותר ככל שהציון הממוצע של בית הספר גבוה יותר. ובא לקופנהגן הגואל.  בישראל זה יותר זול: יש יישובים עם ועדת קבלה והממשלה מרחיבה אותן.

ואם אתה גר בשכונה אחרת? אכלת אותה.



 

שתפו: