סלקציה בחינוך



 לא מכבר תיאר אדם, מהגר מאתיופיה ב"מבצע  משה," את סבלם של הפליטים מסודאן שהגיעו  הלום: המעסיקים מקפידים שלא לשלם להם שכר ראוי, משכירי הדירות עושקים אותם, הביורוקרטיה אטומה לצורכיהם ומחפשת איך להיפטר מהם. הגזענות הישראלית הידועה כלפי זרים. אותו אדם המליץ להחזיר את הפליטים לסודאן, שם תימנע מהם ההשפלה היומיומית הזו.
 זה מה שניסו לעשות מנהלי בתי הספר הדתיים בפתח תקווה, שהתנהגותם עוררה מהומה. לגרש. הנשיא המליץ לנתיניו, כלומר לנו, להפגין. כאילו שמעון פרס בהיותו שר אוצר לא תרם תרומה מכרעת ,בוודאי מכספי ציבור, למיסוד האפליה הגזעית בבתי ספר, כאשר הכשיר זרם חרדי-אשכנזי וזרם חרדי-מזרחי. התעלה עליו שר החינוך, גדעון סער, שקרא למנהלים לשימוע והודיע כי ישלול מהמפלים את כספי הציבור – הודעה שספק אם יש בה קמצוץ של חוקיות. כי גירוש מבית ספר אינו חריג דתי. זו נורמה ישראלית.

 כאשר נותנים על כך את הדעת, אין בית ספר תיכון שלא עושה סלקציה. הסתכלו על רשימת בתי הספר שאשתקד הוגדרו מצטיינים. כולם עושים סלקציה. קחו את כל בתי הספר המפורסמים בארץ ותמצאו שלכולם אפשר להירשם באופן חופשי – אך לא להתקבל. כאשר לפני כ30-  שנה הוקם בירושלים בית הספר (היסודי) לקידום ערכי תנועת העבודה – מבתי הספר המוצלחים בעירכמעט כל מי שביקש שילדו ילמד שם נאלץ לעבור ועדת קבלה. היום לפחות שליש מהיסודיים עורכים סלקציה בתלמידים.

מה בדיוק פסול במה שעשו מנהלי בתי הספר הדתיים?

 כי הם פסלו תלמידים על בסיס גזע (מוצא) או אורח חיים לא מספיק דתי. וזה איום ונורא. ולפסול תלמיד כי להוריו אין די כסף לשלם שכר לימוד זה בסדר? כי כסף הוא נייטרלי וצבע הוא גזע? ומה עם פסילת תלמיד בגלל ציונים – זה תקין? גדעון סער מיתמם במאבק שהוא ניהל נגד הדתיים. סלקציה היא הנורמה בבתי הספר. לעיתים היא גזענית (סליחה, דתית) ולרוב היא מעמדית. ואם סער היה רציני ,הוא היה מונע סלקציה בכלל – עניין קל לביצוע.

 הדרך פשוטה: לשלול מכל בית ספר שמקבל מימון ציבורי לבחור את ה"לקוחות" שלו – התלמידים. הלומדים ייקבעו בהגרלה, ללא מעורבות הורים, מנהלים, פקידי עירייה ומורים. זו הדרך היחידה למנוע אפליה. זו הדרך היחידה למנוע מניפולציה בציונים.

 בארה"ב נוהגים לתגמל מורים לפי הישגי תלמידיהם. מה הדרכים הקלות לשיפור הציון הממוצע של תלמידים?  תחילה עושים סלקציה ומשתדלים לבחור כאלה שיצליחו במבחנים. רוב בתי הספר המוגדרים "טובים" הם אלה שתלמידיהם היו מוצלחים עוד בטרם נכנסו בשעריהם. אחר כך מעודדים תלמידים "בעייתיים" לא להופיע לבחינות, ובהיעדרם – הציון הממוצע לשאר הנבחנים עולה.

 כל אלה שיטות של סלקציה הנהוגות היום בבתי ספר גם בארץ. ואלה יתגברו ככל שתוחדר השיטה של תגמול מורים לפי ציונים. רק אם יפעל סער ברצינות נגד סלקציה ברישום וייקבע כי כל תלמיד שלא מופיע למבחן ציונו אפס – רק אז תתגלה תמונת האמת על בתי הספר.

 ההיטפלות למנהלי בתי הספר הדתיים היא במקום רק אם תיעקר נורמת הסלקציה מכל בתי הספר. כל עוד היא תישאר, וסער לא נוקף אצבע נגדה, ספק אם יש בסיס חוקי, ובטוח שאין בסיס מוסרי, למנוע אותה רק משונאי אתיופים,  מזרחיים ושאר מופלים . 

3.9.2009
שתפו: