איך לממן מלחמה בלי להתאמץ

 הנה קושיה באתיקה כלכלית: מכר שלכם מתקשר ובין השאר מספר כי הגיע אליו מידע שחברת התרופות "בריאות לעם" הצליחה לפתח תרופה נגד דמנציה. המכר שלכם הוא אדם מהימן. יש לכם בחשבון העו"ש בבנק 150,000 שקל. האם תקנו מניות של חברת התרופות ב־100,000 שקל?

מקרה הפוך: יש לכם מניות של חברת התרופות "לבריאות העם" בסך 100,000 שקל. נודע לכם ממקור מהימן שחברת התרופות נכשלה במציאת התרופה נגד דמנציה, אך טרם פירסמה את זה. האם תמכרו את המניות מחשש להתמוטטות מחיר המניה?

דן חלוץ, לשעבר רמטכ"ל, מכר ב־12 ביולי 2006, יום פתיחת מלחמת לבנון השנייה, את כל מניותיו בבורסה. האם חלוץ הוא אדם הגון? האם דעתכם תשתנה אם יתברר כי חלוץ נתן את הוראת המכירה לפני שחיזבאללה חטף שני חיילים – מה שהפך ליום תחילת המלחמה?


שר האוצר מהחמאס


עכשיו נניח שאתם שר האוצר של החמאס. לאירגון יש הכנסות נאות מהשקעות בניירות ערך ומתרומות. לרבות העברת תרומות מקטאר בסיוע ממשלת ישראל. מתוקף ישיבתכם בקבינט הביטחוני של החמאס הייתם שותפים לתוכנית לתקוף את ישראל ב־7 לאוקטובר 2023. אירוע בסדר גודל כזה בוודאי יגרום לנפילה חדה (ומן הסתם זמנית) במחירי המניות הישראליות. מה אתם עושים?

איך מרוויחים מידיעה ברורה שמניות ישראליות ייפלו בחדות, אך זמנית, בגלל המלחמה הקרובה? שר האוצר העזתי הווירטואלי שלנו מורה על "עיסקת חסר". מה שמכונה באנגלית selling short. בעיסקה הזו שר האוצר לווה מניות ממישהו שמחזיק בהן תוך התחייבות להחזיר אותן בתוך שבוע. הוא לווה ובאותו יום מוכר את המניה במחיר 100. אחרי כמה ימים החלה המלחמה והמניה נפלה ל־80. הוא קונה אותה ומחזיר אותה לאדם שממנו לווה את המניה. בכיס נשארו לו 20. רווח לא רע לשבוע עבודה.


המחקר והפשע


שני חוקרים אמריקאים מצאו שימים ספורים לפני המלחמה נמצאו כמה עיסקות חסר (שורט) כאלה בסכומים גדולים. ההשערה היא שמי שעשה את העיסקות ידע על המלחמה הצפויה. למשל, שר האוצר של החמאס. מסקנה: הבורסות בתל אביב ובניו יורק מימנו אירגון טרור.

פשוט? כלל לא ברור שאכן עיסקות החסר נעשו על ידי אותו שר אוצר חריף בפיננסים. אולי זה היה תצפיתן ישראלי שזעק "חמאס מתכונן למלחמה" ואף אחד לא הקשיב.

הבה נחשוב על מצב אחר. יש תאגיד ישראלי שהמציא תוכנת ריגול ושיבוש וזכה להצלחה כלכלית. אחד מלקוחותיו הוא דיקטטור אנטישמי ואנטי ציוני גם יחד, אבל משלם כפול. הוא תורם לאגודת שונאי ישראל שמצידה תורמת לגני הילדים של החמאס בעזה. האם התאגיד הישראלי הנ"ל הוא יותר או פחות טוב משר האוצר של החמאס?


שאלה באתיקה


עכשיו נחזור לישראלי המצוי. המקור המהימן ממליץ לך לבצע עיסקת שורט על מניות ישראליות. איך מרוויחים מזה? תוהה המצוי. והמכר מסביר כי שמע שהחמאס מתחיל במלחמה בשבוע הבא מה שיפיל את מחיר המניות וכו' וגו'.

אתה הישראלי המצוי: האם אתה מורה לבנק שלך לבצע את עיסקת השורט המוצעת?

פרשן "הארץ" כתב "דרושה חקירה בינלאומית". פנטזיה חביבה על עניין שכלל לא ברור שהוא מהווה עבירה פלילית אלא מקובלת בקפיטליזם כהליך לגיטימי בשוק ההון.

שר האוצר של ישראל מקבל מידע שרוסיה עומדת לתקוף את מולדובה. הוא רואה הזדמנות ועושה עיסקת שורט על מניות של מולדובה ומרוויח מיליארד דולר לקופת מדינת ישראל. זה בסדר?

או שמא כאשר עושים "שורט" עלינו זה בבחינת מימון אירגון טרור אבל אם אנחנו הגאונים הפיננסים זה אות כבוד לתנועה הציונית.



 

שתפו: