JUDEN RAUS

 

ד"ש נשלח בגיל 14 על ידי הוריו לפלשתינא ורכש השכלה חקלאית בבית הספר מקווה ישראל. לפני כ־90 שנה קיבל מהוריו מתנה: פרדס בנס ציונה. כבעל "מפעל" נדרש על ידי ההסתדרות להעסיק עובדים יהודים – עבודה עברית בלשון התעמולה. עמדה בפניו דילמה, כך הסביר את העניין לילדיו: לשלם שכר כפול ולקבל מחצית מפריון העבודה או לשלם שכר מקובל ולקבל פריון כפול מהחלופה אך להסתכן בחרם מטעם ההסתדרות של העובדים היהודים בארץ ישראל.

לא, לא מדובר בגזענות רק דאגה למהגרים מחוסרי עבודה. יהודים גזענים? אין קטגוריה כזו (*).

השבוע מצאתי שלוש מודעות בשכונת בית הכרם בירושלים. זו שכונה כמעט יחידה בעיר הזו שבה נמצאו מודעות תמיכה במגילת העצמאות, כלומר לשון נקייה להתנגדות לממשלה. שכונה חילונית בעיקרה עם שילוט לא מועט של התנגדות לרפורמה/הפיכה ופה ושם אף דגלי להט"ב. משהו הכי קרוב ל"מדינת תל אביב".

הנה המודעה הראשונה:

 


שימו לב לפינה השמאלית "למה אנחנו" בתת הסעיף הראשון: "עבודה עברית בלבד".

היום ההסתדרות לא תעז להכניס משפט כזה לפירסומיה. היום נמצא את זה רק במודעות שבראשון כתוב בס"ד (פינה ימנית עליונה). לפני 90 שנה גם קבוצה חרדית-דתית לא היתה מתגאה בפירסום כזה שריח סוציאליזם ציוני רקוב נודף ממנה.

הנה המודעה השנייה:

 


רמבו החליף את הביטוי "עבודה עברית" ל"עבודה כחול לבן". שזה למעשה אותו הדבר אבל כל השכונה מבינה שערבי לא נחשב כחול-לבן, גם אם הוא אזרח ישראל. גם כאן יהווה מעורב בדרך מעט עוקפת: "(לא בשבת").

ויותר מכל אהבתי את המודעה השלישית:

 


זו מודעה חילונית למהדרין. היא מזמינה ילדים שסיימו גן חובה לקורס הכשרה לכיתה א' ב"מרכז למידה והעצמה". אפילו משתמשים בשיטת "גלובלקיד" – יעני משהו שכאילו לקוח מאונסק"ו. אבל שימו לב לעיגול הראשון מימין: "קבוצות קטנות והומוגניות ...".

אני חשבתי שרק חלב לשתיה הוא הומוגני. אך מה זה ילדים הומוגניים? אותו גובה? אותה תסרוקת? מצחצחים שיניים פעמיים ביום באותה השעה? או שמא מאותו מוצא של הסבא והסבתא. 

(*) לפני 90 שנה, בעת שד"ש נתקל בהסתדרות העובדים הגזענית של אז, הוקמה ממשלה במדינה אירופית ששפתה כשפת הכותרת של המאמר הזה. עם מדיניות גזענית המזכירה את זאת של ההסתדרות דאז, החרדים דהיום, הקק"ל דהיום, ורוב חברי הכנסת דהיום.




שתפו: