גז מגלומני



"משרד האנרגיה משיק פיילוט לחיבור בתים ב – 15 שכונות מגורים לגז טבעי כחלופה לשימוש בגז בישול (גפ"מ). התקווה היא שמשקי בית ירחיבו את השימוש בגז ביתי גם לצורכי חימום וקירור.....ההשקעה הממשלתית בפיילוט מוערכת ב-80 מיליון שקל".

נשמע טוב וראוי?


למקרא הדברים האלה, שפורסמו ב"הארץ", עולה חשד מידי. עד לא מכבר הסבירו שעתידנו הוא ביצוא גז טבעי ממשקעי הים התיכון לאירופה הצמאה לגז ישראלי כשר למהדרין. והנה מעין תפנית, אולי זוטרה, ואנחנו מתבקשים לצרוך יותר גז והממשלה תשקיע מיליארדים – לפי תחשיבי משרד האנרגיה עלות כל קילומטר צינור מותקן היא 3 מיליון שקל. בארץ כ – 20,000 קילומטר כביש. סה"כ: 60 מיליארד, בלי הקטע שבין הכביש לבית המגורים או העסק, וזאת בלי לקחת בחשבון המרת מכונת הכביסה, המדיח והמזגנים למופעלי גז טבעי – בהנחת צנרת גז טבעי. ניזכר לרגע ב"מתווה הגז" האומלל שנתניהו דחף והכנסת אישרה ליצוא גז לזרים ולייקור גז לחברת חשמל – על חשבון צרכני חשמל ישראל. כלום לא יותר פשוט וזול מהשקעת המיליארדים הצפויה בהנחת צנרת תחת כל מדרכה וכביש להתאים את מחיר הגז שקונה חברת חשמל במסגרת הכפייה הממשלתית, למחיר הגז הבינלאומי באזור הזה של הים התיכון? ולהוזיל עלות כוס תה ביתי שנחלט על כיריים חשמליים.

הנה החשד: 

מחיר הגז הבינלאומי הזה נמצא בשפל. יש המדווחים שגם יצרני "טורבינות גז" – מנועים הניזונים מגז, שורפים אותו ומייצרים חשמל – בצרות בגלל ירידת הביקוש. מתברר כי גז טבעי הוא אולי תחליף מצוין לפחם אבל לא תחליף לאנרגיה זולה ונקיה יותר – השמש, למשל. בתרחיש הזה עולה החשד שמשרד האנרגיה דואג ליצחק תשובה ושאר טייקוני הגז שמתקשים לייצא עם רווח שמן.

אפשר לומר שמחירו הזול של גז טבעי הוא זמני. ובעתיד יתייקר. זו ספקולציה לא הרבה יותר מוצלחת מתחזית הפוכה ולפיה מדינות ישקיעו את המיליארדים לא בצנרת גז אלא במתקנים לייצור חשמל משמש, גלי ים ורוח, ולכן הגז ישמש רק לרזרבה לעת לילה ושל יום מעונן במיוחד – וגם זה בתנאי שלא ימציאו מצברים שיעשו בדיוק את העבודה הזו. ולא רק שחשמל מהשמש ומהרוח יהיה זול יותר – יתרונו המובהק שהוא לא מזהם כלל.

הנה הטמטום:

ואם אנחנו בעיסקי אנרגיה הנה עוד סיפור והפעם על טמטום. אני לא יודע כמה זמן יחזיק מחיר הדלק החדש – זה שנולד כאשר ח'ותים, שיעים עיראקים, איראנים או חוצנים פוצצו את מתקני הזיקוק בסעודיה. משרד האנרגיה שלנו פועל לפי נוסחאות מהמאה הקודמת. מחיר הבנזין צמוד למחיר הנפט הגולמי בים התיכון. זה אומר שבעוד שבוע מתייקר הבנזין שמחירו מפוקח בידי אותו משרד אנרגיה.

אין כל אסון בייקור הדלק. להפך. משיקולי זיהום ראוי שהמחיר יקפוץ לשמיים ויעשה שם סלטות אינסופיות. מה שמטריד בסיפור הזה הוא שמשרד האנרגיה מפקח על מחיר הבנזין. הפיקוח על המחיר מבטיח רווחים נאים לכל המעורבים בייצור ושיווק. הם מוגנים בנוסחה למחיר של מוצר שהוא מזיק במובהק.

מה שמתבקש הוא חיסול הפיקוח על מחיר הבנזין. אני, אגב, כלל לא בטוח שזה יגרום לייקור המוצר. גם היום יש תחנות דלק שמוכרות בנזין במחיר נמוך מהמפוקח מה שמלמד שיש שם רווחים יפים ולא רק נאים. אבל אם המחיר יעלה – מה טוב. גם משיקולי זיהום וגם משיקולי גודש תנועה טוב להרוג את הבנזין והסולר. אבל הממשלה שלא מפסיקה לחפש איך להתעלל בערבים בעזה ובגדה המערבית, מוצאת דרכים להתעלל בתושבי ישראל עם מדיניות מזיקה. לזכותה ייאמר שבזיהום הספציפי הזה היא לא מפלה בין יהודים לערבים.



שתפו: