בני אדם? נמאסתם



גרי בקר, חתן פרס נובל לכלכלה מאוניברסיטת שיקגו ומהכלכלנים היותר ימניים שפעלו במאה הקודמת, הסביר פעם כי יש "רמה אופטימלית" של פשע. כל ניסיון להוריד את רמת הפשיעה מתחת ל"אופטימום" יהיה כל כך יקר שהעלות לא תצדיק את התועלת. ואכן מי שמסתכל על המאמץ של המשטרה/פרקליטות בעניין העמדתה לדין של שרה נתניהו על גניבה מקניין הציבור עלול להגיע למסקנה דומה. מתברר שאנחנו עושים יותר מדי דברים מיותרים.
הבעיה היא בני האדם. התושבים. האזרחים. הם, בלשונו של פרופ' בקר מאוניברסיטת שיקגו, מפריעים. לא אופטימליים. השבוע, ללא הדים מתאימים, נמצאו שורה של תרופות למצב הביש שבו אנחנו נמצאים.

מדובר בוועדה ממשלתית "לשיפור הסביבה העיסקית" שהגישה דו"ח לשר האוצר. משרד האוצר סיפק למעוניינים מצגת המתארת את מצב הביש ואת התרופות לתיקונו.
מצב הביש ניכר במדד. מתברר שיש מדד, ואפילו עולמי, שמשווה בין מדינות באשר לאיכות הסביבה העיסקית. ואנחנו, עם ממש לא סגולה, אי שם בתחתית הסולם. ואכן הדו"ח ממליץ על שורה של צעדים חשובים לעלות בסולם המדד. ומכיוון שהמדד הזה הוא יחסי, צריך לטפס כל הזמן.

איך מטפסים בסולם מדד?

הפינה האינטרנטית הזו לפעמים משעממת. אבל יש גבול לשיעמומון ולכן משלל ההמלצות אביא רק אחת המאירה את מצבנו האנוש והתרופה לו.
הדו"ח ממליץ להקים "תחנה אחת" עבור המגזר העיסקי. נניח שיש עסק שמדדו לו את השטח, לצורכי ארנונה, בצורה בעייתית לדעת בעל העסק. ואותו עסק, לא עלינו, טרם קיבל רישיון ממשרד הבריאות כי לא התקין שולחנות מנירוסטה. וגם, טפו, מרכז ההשקעות טרם נתן לו מעמד מפעל מאושר כי מס הכנסה לא התקין תקנות לתת מעמד כזה גם לעסק בשוק הכרמל.

התחנה האנושית

מסובך? בוודאי. אז עכשיו יקימו "תחנה אחת". יעני בעל העסק יפרט בתחנה הזו את מכלול בכיותיו, והופ – הממשלה תסדיר את כל העניינים היגעים האלה.
אני מביא את המהלך הדרמטי הזה כי אולי אפשר, הוועדה לא בדקה, לעשות תחנה אחת גם....לבני אדם. תושבים. אזרחים. נניח שיש מישהו שהביטוח המשלים של קופת חולים לא משלם לו ייעוץ אצל מומחה ובאותו הזמן הבנק לא שילם בזמן את הוראת הקבע בארנונה והוא נדרש לשלם קנס/ריבית וגם, טפו, הוא בן 65 ולא קיבל תעודת אזרח ותיק לצורך הסרט של יום שלישי ונסיעה באוטובוס לאכול שניצל עגל ברמת ישי.

תהיה תחנה אחת? פחחחחח. הצחקתם אותנו. ואתם יודעים למה? כי אמנם הבנק בעולמי מנפיק מדד "אנושי" אבל בשבילו לא הקימו ועדה ולכן אין דו"ח ולכן גם לא תהיה תחנה אחת.

הלסינקי כמשל

ב – 2003 בעת ביקור בפינלנד פגשתי במנכ"ל של מפעל ייצור שעונים ש – 90% מתוצרתו מיוצא. שאלתי את האיש איך הוא מסתדר עם הביורוקרטיה האימתנית, עם המסים הגבוהים ועם שכר שנקבע בהסכם קיבוצי מבלי שלו יש מילה.
העובדים, השיב במילה אחת. כאשר יש לך חינוך מגיל שנתיים עד סוף האוניברסיטה ללא תשלום. כאשר יש מערכת רווחה תומכת. כאשר יש תחבורה ציבורית מכל מקום לכל מקום בכל יום, כל השנה.......אתה מקבל מהם תמורה על שכר "קיבוצי" ועל "מס אימתני".

המילים בני אדם. אנשים. עובדים. אפילו יזמים – כל אלה לא קיימים בדו"ח. מתברר שבני אדם לא רק שאינם ראויים לאיכות הסביבה שבה הם חיים. הם בכלל מיותרים. הם הרי מפעילים "ביורוקרטיה", שכידוע מפריעה לאיכות הסביבה העיסקית שאותה באה הממשלה לרפא.

זו בדיוק "אסכולת שיקגו" של הימין. גם שם אין ערכים. אין חמלה. אין עניים. אין עשירים. אין תיקון. יש רק כללים: ביקוש והיצע ואופטימום פשיעה ועלות-תועלת. 

בני אדם? מיותרים.




שתפו: