מינון יתר

האיומים במחסור חריף ברופאים הם מוגזמים, והפתרונות למחסור שיהיה - היסטריים  . התמונה האמיתית מתונה יותר

 על־פי דו"ח מיוחד שפירסמה לאחרונה המועצה לתכנון ותקצוב ההשכלה הגבוהה בישראל, תיאלץ מדינת ישראל להתמודד עם מחסור חריף ברופאים - כך נפתחת הודעה לעיתונות שנשלחה מטעם משרד הבריאות והמשרד לקליטת עלייה. בהודעה מדווחים על מבצע לאומי להעלאת רופאים מצפון אמריקה ובריטניה. כל רופא שישתתף במבצע יקבל מענק של כ־60 אלף דולר וכן סיוע במשכורת. בנוסף מבטיחה הממשלה מסלול ייחודי האמור לבטל את רוב הסחבת הבירוקרטית. כלומר, חוץ מהכסף שתיתן, תסייע הממשלה לרופאים שיגיעו לעקוף את ההוראות שהוציאה הממשלה עצמה כדי לקבל תעודת רופא בישראל.
 ראשית, צריך לברך את הממשלה שמתגייסת לעקוף את החוק. זה תקדים חשוב. אני, למשל, מוכן להגר לצפון אמריקה ולחזור, ובלבד שהממשלה תעזור לי לעקוף את הבירוקרטיה של מס הכנסה, במיוחד את הגשת הדו"ח השנתי עם כל הטופסולוגיה. ואולי כדאי גם שהממשלה תעזור לבעלים החדשים של מכבי תל־אביב למכור לאיראן נשק ישראלי, ולא רק רוסי, ולהתגבר על ההוראות הבירוקרטיות בעניין יצוא נשק. ומה עם עזרה לארקדי גאידמק בעקיפת החוק הצרפתי בנושא עסקאות נשק...  

 שנית, הוועדה שחיברה את הדו"ח מצאה כי בישראל יש כעת 3.4  רופאים לכל אלף נפש. זאת לעומת 3 רופאים בממוצע במדינות המפותחות. הממוצע הזה מלמד מעט מאוד בפינלנד, למשל, מדינה קטנה וראויה לחיקוי, יש 2.4  רופאים לכל אלף נפש. התחזית היא כי ב־2016 יגיע שיעור הרופאים בישראל ל־2.9  לאלף נפש, ואילו ב־2025 נידרדר לשיעור דומה לזה של פינלנד, שם, כידוע, אנשים מתים ברחובות מחוסר טיפול רפואי. בקיצור: מחסור חריף , כדברי השרים יעקב אדרי ויעקב בן יזרי - לא היה, ולא יהיה.

 שלישית, כדי למנוע מחסור מתון, הוועדה ממליצה פה אחד לקלוט יותר סטודנטים בבתי הספר לרפואה. היום לומדים בכל מחזור כ־350 סטודנטים. הוועדה ממליצה להגדיל את מספרם עד .600  המספר הזה, לפי נתוני משרד הבריאות, יביא למצב שבו שיעור הרופאים לא יירד מתחת ל־2.7 עד .2024 בהתנגדות נציג משרד הבריאות, המליצה הוועדה גם להקים עוד בית־ספר לרפואה - וזה אומר עוד 150 סטודנטים בכל שנה - בהחלט מספר מכובד.

 רביעית, מדי שנה כמה מאות ישראלים שלמדו רפואה בחו"ל חוזרים ארצה. לכן מה שהממשלה הולכת לעשות נראה, מבחינה כלכלית, בלתי ראוי לחלוטין. גם להוסיף מאות סטודנטים לבתי־הספר הקיימים, גם להוסיף עוד בית־ספר וגם להשקיע מיליונים ברופאים מהגרים - זה נראה טירוף מוחלט. אם לבן יזרי יש מיליונים להכשרת רופאים - שישקיע אותם בתמרוץ חמישה רופאים בכל שנה שיתווספו למקצוע ההרדמה - תחום שבו באמת יש מחסור חריף שבחריפים.

 מה גם שהוא התחייב לקצץ את הבירוקרטיה . מעניין. כאשר הגיעו הלום רופאים מבריה"מ ז"ל, אף אחד לא צימצם את הבירוקרטיה. בגדול, דרישות הבירוקרטיה הן ללמוד עברית, להתמחות בישראל ולעבור בחינות כדי להוכיח רמה מקצועית נאותה. אז מדוע נותנים לאנגלוסקסים הקלות מקצועיות שלא נתנו לרוסים או למהגרים מארצות אחרות? ושימו לב לעוד חוכמה ממשלתית: מקבלי ההטבות האלה יצטרכו לעבוד כאן רק תשעה חודשים בשנה. ומי בדיוק אמור לעבוד במקומם בשלושת החודשים האחרים?

 שיא החוצפה הוא בהבטחת תעסוקה במגזר הציבורי. בתי־חולים סובלים מהגבלה חריפה על תקנים. אדרי ובן יזרי מבטיחים תעסוקה למהגרים הצפוניים - ומה יהיה על רופאים לא צפוניים? זו בעיה שלהם. הממשלה מתנערת מהעניין. היא דואגת לתעסוקה בבתי־חולים רק ליקיריה מאנגליה ומאמריקה.

22.1.2008
שתפו: