כמה חלב יש בחלב



פקידי הממשלה כבר המליצו, שר החקלאות אף חתם ושר האוצר כנראה מחכה ל"אחרי החגים". וכך יתייקרו מוצרי חלב בפיקוח מחירים ממשלתי בכ – 3.4% בעקבות העלאה של 4% במחיר החלב שמשלמת מחלבה לרפתן. אני מודה שאני די חלש במתמטיקה אבל המחשבון מדווח כי לפי פערי ההתייקרות בכל ליטר חלב יש 85% חלב גולמי. וגם מי שאינו יודע מה קורה בתוך מחלבה – וקורה שם הרבה – אמור להבין שזה ממש בלתי אפשרי.

ההסבר די פשוט: בחלב לשתיה יש 3% שומן. אבל אין בנמצא פרה שנותנת חלב עם שיעור שומן כזה. לכן כל ליטר חלב גולמי – זה שהרפתן מספק למחלבה – עובר "חליבה" שבה מוציאים מהנוזל החקלאי את עודפי השומן, החלבון והלקטוז. ה"עודפים" האלה משמשים לייצור גבינות, חמאה ושאר מוצרי חלב משמינים.
זה השלב הראשון. אחר כך צריך לייצר את מוצרי החלב, לארוז אותם, להסיע אותם, למכור אותם לסיטונאים ומשם לקמעונאים. בקיצור: אם ליטר חלב לשתייה בקרטון עולה 5.75, ו85% מהמחיר הזה הולך לרפתנים ולמע"מ, הרי שלכל שאר גורמי הייצור והתווך יגיעו רק 15% הנותרים, דהיינו 86 אגורות. מצד שני, ממש לא מתקבל על הדעת שהמחלבות והסיטונאים ובעלי החנויות מסתפקים ב – 86 אגורות. זו בדיחה עצובה.

כי משהו מוזר קורה בדרך. פער המחירים בין ליטר חלב לשתייה בקרטון לאותו ליטר בשקית הוא 75 אגורות. קשה להבין איך רק ההפרש הזה מסתדר עם אותן 86 אגורות שהם לכאורה ההפרש שבין החלב הגולמי והחלב לשתייה.
תחשיב שעשה ועד פעולה של רפתנים מצא כי המחלבות, רשתות השיווק, הסוחרים והקימעונאים לא "מתפרנסים" מ – 86 אגורות לליטר אלא  מ 280 אגורות. אפילו רפתן נטול השכלה מתמטית יודע שאם הוא מקבל 2 שקלים לליטר והצרכן משלם 4.8 שקל לליטר (ללא מע"מ) ההפרש אינו 80 אגורות.
אז איך זה שהתייקרות של 4% בגולמי הופכת להתייקרות של 3.4% במוצר לצרכן? זה מנפלאות ממשלת ישראל. אבל להם יש מחשבים טובים יותר מהמחשבון בטלפון שלי.

תחרות מיבוא?

איך זה שהמחלבות ורשתות השיווק לא מבינות שאם הן מייקרות את מוצרי החלב – לבטח גבינות לא לבנות – הן יוכו שוק על ירך באמצעות יבוא מחו"ל? מתברר שענף היבוא לא שונה מענפים רבים אחרים. מי היבואן מהגדולים ביותר בארץ של פסטה? אסם – היצרן המקומי הגדול ביותר. ריכוזיות היבוא אינה שונה מהותית מריכוזיות הייצור המקומי. יש לנו מדינה מקורטלת (מלשון קרטל) מכף רגל ועד לכיס. כמו שאנחנו רואים בבנקאות לא נדרש לשבת במחשכים ולתאם מחירים. זה עובד בלי לדבר כלל.

חלב פרות לעגלים

פעם חשבו ואמרו כי מוצרי חלב הם בריאים לבני אדם. כנראה שזה לא נכון. חלב פרות טוב לעגלים, לא לאנשים. מדוע הממשלה "מפקחת" על מחירי החלב? כלום היא מפקחת גם על מחיר הסטייק? שיטת הפיקוח על המחירים מנציחה רווחים לצד יעילות בעייתית בייצור – והכל בחסות ממשלתית.
אם חלב ומוצריו אינם בריאים במיוחד מדוע בכלל לדאוג לרפתנים? נניח שמחר אין רפתנים – עניין מתבקש לאור זיהום מעיינות ונחלי הצפון בשתן וצואה של פרות ופרים. מה יקרה לתושבי ישראל?

בדיוק מה שקרה להם כאשר פינו את היישובים מעזה. שומכלום. ומה יהיה על הרפתנים? שיגדלו קנאביס וסויה. יותר בריא ופחות מזהם. ומי מביניהם שמתעקש – שיגדל פרים ופרות בלי חסות ממשלתית מטומטמת.


שתפו: