יש כרטיס עשירון?


 אתם נכנסים למכולת או לסופרמרקט כדי לקנות, נניח, אורז. מצאתם את המוצר המבוקש ואתם ניגשים לקופה לשלם. המוכר מציץ במוצר, מעביר אותו דרך קורא הברקוד ומבקש מכם "תעודת עשירון." כשאתם מרימים גבה הוא מסביר כי לפי מדיניות הממשלה "מחיר המוצר תלוי מעתה בהכנסה של הקונה, ותעודת עשירון תזהה איזה מחיר נדרש ממך."

  אווילי? אם זה מה שאתם חושבים על המדיניות החדשה, בזה הרגע איבדתם את הכישורים הנדרשים להיות ראש ממשלה בישראל. לחלופין, אתם עוינים את הליכוד.

 בראשית השבוע החליטה רשות החשמל על העלאת מחיר החשמל. אמנם מה שנדרש הוא התייקרות של כ,30%- אבל ההתייקרות בפועל היא שליש מזה. ראש הממשלה סבור שמחיר החשמל הוא בעיה, מה גם שצפוי - החל מיום ראשון - גם ייקור של הדלק. קצת קשה להבין למה נתניהו מוטרד. נכון שמחירי האנרגיה בעלייה (מה לעשות? העולם קיבל את דרישתו של נתניהו להחריף את הלחץ הכלכלי על איראן, ספקית דלק גדולה, ומחיר הדלק עלה.( אך מדד המחירים לצרכן - המשקף את כלל המוצרים שאנחנו קונים - דווקא לא עולה. כלומר, עליית מחירי האנרגיה מתקזזת בירידת מחירים של מוצרים אחרים. בחודש שעבר המדד היה אפס, הרבה מתחת ליעד האינפלציה הממשלתי. אבל נתניהו מודאג.

כשנתניהו מחנטרש

 
 מה הוא עשה? טילפן ליו"ר רשות החשמל, אורית פרקש, וביקש ממנה לבחון את האפשרות ל"תשלום דיפרנציאלי." זו בעצם "תעודת עשירון :" עשירים וצרכני חשמל כבדים ישלמו יותר עבור החשמל מאשר עניים וחסכני חשמל. אין מה לומר, מאז שירד משה מהר סיני זו ההמצאה הכי חשובה שהיהודים הביאו לעולם.

 אם נתניהו צודק, למה רק חשמל ולא אורז, לחם, דירות ועגבניות? הנה מתכון חביב לרפורמה ענקית במיסוי.  מבטלים את מס הכנסה לחלוטין ובמקומו מטילים מס רכישת מוצרים לפי "תעודת עשירון."  נשמע אדיר.

 מה שמעורר את השאלה: מדוע טילפן נתניהו לאורית פרקש? מדוע מבקש נתניהו מיו"ר רשות החשמל שהיא תסדר "מחיר דיפרנציאלי?" מה היא יודעת על עשירונים והכנסות? הרי זה כל כך פשוט שראש הממשלה יורה לשר האוצר, ואפילו לשר-העל לענייני כלכלה, לנבור בנתוני העשירונים ולתת לכל אדם - בהתאם לעשירונו - הטבה או קנס-מס על חשבון החשמל שלו. לפרקש ולחברת חשמל אין מושג קלוש מי עני ומי עשיר, מי מעמד ביניים תחתון ומי מעמד ביניים עליון. כל המידע הוא אצל שר-העל לענייני כלכלה ששמו, למי ששכח, בנימין נתניהו.

 אבל ביבי לא עושה את זה. הוא מתברבר בטלפון. כי הוא לא באמת רוצה לתקן את חשבון החשמל (מעלה לעשירים ומטה לעניים.( ואת זה קל לדעת מהעניין הבא.

 עמלות הבנקים למשל

מן המפורסמות הוא שיש מקום אחד שבו "המחיר הדיפרנציאלי" חי וקיים. בעמלות הבנקים אין מחיר אחיד. כלומר, יש מחירון שמתפרסם על הקיר ובאתר האינטרנט של כל בנק. אלא שמחירון לחוד ותשלום לחוד. המחיר בפועל נקבע לפי הלקוח. אצלנו זה עובד כך: ככל שאתה עני יותר, כך אתה משלם יותר עמלה בנקאית. העשירים משלמים אפס עמלות עו"ש. גם בריבית זה עובד באותו האופן. עני משלם מחיר דיפרנציאלי גבוה מהמחיר שמשלם העשיר. כך זה בבנקים.

 זה מחיר דיפרנציאלי הפוך מזה שעליו חשב ראש הממשלה בפרשת מחיר החשמל. אז מה עשה ועושה שר העל לכלכלה בעניין המחיר הבנקאי הדיפרנציאלי ההפוך? האם הוא הרים טלפון לסטנלי פישר, מפקח-העל על הבנקים, כדי שיטפל בעניין? האם הוא טילפן למנכ"ל בנק המזרחי והעמיד אותו על חומרת העניין? קדחת.

 אבל לברבר חשמלית הוא יודע.

29.3.2012
שתפו: