אשראי והפלה




הכותרת במאמר הזה היא בבחינת הסחת דעת מהעניין העיקרי: האם לאישה זכות על גופה או שמא לעובר שברחם יש זכויות ועל החוק להגן עליהן. ובלשון אחרת: האם לאישה הזכות להרוג את עוברה או לעובר יש זכות לחיים בטרם הגיח מרחם אימו. מרבית האנשים הדתיים (וזה נכון לכל הדתות) בדעה שזכות העובר גוברת. מרבית הלא-דתיים בדעה ההפוכה – בהגבלת מסוימת על גיל העובר. אני לא מכיר מדינה, ויתכן שאני טועה, שבה זכות האישה על גופה – זכות ההפלה – היא זכות יסוד.

בישראל המצב הוא שהפלות אסורות אלא אם יש אישור מטעם ועדה ממשלתית. הוועדה כאן והחוקים במדינות רבות קבעו גיל עובר מירבי – הנקוב בשבועות – למתן היתר.
החוקרים שאני מציג היום עסקו בעניין שונה: האם לגיל העובר המירבי לצורכי אישור הפלה יש מחיר.

כך נעשה המחקר: נמצאו 1000 נשים שביקשו להפיל ב – 21 ממדינות ארה"ב – אך נדחו על ידי המרפאות מהטעם שעברו את גיל העובר המירבי שמאפשר לפי החוק לבצע הפלה. הבדיקה נעשתה בנשים שגיל העובר היה עד שלושה שבועות יותר מהגיל המתיר הפלה על פי החוק, שקצת שונה ממדינה למדינה.
הקבוצה הזו הושוותה לנשים שביצעו הפלה כי עמדו במסגרת הזמן.
ועל שתי הקבוצות עקבו במשך חמש שנים כדי לבדוק מה קרה למצבן הכלכלי.

אשראי מוגבל

 איך יודעים מה מצבן הכלכלי? החוקרים והחוקרות הלכו בדרך מקובלת בארה"ב והשתמשו בנתוני האשראי של כל הנשים המשתתפות. מכיוון שנתוני האשראי הם מידיים וזמינים קל לגלות מי מהנשים צברו חובות גדולים יותר, ומי לא. ובהקשר שלנו: האם יש הבדלים בתנודות האשראי בין הקבוצות הנבדקות, שלכאורה אין קשר בין ההפלה או העדרה לבין המצב הכלכלי לאחר שנים.
מתוך 1000 הנשים שבקבוצה הנבדקת 68% מהן ילדו. רוב השאר מצאו דרכים עוקפות לטיפול בעניין.
הממצא: חובות האשראי של נשים מהקבוצה הנבדקת גדלו ב – 70-80% בהשוואה לקבוצת הנשים שקיבלו אישור לבצע הפלה.
מסקנת החוקרים: ניתוחים אלה מציעים עדויות חזקות לכך שלמניעת הפלה יש השפעות שליליות ומתמשכות על מדדי רווחה כלכלית."
אם נחזור לדיון העיקרי הרי מתנגדי ההפלות יאמרו "טוב ילד עני מעובר שלא קיבל זכות לחיות". תומכי זכות האישה על גופה יאמרו "אתם גורמים נזקים לילדים"

גיל העובר

האם גבול גיל העובר המירבי לצורכי הפלות (לרוב 14-20 שבועות) הוא קריטי? אני מזכיר לקוראים ולקוראות מחקר שעסק בסוגיה שולית דומה: האם יש לתת תרופות נגד סוכרת למי שנמצאים 10% מעל לגבול העליון ה"נורמלי". הממצא שם וכאן זהה: זה בזבוז כסף בממדים מאוד לא צנועים. בתרופות נגד סוכרת זה מחירן על אף שאינן מועילות. בהפלות זה מחיר מצבה הכלכלי של המשפחה והמחיר של תשלומי הסעד שנובעים מכך.


שתפו: