מסעדות במצוקה

 

היו ימים שלמילה מצוקה היתה משמעות אנושית. אדם איבד כל רכושו. אחר חלה והרופאים לא יודעים לרפא אותו. רק לאנשים היתה מצוקה.

העולם השתנה. זה החל, כך נדמה לי, עם מצוקת החנייה. לא סתם קשה למצוא מקום להחנות את המכוניה. עכשיו אנחנו במצוקת מסעדות.

לפתרון המצוקה הזו נרתם ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי של גנץ וסער) שהגיש הצעת חוק שעבודה במסעדות תהיה "עבודה מועדפת" למען חיילים משוחררים. המעמד הזה יזכה חייל משוחרר שעובד במסעדה במענק ממשלתי של יותר מ־10,000 שקל. מה ראה ביטון לסבסד דווקא עובדים במסעדות? מתברר, כך מצא מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כי יש כ־20,000 משרות פנויות במסעדות – אך בעלי המסעדות לא מצליחים למצוא עובדים.

עד לפני 40 שנה אפשר היה לראות במסעדות מלצרים מבוגרים בני 40 ויותר. היום כמעט כל המלצרים הם בני פחות מ־30. הנה לנו תהיה: למה זו עבודה שרק צעירים עושים?


שכר המלצרים


"המסעדנים טוענים כי מאז תום משבר הקורונה עלות העסקת עובדים ...עלתה בעקבות העלאת שכר המינימום מ־25 ל־30 שקל לשעה" נכתב במוסף הכלכלי של "הארץ". הנה לנו הראייה כי השכר הנפוץ במסעדות הוא שכר מינימום. ליתר דיוק: לכאורה משלמים שם שכר מינימום.

המילה החשובה במשפט הקודם היא לכאורה. ועל כך בהמשך. אבל אם חסרים רבבות עובדים מדוע המסעדנים לא מעלים את השכר? מדוע נדבקים לשכר המינימום?

יש הטוענים שהרווחיות נמוכה. האמנם? בדקתי את השינוי במחירים שמשלמים לקוחות במסעדות בשבע השנים האחרונות. מצאתי כי מחירי הארוחות עלו כ־10% יותר מאשר מדד המחירים לצרכן. כך לא נראית מצוקה. כך  נראה ביקוש חזק.

ועכשיו ללכאורה. כדי להבין את שכר המלצרים (ועובדים נוספים) במסעדות נבנה דוגמא, פשטנית בכוונה. יש מסעדה עם מלצר אחד שעובד שעה אחת. באותה שעה קיבל המלצר תשר (טיפ) בסכום כולל של 50 שקל.

מה הכנסתו ברוטו של המלצר בתום שעת העבודה הזו? לכאורה התשובה היא 80 שקל. 50 מהטיפ ועוד 30 שכר מינימום. מזה מורידים מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

אז תשכחו מזה.


התרגיל השכיח


ברוב המסעדות זה עובד באופן הבא: המלצר מקבל עבור השעה הזו 50 שקל. במקביל מוציא בעל המסעדה תלוש שכר של 30 שקל כמתחייב מחוק שכר מינימום. שימו לב: הוא לא משלם 30 שקל. הוא רק מוציא תלוש שכר של 30 שקל. והתלוש הזה, כמובן, הוא הוצאה מוכרת לצורכי מס.

במילים אחרות: שכר המלצרים הוא בגובה הטיפ. נקודה. ובמילים נוספות: ברוב המסעדות לא משלמים למלצרים שכר אלא אם הטיפ לא מגיע לסכום שכר המינימום. כאשר זה קורה – בעל המסעדה משלים את ההפרש.

זו הסיבה העיקרית שמבוגרים לא מעוניינים לעבוד במסעדות. וזו הסיבה מדוע רק צעירים עובדים בזה ולתקופה של שנתיים־שלוש.

האם זה סוד? ממש לא. מס הכנסה מכיר את זה. הוא גם יודע שהמעסיק הוא שאוסף את הטיפים ומחלק אותם בין העובדים. הכל ישראבלוף כשר למהדרין.


החוק מדבר


חוקי? כך אתר "כל זכות: "המלצר והמעסיק רשאים לסכם ביניהם את תנאי ההעסקה של המלצר וכיצד יורכב שכרו. בדרך כלל, יסכמו כי השכר הוא...טיפים בלבד." אבל יש מצוקה. ובשבילה יש ח"כ ביטון.



 

 

שתפו: