לא לאכול את העוגה



את המשפט הזה קל להגיד, במיוחד כי לא ברור מהי העוגה. על פי מה שקרה עד כה נראה שהעוגה היא השטח שעליו נמצא שדה התעופה דב שבצפון תל אביב. בעלי הקרקע מבקשים לממש את בעלותם ולהפוך את השדה למתחם עירוני ענק ובו בנייני מגורים ואזורי מסחר - הכל בתמיכת יו"ר איגוד הנדל"ן, שר האוצר משה כחלון. העניין נדון לא פעם בבתי משפט, ובסופם של הדיונים החלו עיריית תל אביב, רשות מקרקעי ישראל ונציגי הבעלים לתכנן את השטח. בכל זאת – הרי אנחנו דוגלים בזכות הקניין, לא?

בשבוע שעבר קפץ ראש העירייה, רון חולדאי, עם רעיון חדש. במקום להרוס את שדה התעופה הוא יישאר על תילו, ותוכנית הבנייה תקוצץ במחצית. כך גם תהיה עוגה לבעלי הקרקע ולקבלנים וגם יהיה שדה תעופה שיטרטר באוזני הדיירים החדשים. יש להניח שהם יתקוממו ואולי, בשם זכות הקניין, יעיפו את המטרד הזה.
חולדאי מסביר שהמניע להצעתו החדשה אינו הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. חבל. אומנם קיומו או אי-קיומו של שדה התעופה הזה אינו עניינם של תושבי תל אביב יותר משהוא עניינם של שאר תושבי הארץ, ובמיוחד תושבי המרכז, אבל אם יהיו בחירות ועתיד השדה יעמוד במוקד שלהם, אפשר לקוות שההמון הבוחר יקבל החלטה תבונית. אלא שדבר כזה כרגיל לא קורה בבחירות.

 אז מה עדיף: חיסול השדה ובניית שישה-עשר אלף דירות חדשות ורבבות מטרים רבועים של שטחי מסחר או, לחלופין, תוכנית החצי-חצי של חולדאי.

התשובה, כמובן, היא לא זה ולא זה.

הים והפארק

מרכז הארץ צריך שדה נוסף לזה שבלוד. ואם עכשיו הצורך לא ממש בוער, אז בעתיד הוא יהיה בוער מאוד. המקום המוצלח ביותר למקם שדה בינלאומי, כן - בינלאומי, הוא... שדה דב. מובן ששדה דב דורש הרחבה ובמיוחד הארכה של המסלולים, אבל יש מקום צפונה ממנו עד הרצליה.

מופרע?

יש חלופה גם לעניין הזה: להקים שדה תעופה בים בדומה לכמה ערים בעולם – הונג קונג למשל. יתכבדו רבותינו ויאשרו את בניית השדה הימי, ובהכירנו את יכולת הביצוע של ממשלת ישראל, היא תימשך 20 שנה, לפחות. עד אז יאריכו מייד את השדה הקיים.
ומה יקרה בעוד 20 שנה, כשיגיע המשיח התעופתי? השדה הישן ייהפך לפארק אחד גדול שיישא את שמו של ראש ממשלתנו הנערץ שבעת כהונתו התקבלו ונחקקו ההחלטות הכל כך נועזות. בכך יגבר פארק בנימין נתניהו על פארק אריאל שרון שנבנה על מזבלה.

מה יהיה על בעלי הקרקע? ובכן, במדינה מתוקנת... טוב נעזוב את הפנטזיה הזו. הם יקבלו חמישה אחוזים מאגרות שדה התעופה כל עוד הוא קיים. לאחר מכן רק להם יהיה מותר לעשות בפארק מנגל.

שתפו: