קורונה ימנית (1)




אחת התופעות הפוליטיות היותר חדשות של השנה האחרונה היא היווצרותו של גוש ימין-חרדים ובמיוחד הצלחתו של הגוש הזה להימנע מנשירה. העניין הזה מעניין במיוחד בהקשרן של שתי המפלגות החרדיות: יהדות התורה וש"ס.
בפוליטיקה הישראלית שתי המפלגות האלה נהגו לקפוץ ממיטה קואליציונית אחת לאחרת בכפוף לאתנן. זה כרגיל הסתכם במימון ישיבות ותלמידי בתי ספר חרדיים, הסרת עול המדינה מחובת לימודי היסטוריה, גיאוגרפיה, פיסיקה, אזרחות, פילוסופיה, ספרות עברית ושאר מרעין בישין כמו אבולוציה. כל עוד זה ניתן להם, כל זמן שהמדינה לא שינתה את חוקי הדת, והנוער שלהם לא גוייס – אז הכל היה בסדר, בכפוף לאתנן.

אלא שבשנה האחרונה שתי המפלגות לא עמדו למכירה כמקובל. הן נכנסו לגוש הימני ובתמורה לאתנן הרגיל הן שילמו – ובחפץ לב – בתמיכה בסיפוח המוצע, בברית עם האנטישמים בארה"ב ובאירופה ושאר ענייני מדינה שאף פעם לא עניינו אותם. האם יש משהו בהשקפות הימין שהצליח לחדור לחרדים אחרי שהפך את המפד"ל – שהצביעה נגד כיבוש ירושלים המזרחית ב – 1967 - למפלגה ימנית קיצונית עוד יותר מהליכוד?

זו אינה תופעה ישראלית בלעדית. מי שמסתכל על קהילות יהודיות ברחבי העולם רואה תופעה דומה. ככל שאתה דתי יותר כך גובר הסיכוי שתתמוך בטראמפ על פני מועמד דמוקרטי בארה"ב, ושתתמוך במפלגה השמרנית ולא בלייבור בבריטניה. שתהיה תומך לה פן בצרפת ולא בסוציאליסטים ואפילו במפלגתו של הנשיא מקרון. בסיכום, יהווה מצביע מחל, אוהב חולצות צהוב-חום, שונא חמורים (סמל המפלגה הדמוקרטית בארה"ב) ואוהב פילים (סמל הרפובליקנים).


צמד לא חמד


מה יש בימין ובדתיים שמצמיד אותם זה לזה?
אתחיל בדתיים. מתברר שאלוהים וקורונה חברים איתנים. אמנם היו כאלה שטענו כי הנגיף הגורם ל covid 19   נוצר במעבדה ולא עבר מחמור שנשחט במחוז כלשהו בסין. אבל אנחנו יודעים שיש רק בורא עולם אחד. והוא ברא את קורונה. כפי שברא את החמור, הפיל והאדם. ומה רוצה אלוהים לעת הזו? את זה מסבירים הרבנים.
ואמשיך בימין. כאשר מסתכלים על הימין הפוליטי כפי שהתפתח בעשור האחרון בכל רחבי העולם אנחנו רואים הערצה למנהיג. לאומנות כוחנית. שנאת זרים. בוז למדע ולזכויות אדם. ובקיצור: יחי טראמפ. יחי ג'ונסון. יחי אורבן (הונגריה). יחי בולסנרו (ברזיל). יחי נתניהו. יחי הדוצ'ה. ההיסטוריה האיטלקית חוזרת לא כפארסה אלא כריאליה גלובלית.

החיבור ימין-דת נוצר בעיקר כהתנגדות וטינה לשיח מושכל, לפתיחות מחשבתית, לפלורליזם תרבותי, לכיבוד האחר. עתה הוא גם מתחוור אמפירית. הנה ממצאי מחקר שהתפרסם השבוע בארצות הברית. המחקר נפתח במשפט הבא: "גיוס תגובה ציבורית אפקטיבית למגיפה המתעוררת מחייב תקשורת ברורה ואמון. רק לעיתים רחוקות ניתן לאכוף אמצעים להפחתת סיכונים כמו התרחקות חברתית והסגר עצמי לגמרי בכפייה, במיוחד בחברות דמוקרטיות. על הציבור להבין מה נדרש ממנו ולהשתכנע בחשיבות הציות."

קיבוץ ימני


שימו לב לתופעה הבאה: בארה"ב היה זה הנשיא טראמפ שהסביר עד לא מכבר שהמגיפה אינה מגיפה. שקורונה אינה אלא המצאה של אירגון הבריאות העולמי כדי לקבל עוד כסף. ובקיצור: זה לא רציני. בבריטניה, אחרי שכל העולם כבר היה בסגר, ראש הממשלה ג'ונסון חשב כמו טראמפ. ועד שהוא עצמו נדבק הוא היה בדעה שהכלכלה תנצח את המגיפה. בברזיל הנשיא פיטר את שר הבריאות שגרס שצריך לשמור מרחק בזירה הציבורית. בישראל גם כאשר ממשלת הימין החליטה על סגר היא נתנה פטור לבתי כנסת, מקוואות, ברית מילה ולוויות – מוצרי תרבות חיוניים לציבור החרדי. ואילו אחד מ"גדולי" (כלומר מטומטמי) התורה, הרב חיים קנייבסקי, הורה להמשיך בלימודים בבתי ספר. כי התורה תנצח את הקורונה. לעומת זאת בקרב מי שאינם ימין לא נמצא מי שיציע כי עיון בכתבי מרקס, ברנשטיין ולנין חיוני כדי לחסל את הקורונה. איך החילוניים לא מצאו איזה פטנט תרבותי לחסל את הנגיף?

הלכו החוקרים והטילו יהבם ב - GPS. כן, אותו מכשיר ניווט שמשרד הבריאות והשב"כ מפעילים לזיהוי חולי קורונה אפשריים. אצל החוקרים הוא שימש לבדיקת אנשים שמפרוץ המגיפה ועד השבוע הראשון של החודש לא נמנעו מהתקהלויות, כנסים, כנסיות ובתי כנסת, מסעדות, מקומות בילוי וכיו"ב קיבוצי בני אדם. הרעיון הוא שאנשים שאינם בימין, ולכן חושבים שיש סכנה, יימנעו יחסית לאנשי ימין מלהתכנס לעת הזו.
את ממצאי ה GPS הם חיברו לנתוני ההצבעות לבחירות בארה"ב. וכך יכלו לבדוק האם יש חיבור בין מקבצי ההצבעה למפלגה הרפובליקנית לבין מקבצי ההתקהלויות לאחר פרוץ המגיפה תוך השוואה עם נתונים על מקבצי מצביעי המפלגה הדמוקרטית.

הממצא: ככל ששיעור מצביעי הימין גדול יותר כך גדול הסיכוי לחלות בקורונה. למה? כי הם חשבו ואמרו - והחוקרים תיעדו - כמו טראמפ, ג'ונסון, נתניהו וליצמן כי להתקבץ בבית כנסת ובהילולת רבי קרעכצן ולצפצף על ההוראה של 2 מטר בין אדם לרעהו מחסנת מפני המחלה. שיעורי התחלואה בירושלים ובבני ברק הם עדות ישראלית לממצאי ארה"ב.

האתנחתא הקומית מהמצב היא שגוש ימין-חרדים כאן ובארה"ב ספג את שיעור התחלואה הגבוה ביותר.  אם יש אלוהים הוא דואג לחבר את הקורונה שיצר בעיקר למי שחושב שנתניהו הוא המשיח ולמי שממחר יחזרו להצטופף לתפילה ולטבול במקווה – כפי שהממשלה אמורה להחליט הערב.




שתפו: