קסם הכסף



לא מכבר פגשתי אדם שהוצע לו לעבוד ב"סטארט אפ" המכוון לייצר כסף קשיח. כלומר כסף בעל עצמה ייחודית שערכו לא נתון לשינוי. לא הביטקוין המתנדנד ודומיו אלא משהו עוצמתי הרבה יותר.
האיש – שענייני כלכלה, כסף ומיחשוב רחוקים ממנו – שאל לדעתי על הרעיון המונח ביסוד התכנית הזו. השבתי שכל יצירה אנושית ניתנת למניפולציה אנושית. כסף הוא יצירה אנושית ולכן לעולם לא יהיה דבר כזה: כסף בעל ערך לא משתנה.

דעתי לא השתנתה אבל יש לכסף נגיעה אנושית חזקה על אף שמדובר באל שהכזיב לא פעם, ובעצם תמיד. וכך קראתי לא מכבר מאמר פרי מקלדתו של מאיר חת לשעבר המפקח על הבנקים שהציע "אחרי הריון של 50 שנה – הגיע הזמן לביטוח פיקדונות בישראל".
מן המפורסמות הוא שהאיבר הקרוב ביותר לראש הוא התחת. או, באנגלית, you stand where you sit. חת כבר לא יושב בפיקוח על הבנקים עשרות שנים אבל ביטוח ממשלתי לכסף פרטי בוער בעצמותיו.
הוא לא חריג בעולם הפיננסי, כפי שמעיד מספר המדינות שיש בהן ביטוח לכסף – יותר מ – 100. אלא שגם מחלת החצבת חזרה להיות נפוצה בעולם, ובכל זאת ישראל לא ממהרת לעודד יבוא של נגיפי חצבת. יכול להיות ש 100 מדינות עושות שטויות?

למה רק כסף?

אלא שזו שאלה משנית, ולמען האמת – נטולת חשיבות. השאלה היותר מעניינת היא למה ביטוח ממשלתי לכסף? יש מדינה אחת שיש בה ביטוח ממשלתי לדירות? יש מדינה אחת שיש בה ביטוח ממשלתי לחיים? איש ממצדדי ביטוח הכסף לא שואל את עצמו מה מותר הכסף מהבית או מהחיים. את תענוג הביטוח לדירה או לחיים משאירים הכלכלנים ל"שוק החופשי". אבל גם חסידי השוק הזה והתחרות הנלווית לו מתעקשים שדווקא את הכסף צריכה הממשלה לבטח. מה יש בכסף שמעניק לו מעמד מיוחד?

כותבי התנ"ך ושאר "כתבי קודש" מלינים כי בני האדם שוגים לעיתים ב"עבודה זרה". עגל זהב (ליהודים) או פרה בשר ודם (להינדים) הרבה יותר נגישים מיהווה ודומיו. אפילו אלוהים הכריז נבצרות בעת השואה. תחליפיו לא עזרו אף הם. אבל הכסף, משתווה לאלוהים בקדושה שרבים מייחסים לו. בעצם הימים האלה עסוקים כלכלנים, החוששים ממשבר, בהצעה להטיל מס על פיקדונות של כסף – כלומר הרשאה חוקית לאנטי-ביטוח, לקנס על אחזקת כסף גם בבנק. ועל אף זאת הקסם של חתיכות הנייר האלה מחזיק מעמד.

ביטוח ללא הריון

עד כאן הפלסף על הכסף.
ובאשר לשאלה האם צריך ביטוח לפיקדונות של כסף התשובה היא שלילית לחלוטין. גם מוסרית וגם מעשית. מוסרית זה הפלסף דלעיל. מעשית, מישהו מכיר בנק שהתמוטט ובעלי פיקדונות איבדו את רכושם? למות בתאונת דרכים ללא ביטוח הרבה יותר נפוץ.


שתפו: