מי צריך מישנה לנגיד?



בג"ץ עומד, כנראה, לכפות על הממשלה למנות מישנה לנגיד בנק ישראל. אבל האמת היא, שלא רק המישנה אינו נחוץ, אלא גם הנגיד עצמו, שאינו מצדיק את הוצאות העתק הכרוכות באחזקתו



 בעוד כשלושה שבועות אמורה הממשלה להשיב לצו על תנאי שהוציא בג"ץ המחייב אותה להשיב אם בכוונתה למנות מישנה לנגיד בנק ישראל, כפי שמחייב החוק.



 את העתירה נגד הממשלה הגיש אליהו חג'ג'.  קצת קשה להבין מדוע נטפל האיש לנושא הזה. את מי, בדיוק,  מעניין אם יהיה מישנה לנגיד? זה, בערך, מה שהשיב לו היועץ המשפטי של בנק ישראל, אלי מונטג. „במשך 35 מתוך 46 שנות קיומו של בנק ישראל, ובתוכן גם 15 השנים האחרונות, לא מונה מישנה לנגיד בנק ישראל."


  אבל חג'ג' התעקש. קראתי את העתירה והתרשמתי שהממשלה בצרות. ככל שאני מבין במשפטים, יש חובה למנות מישנה לנגיד בנק ישראל. בדיוק כמו שיש חובה למנות נגיד. כל הנגידים כבדי המשקל התנגדו למינוי סגן. שני הנגידים קלי המשקל הסכימו ולא הטביעו חותם על כלכלת המדינה.


 מי צריך נגיד

בעבור ניהול כלכלת המדינה לא רק שלא זקוקים למישנה לנגיד, אלא גם לא זקוקים לנגיד ולא זקוקים לבנק מרכזי. בשביל להדפיס כסף לא צריך בנק מרכזי. עובדה: בראשית שנות המדינה הדפיס את הכסף בנק לאומי. בשביל לנהל מדיניות מוניטרית נוסח פרנקל-קליין כל מה שצריך זו תוכנת מחשב. לוקחים את הציפיות לאינפלציה, מוסיפים קצת כמות כסף, מפחיתים אינפלציה בארה"ב, מוסיפים ריבית אמריקנית ופרמיית סיכון...  והופ יש ריבית ישראלית. דוד קליין הוא אולי נגיד טוב, אבל הוא פובליציסט עוד יותר טוב. מאמריו כתובים לתלפיות, ארסיים ושנונים. אפשר לתת לו ג'וב בעיתונות.


 אם לא יהיה נגיד לבנק המרכזי, גם נחסוך כמה מיליארדים טובים. בנק ישראל הוא הגוף הציבורי היחיד שפועל ללא מגבלה תקציבית. והוא מבזבז המון כסף. בעבר חישבתי כי אילו היו נותנים לשירות התעסוקה את הכסף שבנק ישראל מוציא לניהול מדיניות מוניטרית – לא היה בישראל מובטל אחד. השנה תסתיים ללא גירעון תקציבי של הממשלה. כמעט כל הגירעון של הסקטור הציבורי יבוא מפעולתו המבורכת של נגיד הבנק המרכזי.


 במשרד האוצר הושמעה הדעה כי רצוי למנות מישנה לנגיד. למה? כדי שיעשה צרות לקליין. שם חושבים שלמשרד האוצר תהיה השפעה על המינוי. שוחט יביא מישהו שרוצה ריבית נמוכה, והאיש הזה יעשה צרות לקליין. קליין, מר שוחט היקר, פשוט יתעלם מהמינוי שלך. תשאל את ליאו ליידרמן. יותר סביר שאהוד ברק יתן לשוחט את מבוקשו עם מישנה, כמו שנתן לו את מבוקשו במינוי הנגיד.  גורנישט.

איזה ממונה על תקציבים צריך


 על-פי ההיגיון של המצדדים במינוי מישנה לנגיד ראוי למנות לממונה על התקציבים דווקא מישהו שחושב שצריך להגדיל את ההוצאה הציבורית ואת הגירעון הממשלתי. זאת כדי לאזן את שוחט ובן-בסט שחושבים ההפך. שוחט צריך להיזהר. עוד יעשו לו את התרגיל הזה.


 האלטרנטיבה הנשקלת היא לתקן את החוק ולבטל את הצורך במישנה לנגיד. בשביל להפעיל את תוכנת המחשב של המדיניות המוניטרית מספיקים אלף עובדי בנק מרכזי. לא צריך עוד הולך בטל אחד עם משכורת של סגן שר, לשכה,  אוטו וחשבון הוצאות.


 אז מה יהיה? בסוף ימנו מישהו לתפקיד מחוסר ברירה. המישהו הזה (שצריך היה להיות ערבייה) יהיה מוסכם על הנגיד. זה מבטיח שלא יהיו צרות. רק מר חג'ג' יהיה מרוצה. הוא יזכה בבג"ץ.
7.11.2000
שתפו: