פדיון גיוס

 אין דבר שמרטיט יותר את מתנגדי הממשלה הנוכחית מאשר למצוא איש ליכוד שעוקץ את ראש הממשלה. כך נתפסה הודעתו של שר ה(אי)ביטחון, יואב גלנט, כי יביא לכנסת חקיקה בענייני גיוס רק בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה. אפשר לשאול מדוע אמירה חסרת תוכן ממשי נתפסת כעוקץ. לא ברור ממנה מה הוא החוק שגלנט רואה לנגד עיניו. ואפשר לנחש שהוא יציע משהו דומה למצב הנוכחי. אבל לא התוכן עניין את מתנגדי הממשלה אלא הסיכוי שלא תושג הסכמה של כל הקואליציה, הממשלה תיפול, יהיו בחירות, הבוחרים יצביעו לפי הסקרים של היום, ויהיה שמח.

אלא שכלל לא בטוח שהעוקץ רלוונטי. נניח שגלנט לא יעמוד בדיבורו ויביא הצעה שמפלגתם של גנץ, אייזנקוט וסער לא תסכים לה. בהצבעה בממשלה היא תתקבל ואז סביר שהם יפרשו מהממשלה. או אז שאר הקואליציה תצביע פה אחד בעד והכל יסתדר למופת.

כך או כך עדיין יהיה פטור לחרדים, לנשים שמצהירות שהן דתיות ולערבים – שלוש קבוצות גדולות. ועל כן יש אפשרות שבג"צ יפסוק שהחוק פוגע בשיוויון מעבר למידה סבירה. ולפיכך נחזור לנקודת ההתחלה.


יחד בגיוס 


כמי שבדעה שהכי חשוב הוא "ביחד ננצח", הנה הצעה שתפטור את חידת ה"יחד" ותשאיר את עניין הניצחון המוחלט להודעת ראש הממשלה בעניין.

   1. החוק יקבע כי יש חובת גיוס לכל אדם מגיל 18 לתקופה של שנתיים. למען הסר ספק אדם כולל גם אישה.

 2. יהיו שני מסלולי גיוס: לשרות צבאי ולשרות אזרחי. כל מגוייס ומגוייסת יוכלו לבחור במסלול המועדף עליהם.

  3. המסלול הצבאי יתבצע כפי שהוא היום. המסלול האזרחי יהיה בעיקר בטיפול בקשישים ובשאר נצרכים לסיוע יום יומי. בסיוע לתלמידים בבתי ספר. כמסייעים בגני ילדים. כמסייעים לתחזוקת בתי חולים ומרפאות קופות חולים. וכיוצא באלה. במקביל תבוטל הזכאות להעסקת עובדים זרים.

  4.  יהיה גם מסלול של סרבני גיוס. הגיוס דלעיל לא יהיה חובה וכל מי שנקרא לגיוס ומסרב לשני המסלולים יוכל לקבל פטור במסלול פדיון גיוס.

  5. מי שבוחר במסלול הזה יוותר על קבלת קיצבאות ביטוח לאומי והטבות במס הכנסה עד גיל 67 – גיל הפרישה מעבודה. אם, למשל,  ערביה או חרדית יסרבו להתגייס הם לא יקבלו גם קיצבת ילדים ונקודות זיכוי לעת שיולידו ילדים. ואם הסרבן  הוא פציפיסט – זכותו. הוא יפדה את גיוסו בוויתור על הטבת מס בקופת גמל, דמי אבטלה ושאר ירקות ציבוריות.

  6אבל כולם – כל הסרבנים – יהיו זכאים לקיצבת זיקנה מגיל 67 כמו כל תושב אחר, כמו גם לקיצבת נכות.

 7. רשות הגיוס תוכל לפטור מגיוס רק נכים או אנשים שלא מסוגלים לתפקד ללא סיוע צמוד של הזולת. או במלים אחרות, גם בשפרעם  ובאום-אל-פחם יהיו לשכות גיוס.


יחד בנטל


מה יקרה אם רוב גדול יבחרו לסרב? מה יהיה אז על הניצחון המוחלט? על ביטחון המדינה?  

הפתרון הוא בשרות קבע במשכורת מקובלת למי שמשרת היום בצבא קבע. זה אולי יקטין את מספר הבוחרים  בשרות צבאי או אזרחי אך זה יהיה דומה לנעשה בארצות הברית, בבריטניה ובעוד מדינות בעולם.

כך יוכלו החרדים לרשום ניצחון כאשר יהיה חוק שלא מחייב אותם להתגייס.

מאיפה יהיה כסף לצבא מקצועי שכזה? מהחיסכון  בקיצבאות הביטוח הלאומי והטבות מס עד לגיל 67 לכל אלה שיסרבו לגיוס צבאי ואזרחי. כך נהיה כולם ביחד, במלחמה ובנטל, וננצח את כל אויבי ישראל.

 


 

 

 

 

שתפו: