יומרה גדולה ושכל קטן


  אם הכלכלניםטועים בחיזוי, למה שניתן להם לנהל את כספינו?

 מה ההבדל המעשי שבין מדע לבין דת? במדע כל טענה עומדת לביקורת. רופא שמזהיר כי אכילת בשר אדום מסכנת את עורקי הלב, נסמך על עשרות מחקרים ואלפי נבדקים שמצאו – אם מצאו – קשר בין תזונה וזרימת הדם. אזכור המילה חשמל בספר התורה לא סייע במשך אלפי שנים להדליק נורה אחת. חשמל מייצרים בטורבינות, שהומצאו על בסיס מדע הפיסיקה.


 מדעי החברה הם יצור בעייתי מעט מבחינה מדעית. בעוד שבכימיה אפשר לעשות ניסוי ואפשר לחזור עליו פעם אחר פעם, במדעי החברה הניסוי מסובך יותר. בעיני פיסיקאים רבים מדעי החברה נתפסים כנחותים בגלל הקושי הזה. מבין מדעי החברה, לפחות לכלכלנים אין ספק: הם הכי קרובים לפיסיקה ולמדע הטהור. הרבה יותר מברברני הסוציולוגיה ומדעי המדינה, שלא לדבר על פסיכולוגים הנחשבים לעיתים למקבילה החילונית של אנשי דת.

 מה מותר הכלכלן מהסוציולוג? כי כלכלן עוסק בדברים מדידים: ההכנסה, ההוצאה, הריבית, הכסף. ומה שמדיד, כמו תנועה של אלקטרון בשקע החשמלי בבית, נתפס כמדעי או קרוב למדעי. לכן כלכלנים זוכים לכבוד גדול. רבים מאיתנו מאזינים בקשב לעצתם. המונים מפקידים בידם את חסכונותיהם. הם אמורים להבין.

 איך אנחנו יודעים שכלכלנים מבינים בכלכלה? אחד הכלים החשובים ביותר הוא הניבוי. כאשר פיסיקאי טוען שכוח המשיכה מוריד עצמים מהגג לקרקע, קל לבדוק את הניבוי הזה: עולים לגג ומשליכים חפץ. אם יגיע לקרקע, יש אישוש לטענת הפיסיקאי. ולא – טענתו נדחית. מה מנבא כלכלן? מדי חודש מפרסם "ידיעות אחרונות" טבלה המסכמת את תחזיות מדד המחירים לצרכן. בראשית אוגוסט התפרסם הניבוי האחרון. כלכלני משרד האוצר, איגוד לשכות המסחר, כלל פיננסים בטוחה ניבאו כי מדד אוגוסט יעלה ב.0.5%- כלכלני בנק איגוד, דיסקונט שוקי הון, מיטב, הבנק הבינלאומי, אינפיניטי גרופ, סולומון שוקי הון, כלל פיננסים גמל ופסגות ניבאו .0.6% וכך זה נמשך כאשר טווח התחזית הוא .0.8%-0.5%

  מה קרה? אסון. בשבוע שעבר התפרסם המדד האומלל שעלה ב.1.1%-  מה שחשוב במדד המחירים של אוגוסט הוא, שהגורמים לעלייתו הלא-חזויה היו ידועים להפליא: השינוי במחירי הדלק והשינוי במחיר הדולר. ועל אף המידע הידוע, הזמין והמדיד, כל נביאי הכלכלה הוכחו כנביאי שקר.

 שימו לב שחלק ניכר מהטועים הם אנשים שמנהלים לנו את כספי הפנסיה, קופות הגמל והביטוח. הטעות שלהם בתחזית מלמדת שהם טעו בשימוש שעשו בכסף שלנו.

 איך זה שאנשי "מדע הכלכלה" טועים? התשובה פשוטה למדי: לכלכלנים יש יומרה גדולה ושכל קטן. אל תאמינו להם. כאשר הכלכלן נתניהו והכלכלן אולמרט אומרים לכם שצמיחה תחסל את העוני, תטילו בהם ספק. כאשר הכלכלן פישר יסביר לכם שהורדת מס הכנסה תגדיל את התפוקה – תראו לו את התחזית שלו למדד אוגוסט. כאשר "גורמים בשוק ההון" יאמרו לכם שההתנתקות טובה (או רעה) לכלכלהתדעו שהם מדברים פוליטיקה.

 ובכלכלה? צריך הרבה יותר צניעות – תכונה במחסור בעולמנו הכלכלי. כולל מה שנכתב כאן.



21.8.2005
שתפו: