המיעוט הנבחר




ביום שני, אי"ה – כלומר אם ירצה הקורונה – יצביעו אזרחי ישראל בבחירות לכנסת. המצב הפוליטי היום לא מאפשר לומר את המשפט הכל כך נדוש: "הרבה מילים נשפכו.....וגו'".  כי בהעדר ויכוח פוליטי, מילים של ממש היו במחסור. גם מחשבות. ועדיין עומדת השאלה למי לבחור.
ב. מיכאל מ"הארץ" המליץ להצביע עבור הרשימה המשותפת ובמיוחד עבור איימן עודה. רווית הכט, לעומתו, ממליצה על העבודה-מרצ. אלא שמאמרם עסק בענייני דיומא ובהם נעשתה השוואה בין שתי הרשימות האלה לבין מתחריהן מימין. המחקר המדעי נעדר לחלוטין בעניין שיובא להכרעה בעוד יומיים.
ההמלצה להצביע עבור רשימה שביסודו של דבר היא ערבית מטרידה את "העם הנבחר". היהודים, כידוע, נבחרו בידי אלוהים לנהל את העניינים. וזה לא מתיישב עם הפקדת ניהולם בידי ערבים, אפילו חביבים וישרי דרך כמו עודה.

יהודים מוצלחים?

מה זאת אומרת "העם הנבחר"? הכותרת של המאמר הזה נלקחה מספרם של צבי אקשטיין ומריסטלה בוטיצ'יני. שני הפרופסורים האלה ניסו לברר מדוע היהודים הם כל כך מוצלחים. ואם ההוויה היהודית במדינת ישראל אינה נראית לכם מוצלחת במיוחד, ראוי שתבחנו את ההיסטוריה של היהודים כפי שמתוארת בספר הזה.
הכותבים מספקים מידע והסברים איך המיעוט היהודי באירופה, אך לא רק שם, הצליח בהשוואה לתושבי המקום האחרים. אחד ההסברים הוא שבהרבה מקומות חלו איסורים על יהודים, למשל האיסור לבעלות על קרקע, וכך הם נדחקו מחקלאות למסחר, שבו פיזור היהודים בעולם שימש להם יתרון משמעותי. על הקשרים נוספו גם כישורים: חלקם היו "תלמידי חכמים"  שנאלצו ללמוד קרוא וכתוב במצוות הרבנים של אותם הימים. וכך נולד "המיעוט הנבחר".

מיעוט בלתי נבחר

האמנם? תהו צמד החוקרים שאת ממצאיהם אני מביא היום. האמנם היו היהודים יוצאי דופן בהשכלתם בהשוואה לעמי הארצות שמסביבם? בסיס המידע שלהם הם שני מפקדי אוכלוסייה שנערכו בפולין בשנים 1921 ו 1931. אלה חשפו, למשל, כי בידיעת שפות היהודים ניצחו ובגדול. אבל היו מי שמצאו כי כל תוספת השפות של היהודים בהשוואה לפולנים אחרים מקורה בעברית ויידיש. ואלה, איך לומר, ממש לא מסייעים בהבנת פשר ההשכלה.
הממצא המרכזי של החוקרים הוא שהיהודים לא היו חריגים בהשכלתם מפולנים הדומים להם. לאמור: רוב היהודים גרו בערים ואילו רוב הפולנים גרו באזורים כפריים. כל ההפרש הסטטיסטי לטובת השכלת היהודים, מקורו בפער שבין תושבי הערים לתושבי הכפרים. אם משווים יהודים לתושבי הערים בפולין – המיעוט הנבחר הופך לבלתי נבחר בעליל.
ללמדנו, וגם זה חשוב, כי ממוצע סטטיסטי הוא לרוב מטעה כי בני אדם אינם שווים.  אבל יותר חשוב הוא שגם בתור מיעוט היהודים בפולין לא היו חריגים.

אם נופלת ליהודים טענת "המיעוט הנבחר" נופלת לה גם הטענה על העם הנבחר. מחקרית, לפחות, אפשר בשקט להצביע לרשימה המשותפת. אנחנו, היהודים לא רק שלא יותר מוצלחים משכנינו, שהם לא יוצלחים מדופלמים. אף פעם לא היינו.


שתפו: