תרגיל בהונאה



הפרשנים המלומדים מסבירים לנו  כי יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ, פירסמה אמש את מצעה הכלכלי כדי להחזיר את הנושאים החברתיים והכלכליים לקידמת סדר היום הציבורי. כי רק באלה, כנראה, היא מצליחה להבדיל את מפלגתה מהליכוד ביתנו, ש"ס, ציפי לבני ויאיר לפיד.

מקריאת המסמך אפשר להתרשם כי הושקעה בו מחשבה לא מעטה. נכון, זה לא מאוד מסובך  להמציא תכנית שבה מגדילים את הוצאות הממשלה בכ – 100 מיליארד שקל (התקציב היום הוא כ – 275 מיליארד שקל, ללא החזר חובות). ובכל זאת צריך נפש סוציאל דמוקרטית אצילה בכדי לקצץ בכבישים ולא לגעת בפרוטה אחת למענקים לישיבות, לתלמידי ישיבות ולכל הבירוקרטיה האלוהית ששוררת בארץ הקודש. הרעיון לגרוס תקציבים המיועדים לכבישים הוא נכון לחלוטין. הרעיון לא לגעת במועצות הדתיות ובישיבות הוא מוטעה לחלוטין. אבל לא באלה עוסקת  רשימה זו.

תרגיל מספר 1

להוציא  עוד מאה  מיליארד , לפחות על הנייר, זה, כאמור, לא מסובך. לארגן מקורות לגיוס סכום של 100 מיליארד זה הרבה יותר קשה. הנייר של ימינוביץ עושה את זה בקלות. בקלות שגובלת בהונאה.
לימינוביץ יש הצעה מעולה: לאסור יצוא של גז טבעי כדי להבטיח זמינות של מקור אנרגיה לדורות הבאים. אך היא כותבת שלהצעה הזו "אין עלות תקציבית". באמת? אם אוסרים יצוא, כאמור מטרה ראויה, ההכנסות של חברות הפקת גז יירדו פלאים (ממשלת נתניהו הבטיחה להן לייצא מחצית התפוקה). זה ישפיע על הרווחיות שלהן, ומיד גם על תקבולי המס של ממשלת ישראל.

תרגיל מספר 2

ובעניין דומה: ימינוביץ מציעה לאסור על חלוקת דיבידנד בתאגיד שאין לו רווח "אמיתי". נניח שיש מישהו שיודע מה זה "רווח אמיתי", ונניח גם  שיש דבר כזה במציאות. היום מי שמחלק דיבידנד גם אם מרווחי בלוף משלם מס אמיתי. אם עוצרים את זה, המס האמיתי יורד. אבל אצל יחימוביץ כל זה נעשה "ללא עלות תקציבית". הונאה.

תרגיל מספר 3

היא גם המציאה עוד מקור תקציבי: הצמיחה. בהינף מקלדת פסקה הרבנית הכלכלית כי הצמיחה תגדל מ – 3% לשנה ל – 4% לשנה. למה? ככה! אמנם היא מגדילה את נטל המס, במיוחד על תאגידים, אבל התפוקה הלאומית תגדל, ועימה יגדלו המיסים מעבר להגדלת שיעורי המס. חבל רק שהיא הסתפקה ב – 4%. בסין יש צמיחה  של 9% לשנה. מה, אנחנו פחות חכמים מהסינים?

תרגיל מספר 4

אבל שיא ההונאה מצוי במקום אחר. כאמור התכנית מגדילה את ההוצאות הממשלתיות בכ – 100 מיליארד שקל. אלא שתרגילי המס של יחימוביץ כמו גם הקיצוצים בבניית  הכבישים, למרבה הצער , לא מניבים 100 מיליארד שקל. למה? כי בעוד שנשיא צרפת, סוציאל דמוקרט לא פחות מיו"ר העבודה, העלה את שיעור המס על עשירים ל - 75%, מפלגת העבודה בעיניים מסתפקת ב – 50%, כמעט כמו ממשלת נתניהו.

החור, בין מה שמבטיחים להוציא לבין מה שאומדים בהכנסות ממיסים, די גדול. לפי מסמך ימינוביץ הפער מסתכם ב – 35 מיליארד שקל – יותר משליש מההוצאות המתוכננות. מכיוון שהיא מבטיחה שהגירעון הציבורי לא יעלה על 3% מהתפוקה הלאומית, ואף יקטן בתוך שלוש שנים, צריך למצוא עוד 35 מיליארד שקל לשנה – ומהר.

איפה הכסף? בהון שחור (30 מיליארד) ובתכנוני מס אגרסיביים (5 מיליארד). אז כותבים מסמך שיש בוננזה מיסויית. יחימוביץ תגבה כל שנה עוד 35 מיליארד שקל משני הסעיפים האלה. איפה זה נמצא? אין הסבר כי כנראה שזה בתוך חור שחור שלא מחזיר אור. איפה תכנוני המס? שוב אין הסבר.
מה יש?
הונאה.
4.12.2012

שתפו: