למה רבע?


בשבוע שעבר פירסמה רשות המסים את "החלטות ועדת הכופר במחצית השנייה של ."2008  מדוע לוקח לרשות כל כך הרבה זמן לפרסם דו"ח שמספר כה מעט? קשה להבין. בכל מקרה, הדו"ח מלמד, וכאן אני עושה הכללה, שיש מחיר לתענוג הכופר שלו זוכים מקצת עברייני המסים, כתחליף להליך משפטי.

בבדיקה אקראית מצאתי כי המחיר שמשלם מי שנמצא זכאי לעונש הזה הוא רבע מההכנסות שהועלמו. העלמת הכנסות של 2 מיליון - תשלם כופר של חצי מיליון. הסכום הזה מתווסף למס על ההכנסה שהושמטה. אפשר להסתכל על הכופר כתחליף לקנס או למאסר שהנישום העבריין היה חוטף בהליך פלילי.


מהשנה יהיה עונש נוסף. בית המשפט העליון חייב את רשות המסים לפרסם את שמות העבריינים שנהנים מכופר במקום משפט. עדיין עולה שאלת המחיר: האם רבע הוא המחיר הראוי?


היום יש ועדות שקובעות את הסכום. הנה הצעת ייעול:  הוועדות יעסקו רק בשאלה האם הנישום עבריין זכאי או לא לשלם כופר, אבל גובה התשלום יהיה שווה בדיוק לגובה ההכנסה שהנישום החליט להסתיר מפקיד השומה. לא רבע, לא שליש - כל הכסף שהאיש ניסה לגנוב, ונכשל. זה אומר שמי שהולך להליך של כופר, יאבד את אותו הסכום שניסה לגנוב, וכמובן ישלם את המס כאילו לא נגנב דבר.
11.8.2009
שתפו: