הבשורה המרוקאית

 הכותרת הזו עלולה, תלוי במתבונן, להיות מסווגת כתחילתה של בדיחה גזענית. אבל לא. מדובר באמת ובתמים בבשורה ל"קהילת יוצאי מרוקו" המתגוררים בישראל. הם בדרך לזכות בדיור מוזל. אבל רק הם.

ההחלטה הפוליטית הזו הוצנעה משום מה ואני יודע עליה מהודעה שפירסמה דוברות הכנסת על דיון שהתקיים בוועדה הפרלמנטרית לעובדים זרים. הוועדה עסקה בשאלה כיצד לשמור על אופיה של המדינה היהודית המאוים על ידי פליטים שאי אפשר לגרש אותם. והפתרון הוא בשני מהלכים:

הראשון הוא "הרחקה מרצון" של הפליטים, כדברי יו"ר הוועדה אליהו רביבו (ליכוד). יכשירו אותם כעובדי סיעוד וייצאו אותם לקנדה. במקביל ייבאו מהודו 8,000 עובדי סיעוד שאותם אפשר יהיה לגרש בעתיד כמתחייב משמירת טוהר אופיה של המדינה היהודית. בעניין הזה אני ממליץ לקרוא את מאמרה של אסיה לדיז'ינסקיה מאירגון קו לעובד.


הרצף ממרוקו


המהלך השני הוא הסכם עם מרוקו לייבוא עובדים משם לכאן. מתברר, לדברי יו"ר הסתדרות עובדי הבניין בהסתדרות הכללית, יצחק מויאל, כי "המרוקאים שמעו את גובה השכר המשולם בארץ, והם מאוד מעוניינים לעבוד כאן. שר העבודה המרוקאי אמר לי שהוא מוכן לבוא בעצמו לעבוד בארץ."עד אז יטוס שר החוץ, אלי כהן (ליכוד), למרוקו לחתום על הסכם סחר בעובדים.

מה יעשו העובדים ממרוקו? הנה הבשורה, ויש שיאמרו: כאן קבור הכלב. "העובדים המרוקאים יוכלו לתת מענה בתחום הבניה לקהילת יוצאי מרוקו בארץ", לדברי שר החוץ.

יהיה מעניין לראות איך מצמידים רוכש דירה ממוצא מרוקאי לדירה שבונה עובד ממרוקו. ובמיוחד איך רוכש דירה מתוניסיה מקבל תשובה שלילית. אבל שר החוץ שלנו הוא איש אשכולות.

אלי כהן הוא בעל  ניסיון מיניסטריאלי רב. הוא כבר היה שר הכלכלה והתעשיה, שר המודיעין ועתה שר החוץ ובסוף השנה מובטח לו להיות שר האנרגיה. הוא אדם בעל השכלה אקדמית מרשימה: תואר ראשון בחשבונאות, בכלכלה, בניהול ותואר שני במנהל עסקים. מה שלא מפריע לו לפלוט דברי חוכמה.

מדוע צריך בכלל עובדים זרים? מסביר איש האשכולות: "העובדים ישפיעו על כלכלת ישראל בהגדלת ההיצע והורדת השכר, מה שיוריד את יוקר המחיה."


כהן מטפל ביוקר


כאן יש חידוש בהילכות הכלכלה: העובדים הזרים משפיעים להורדת השכר. כמנוי על מחקרים כלכליים זה שלושים ומשהו שנה לא מצאתי עד היום מחקר אחד שמצא כי יבוא עובדים מוריד את השכר במדינה המייבאת. בישראל השכר עולה בהתמדה על אף יבוא של חצי מיליון (כך שר החוץ) של עובדים זרים. אבל לי  יש בקושי תואר ראשון. אני מקווה שמצביעי הליכוד בפרט והקואליציה בכלל ייקחו בחשבון את התחזית הכלכלית הזו של איש האשכולות.

אבל בדבריו יש חידוש עוד יותר מעניין: הורדת השכר הצפויה תוריד את יוקר המחיה.

גם מחקרים הקושרים בין רמת השכר והאינפלציה קשה למצוא. להפך, כרגיל נמצא אינפלציה גבוהה יותר במדינות שבהן השכר נמוך יותר. אלא שאני אוהב חידושים שכאלה ומציע, בנוסח אישור החיסון לקורונה, שיעשו פיילוט.

כאשר יצרן תרופות מבקש אישור לחיסון/תרופה הוא נדרש להראות, אחרי שהתרופה נוסתה על עכברים, כי נעשה פיילוט על בני אדם. וזה הניסוי שאני מציע: שיורידו את השכר של שרי הממשלה, חברי הכנסת, שופטים, דיינים, ראשי מועצות מקומיות ודתיות, רבנים, מנכ"לים של גופים ציבוריים, של תאגידים הנסחרים בבורסה ושל חברות ממשלתיות ועירוניות. ספרתי ויש לנו מדגם של כ-2000.

כדי לקבל אפקט משמעותי על האינפלציה השכר שלהם יופחת ב־25%. אחרי שנה נראה מה קורה למדד המחירים לצרכן. אם הוא יורד – תיעשה רפורמה משפטית ב' בה יופחת השכר של השאר ונמנה את אלי כהן לתפקיד הכפול של ראש הממשלה ושר האוצר. ואם לא? הוא יישאר שר חוץ עד סוף השנה ושר האנרגיה לאחר מכן.

בראשית השנה הבאה נתבשר על המצאה ולפיה האנרגיה הנדרשת עתה להאיר נורה אחת תאפשר להאיר את כל רמת גן כפי שהבטיח ב – 1982 שר הכלכלה יעקב מרידור (ליכוד) ושכח לבצע.



 

 

שתפו: