כשהרשות מתעמרת



התחרות טובה והמונופול רע? לא תמיד עד היום אין מי שיתחרה בחברת החשמל הכושלת לעומת זאת, רשות שדות התעופה מנסה לסגור חניון מתחרה זול יותר מהחניון שלה


 מה עדיף: מונופול או תחרות? לרוב הכלכלנים  המקצועיים התשובה חד-משמעית: תחרות. זה מכיוון שנטעו להם בראש מודל של תחרות שלרוב לא קיים במציאות.  בחיים הממשיים המצב מסובך הרבה יותר.
כך, למשל, 14 שנה לאחר שהותר בחוק לכל דיכפין לייצר חשמל, אף אחד לא קם. אין יזם פרטי אחד שמסוגל להתחרות בחברת חשמל, אף שהתאגיד הזה נחשב בלתי יעיל למהדרין. עתה, בחוסר תבונה שטייניצי שגור, הוחלט לסבסד - בערבות מדינה - יצרנים פרטיים של חשמל, אך לא את חברת חשמל. ליצרנים פרטיים אין יכולת להתחרות אפילו במונופול כושל.


 הטלפוניה הניידת היא דוגמה מאירת עיניים נוספת. בחודשים האחרונים נלחמת רביעיית הספקים (פלאפון, פרטנר, סלקום ומירס) בתוכנית משרד התקשורת להפחתה בדמי הקישוריות (התשלום הנדרש על ידי ספק לחבר שיחה ממנוי של ספק אחר) מ25-  ל7-  אגורות לדקה. מה היה קורה אם במקום הרביעייה היה לנו מונופול? לא היו דמי קישוריות כלל. אפס אחד גדול. הנה לנו דוגמה קלאסית איך תחרות מהסוג הישראלי מייקרת את המוצר, לא מוזילה אותו.


 מונופול, מלמדים בספרי הכלכלה, הוא יצרן יעיל. אלא שביכולתו לנצל את הצרכן. אך מאחר שבחיים הממשיים מוסכם שתוצרת מונופול ראויה לפיקוח מחירים ציבורי, מונופול בפיקוח הוא גם יעיל וגם לא מנצל. ולמרות זאת, אין ממליצים על מונופול כשיטה. מדוע?  בגלל היכולת שלו להתעמר בלקוחות.

הנה סיפור מנתב"ג.


 רשות שדות התעופה היא מונופול שתפקידו "להחזיק, להפעיל, לפתח ולנהל את שדות התעופה."  את זה מכירים כולם. בנתב"ג יש לרשות גם חניון ענק לרכב. נוסעים רבים מעדיפים להשאיר שם את רכבם בעת שהם בחו"ל. המחיר הוא 35 שקל ליום. בעוד שאת האגרות שגובה הרשות מהטסים קובעת הכנסת, את מחיר הקארסיטר קובע המונופול בעצמו. במחיר הזה קם מתחרה. "חניון טסים"  ממוקם בכפר טרומן, סמוך לנתב"ג. המחיר הוא 30 שקל, והנוסע מקבל גם שירות הסעה מהחניון לשדה ובחזרה.


 החודש שלח מנהל נמל התעופה "זימון לשימוע" למפעילי  "חניון טסים."  מתברר מהמכתב כי המתחרים "מתנהגים בנמל התעופה בן גוריון שלא בהתאם להוראות כללי רשות שדות התעופה (שמירה על הסדר."(  מה הפרת הסדר? שלמתחרים אין " הרשאה מאת רשות שדות התעופה ובהתאם לתנאיה."  תתארו לעצמכם שהזכות לייצר חשמל הייתה מותנית ברצונה של חברת חשמל ובהתאם לתנאיה.


 הפרת סדר, התרשמתי, אין כאן. יש כאן שירות הסעות פרטי, מסודר ושקט. דומה למונית. ממוניות גובה הרשות 5 שקלים. את מפעילי "חניון טסים" מנסה הרשות לסגור לחלוטין. מדוע? כי מונית לא מתחרה בחניון של מונופול הרשות. "חניון טסים" כן מתחרה. אגב, מי שייכנס לאתר האינטרנט של הרשות לא ימצא זכר למונופול החניוני שלה. מי שיחפש באתר את הכללים לשמירה על הסדר – יתקשה למצאם. הכל במסגרת הדו"ח השנתי בנושא חופש המידע של הרשות.  בתגובה מסבירה הרשות כי היא פועלת כחוק בחשד לעבירות של פעילות בנמל ללא הרשאה ובניגוד לסדר.
28.9.2010

 
שתפו: