דיוטי מאכט פריי


אם רק היתה לו התבונה לעשות מעשה לפני הבחירות....

משה ליאון נתפס במסלול הירוק בשדה התעופה ובאמתחתו מוצרים בשווי אלפי דולרים. הוא, כך הגיב, לא ידע שאסור. בהזדמנויות קודמות אמרו לו, לטענתו,  שמותר להעביר בגדים באלפי דולרים מבלי לשלם מסים. מה לעשות? נעניש אותו על אי ידיעה? מה גם שאמרו לו שמותר. אמנם הוא היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והוא רואה חשבון מוסמך ביותר. אבל למה שנצפה מרואה חשבון שיכיר את  חוקי המס? הוא רק מכיר שיטות לתחמון רשויות המס.  ובעצם, גם בזה הוא לא משהו.



היו שהגיבו כי סתם נטפלים אליו בגלל שהוא מפורסם. כולם הרי מבריחים מוצרים בנמלי האוויר והים. גם אם זה נכון, וזה לא, מגיע לאיש ציבור יחס מיוחד. בסך הכל פקידי המכס ביקשו לסייע לליאון להיבחר לראשות עירית ירושלים. קצת באיחור, אבל הרעיון 
נכון: הרבה יותר קל להיבחר עם כתב אישום מאשר בלעדיו.

אלא שמהעכבר הנתב"גי הזה ראוי לעשות הר. השאלה היא מדוע בכלל ראוי לתת למי שיוצא את הארץ הטבת מס בצורת פטור ממס – מכס ומע"מ - על יבוא מוצרים עד 200 דולר?

למי נותנים הטבת מס

יכול להיות שצריך לתת לכל תושב פטור כזה. הכל עניין של השקפה פוליטית. אבל לתת אותה רק בהקשר של נסיעה לחו"ל זה ממש טמטום. מה גם שהתפלגות הנוסעים אינה אחידה. יש נוסעים, יש נוסעים הרבה ויש שאינם נוסעים כלל. לא די בכך שאלה שנוסעים לחו"ל רוכשים טיסה ונופש פטורים  ממע"מ – בניגוד לטיסות פנים ארציות ובתי מלון בישראל – מגיע להם גם יבוא בהנחת מס?

הטמטום אינו המצאה ישראלית. גם המלריה אינה כזו. ועדיין מלריה אסורה ביבוא ואילו טלפונים מגיעים בהנחת מס. העובדה שמדובר בטמטום בינלאומי אינה מצדיקה את הטמטום המקומי. היהודים, לא מיותר לציין, מתהדרים בעשרת הדיברות שמשה הביא מטרק שעשה בג'בל בסיני– וכלל לא היו מקובלות על שאר העולם.

ההטבה והאגרה

ראשי רשות שדות התעופה מתנגדים לביטול הדיוטי פרי מטעמים אחרים. בזכות הטבת המס הם מצליחים לגבות מאות מיליונים מדי שנה כשכר דירה מחנויות הדיוטי פרי בנמלי האוויר.  ואם העניין יבוטל תיאלץ הרשות להעלות אגרות הן על נוסעים והן על מטענים.

אז?

כפי שכבר צויין נסיעות לחו"ל נהנות מפטור ממע"מ. בואו בחשבון. יש כ – 4 מיליון נסיעות לחו"ל של ישראלים בשנה. נניח כי כל נסיעה עולה 2000 שקל. המע"מ שאינו נגבה הוא 360 שקל לנסיעה כלומר כמיליארד וחצי לשנה. זה סכום שמסדר בקלות את מערכת הבריאות ודואר ישראל – שתי דוגמאות אקטואליות לזקוקים  ל"הבראה" בלשון האוצר.

ואם כל נוסע לחו"ל ומי שמגיע מחו"ל ישלם אגרה מוגדלת הרי זה חלומו של כל כלכלן: מי שצורך את המוצר – במקרה הזה מי שמשתמש בשירותי נמל - ישלם עבורו.

והנה משהו פיקנטי: משרד האוצר מפרסם מדי שנה את "אומדן הטבות המס". הטבת המס של הדיוטי פרי והמע"מ על נסיעות לחו"ל כלל לא נמדדות. כאילו שהן לא קיימות.
6.11.2013

שתפו: