הכותרת בעיתון ציטטה בפסקנות: "המשקיעים
מהציבור הם כוח – אבל הם לא יודעים מה לעשות עם הכסף". הפוסק הוא טל ברוקמן,
מומחה לפיננסים, ובאופן מפתיע גם שותף בחברה שנותנת ייעוץ פיננסי, תמורת עמלה
כמובן, לאותו חלק מהציבור ש"לא יודע מה לעשות עם הכסף".
אני מודה שאין לי תואר שני במינהל עסקים
מהמכללה למינהל. זוגתי ידעה תמיד מה לעשות עם הכסף, התמקדה במשחק הרולטה בקזינו
ועל אף ההסתברות הנמוכה הרוויחה פעם כ־300 דולר ועוד במעוז הימורים – העיר מונטה
קרלו.
על אף הכישורים האלה אני ממליץ
ל"משקיעים מהציבור" להמר על "גינדי אחזקות", שלפי התחזית
הדיגיטלית־מתמטית עומדת לעשות הון.
העצה הזו, מטעם מי שאין לו רישיון לייעוץ
פיננסי, מבוססת על כך שרוב ההשקעות בבורסה נעשות בידי בנקים, חברות ביטוח, קרנות
פנסיה ושאר מגדלי ירקות פיננסים. לפיכך, אם נרצה או לא,
חלק מהכסף שלנו מנוהל למופת בידי מומחים, אנליסטים ויועצים. עובדה: הבורסה עלתה
בשנה האחרונה בעשרות אחוזים והפנסיה שלי לא זזה באגורה.
אפקט בית קברות
מכאן לגינדי ולגיבורים. על פי הידיעה בעיתון,
חברת גינדי החזקות הגישה כתב הגנה בתביעה שהגישו 65 רוכשי דירות בפרויקט באור יהודה.
מקצת התובעים מבקשים פיצוי וחלקם ביטול עסקה. למה? כי סמוך לפרויקט יוקם בית
קברות. ולא סתם בית קברות אלא כזה שיהיה עמוס.
לפיכך, נטען בתביעה, מחירי הדירות שהתובעים
רכשו מגינדי יירדו. כלומר בית קברות, במיוחד עמוס, מזיק להשקעה בדירה.
נניח לרגע שהחלופה לבית קברות היתה בניין
מגורים יוקרתי בן 50 קומות, שבו כבר רכשו בנימין נתניהו, נעה קירל ואלון מאסק
דירות. מה עדיף, לגור ליד בניין דירות "יוקרתי" עם מפורסתמים – מה
שמבטיח, כנראה, עליית ערך מהירה בערך הדירה לשכנים – או לגור על יד בית קברות – מה
שלטענת התובעים מבטיח ירידה בערך הדירות?
התשובה אינה חד משמעית. מבחינה תחבורתית רב
קומות כזה הוא פגע רע, גם בגלל הרעש שמביאה התחבורה. לכך יתוסף הרעש של התקשורת שתעקוב
אחר השלישיה הזוהרת כדי להגיע לסקופ, למשל: שרה נתניהו אמרה למאסק שהוא מגעיל כי קנה מיונז
של "תלמה".
אפקט המפורסתם
ייתכן שבית קברות עמוס הוא אמנם ממש מפגע
השקעתי. אבל לעניין זה יש פיתרון, שאותו אני מגלה ללא עמלה לגינדי אחזקות: הציעו
לשלישיה דלעיל חלקת קבר ליד פרויקט המגורים. מובטח שזה יעלה את ערך הדירות.
מובטח? בדקתי את מצב המורבידיות בתל אביב.
ברחוב טרומפלדור יש בית קברות. אם טענת התובעים את גינדי נכונה, ערך הדירות ברחוב
ובסביבתו אמור להיות נמוך. לא כך מצאה עיריית תל אביב שחילקה את העיר לחמישה אזורי
ארנונה וראו זה פלא – טרומפלדור באזור עם הארנונה הכי גבוהה בעיר.
לדעתי המלומדת זה בגלל שאריק איינשטיין,
דיזנגוף, משה שרת, ביאליק, טשרניחובסקי, אפרים קישון ודומיהם קבורים שם. אם
נתניהו, קירל ומאסק ירכשו חלקת קבר ליד פרויקט גינדי באור יהודה נראה בוודאות אפקט
טרומפלדור בן זמננו. ובתוספת הגיבורים – קניית דירה שם תהיה השקעה פיננסית מוצלחת.
נזכור שבית הקברות הוא בעיקר שקט, גם כשהוא
עמוס. ואם המשטרה תקפיד לאסור לוויות עם אמצעי הגברה, כמקובל בימים אלה כי אחרת
יהיו תלונות של המתים השכנים – או אז תשרור שם דממה.
אפקט הגיבורים
המתים האחרים, לא מיותר לציין, חלקם גיבורים
וכולם טובים. מסקר מדגמי מייצג מצאתי כי בכל
לוויה, אפילו של גדולי הרוצחים, אמרו על המת רק דברים טובים: איך אכל בפה סגור, ביקר
בבית הכנסת בכל מועדי היהודים ומעולם לא הרים יד על אשתו תבל"א.
הגיבורים הם יותר מסתם גיבורים. הם התבלין
של ההשקעה הפיננסית. היום כל חייל הוא גם לוחם וחייל שנהרג במלחמה, גם כאשר נהרג
מ"אש כוחותינו", הוא גיבור. וברוך השם, הממשלה דואגת שיהיה מלאי גדול של
גיבורים. גיבורים הם גם טובים וגם מעלים את ערך הדירות במונחים ריאליים, ועוד יותר
במונחי עליית הריבית הצפויה לדעת המשקיעים לאור עליית מדד המחירים לצרכן
בארה"ב.
סוף סיפור על טמטום ישראלי.

