דילמה למיניסטר





שר הבריאות, יעקב ליצמן, נתפס כשר טוב. זאת בהשוואה לכל עמיתיו שלרוב נתפסים כלא רלוונטים. ליצמן, מהמפלגה החרדית יהדות התורה, זכה לפרסום החיובי בעיקר בגלל שבעת כהונתו הוכנס טיפול שיניים – אמנם חלקי – לילדים ובקרוב יהיה טיפול – שוב חלקי – לזקנים. במובן הזה שר הבריאות תורם לבריאות התושבים.

אלא שהיה קצה קצהו של קוץ באליה הזו: העישון. בתחום הזה ליצמן משך זמן בכל האמור למלחמה בנזקי העישון בסיגריות אלקטרוניות. על אכיפת איסורי העישון, למשל בשטחים פתוחים במסעדות, אין בכלל מה לדבר. היו שסברו כי ליצמן מתנהג ברפיסות עישונית כי צאן מרעיתו – תלמידי ישיבות וכוללים מהמגדר הזכרי – מרבים לעשן. וכמו שנתניהו ממנה שר שידאג לא להכאיב לחקלאים כך ליצמן לא יגרום כאב לבחורים המצויינים האלה.
אלא שזו סתם השמצה.

עשן מגדרי

על כן מעניין להסתכל על מחקר שהתפרסם לאחרונה הבודק את ההשפעה להעלאת המס על טבק על קבוצות מיעוט מגדרי באוכלוסייה. הכוונה היא ללסביות, הומו-סקסואלים, בי-סקסואלים ועוד. הסיבה שנותנים החוקרים להתמקדות הזו – שעל פניה נראית מופרכת – היא ששיעור המעשנים בקרב אנשי הקבוצות האלה גבוה יותר (כ – 20%) מאשר בקרב מי שאינם משתייכים לקבוצות האלה (14%).  
מדוע בקבוצות המיעוט האלה שיעורי המעשנים גבוה יותר? יש האומרים כי בגלל יחס הסביבה – הלחצים הנפשיים גדולים יותר. ואם כך אפשר לצפות כי העלאת המס על סיגריות תניב תגובה חלשה יותר – במימדי העישון – דווקא בקבוצות המיעוט האלה. כידוע בעלי הכנסות נמוכות מעשנים הרבה יותר מבעלי הכנסות גבוהות. במובן הזה, הומואים, שיש האומרים שהכנסתם קטנה יותר מסטרייטים, דומים לתלמידי הישיבה הדלפונים, קבוצת המיעוט שהיא ה"בייס" האלקטורלי של השר ליצמן. מה שלא נכון, אגב, לגבי נשים לסביות, שאצלן ההכנסה הממוצעת גבוהה יותר מאשר אצל נשים הטרו-סקסואליות.

"הניסוי"

איך יודעים לזהות את קבוצות המיעוט המגדרי בקרב המעשנים? בסקרי משפחות נשאלים תמיד על מספר הבוגרים ומגדרם בכל משק בית. לפיכך החוקרים "שלפו" מהסקרים את משקי הבית שבהם דווח על שני בוגרים מאותו מגדר. ההנחה היא שמשקי בית כאלה הם לרוב של חברי קבוצות המיעוט המגדרי.
הנה הממצא העיקרי של הנבדקים בשיטה הזו בשנים 1996-2018 בארצות הברית: שיעור המעשנים שם קטן משמעותית בעת העלאת המס על סיגריות מאשר אצל הטרו-סקסואלים. התופעה חזקה מאוד אצל הומו-סקסואלים ויותר חלשה אצל לסביות. אבל היא תקפה סטטיסטית אצל שתי הקבוצות האלה. וכך כאשר העלו את שיעורי המס על סיגריות נמצאה ירידה בשיעור המעשנים אצל כל סוגי בני האדם. אבל אצל קבוצות המיעוט הירידה הרבה יותר חזקה.

הדילמה

מה שמחזיר אותנו לליצמן. הוא כמו כל הרבנים היהודים רואה בהומו-סקסואליות סוג של מחלה שניתנת לריפוי – "טיפולי המרה" למעוניינים. העניין הוא שאצל הדתיים הסטיגמה החברתית על הומואים מרתיעה מגורים משותפים. אבל אם שר הבריאות רוצה לשפר את הבריאות הוא – כך המחקר – צריך לעודד יציאה מהארון ועידוד מגורים משותפים של תלמידי ישיבות "חוטאים". זה יצמצם את העישון, ישפר את הבריאות – ואחר כך אפשר לשלוח אותם למחנות המרה......
אז מה, כבוד השר ליצמן? אתה בעד חיסול העישון?

שתפו: