רוב צביעות

 

ההסתדרות הכריזה השבוע על סכסוך עבודה במגזר הציבורי על רקע כוונות הממשלה לקצץ שכר ולפטר עובדים. מהעבר אפשר ללמוד שיהיו לנו עתה שבועיים של קללות, איומים, והצהרות שיסתיימו ביום שממנו ואילך מותר לשבות – ובלי שביתה. בישראל נדיר שיש באמת סכסוכי עבודה. אבל על העדרם מפצה צביעות שבהם ישראל היא באמת "אור לגויים".

נניח הנחה מעט משונה: שהממשלה צודקת בדרישתה לקיצוצי שכר במגזר הציבורי. כלומר שיש איזהו "מדע כלכלה" שבמצב של המשבר הנוכחי מצדיק קיצוצי שכר. כלומר אנחנו מתחילים במצעד ברגל ימין.

ציבורי שהוא פרטי

מה זה המגזר הציבורי? הבה נסתכל על שני אנשים. האחד, הוא פקיד במשרד הרווחה שתפקידו לתת "קודים" לקשישים סיעודיים. השני, הוא הבעלים והמנהל של "דיור מוגן" או "בית הורים" שבו כל המטופלים הם בעלי אותם קודים. כלומר כל הכסף מגיע מהממשלה.

האם הקיצוץ בשכר יחול על שניהם? בוודאי שלא. וזאת על אף שהממשלה מזינה בכספה את שניהם. אלא שאותו מנהל/בעלים הוא עובד המגזר הפרטי. יעני.

ניקח עוד שני אנשים. אחד עובד משרד הפנים והשני פנסיונר שבעבר עבד במשרד הפנים. שניהם מקבלים כל חודש כסף ממשלתי. רק חדי עין יבחינו בהבדלים ב"תלוש" שהם מקבלים. האם הקיצוץ יחול על שניהם? בוודאי שלא.

נוסיף לשני אלה פנסיונר של עיתון "הארץ". אני בוחר בעיתון הזה כי למעט פעם אחת – בשביתת הפסיכולוגים לפני הרבה שנים – העיתון לא נתפס תומך בשביתה. הפנסיונר מקבל כספו מ"מבטחים". הממשלה מסבסדת את הפנסיה הזו באלפי שקלים לחודש. יקצצו לו? קדחת.

מי חייב במס

האם יש הבדל בין שקל שהממשלה נותנת לעובד שלה לבין שקל שהיא נותנת לבעלים של דיור מוגן? אין הבדל. אלא שאם תופעל תכנית הממשלה יהיו כאן שני סוגי שקלים ממשלתיים: הירוקים למנהל בית האבות והאדומים לעובדי המדינה. למה? כובע. ואני כותב כובע כי אין בדל של הנמקה כלכלית. מדוע לפתע יש שני סוגי שקלים שאחד מהם דינו מוות.

וזו הצביעות של הצמד נתניהו-כ"ץ.

מכאן לתמונה הכוללת. צמד הצבועים מנמק את הקיצוץ בבעיות תקציביות. מעניין שהבעיה התקציבית נשכחה כאשר יש צורך לשכנע את יו"ר ועדת הכספים להגדיל את תקציב ב – 11 מיליארד שקל – אז אפשר להקצות מאות מיליונים לישיבות.

אבל הבה נניח ששיקרו את יו"ר הוועדה הזו. ובאמת יש בעיה תקציבית. ועוד נניח, לטובת צמד הצבועים, כי לממשלה אסור לקחת עוד הלוואות. עכשיו יש לממשלה שתי חלופות: להטיל מס על שכר עובדי המדינה או להטיל מס על כל מי שיש לו שכר ורווח במדינה. הבהרה: אין הבדל בין קיצוץ שכר לעובדי מדינה לבין הטלת מס רק על שכרם של עובדי מדינה. עכשיו נפנה שאלה לראש הממשלה ושר האוצר: האם אתם בעד להטיל מסים כדי לממן את ה"בעייה בתקציב"? אין ספק שתקבלו תשובה שלילית. הם ממש נגד העלאת מסים בכלל ובמיוחד הם נגד העלאת מסים לעת המשבר הנוכחי.

אז למה הם בעד מס רק על שכר עובדי המגזר הציבורי?

ניסנקורן, פרץ ומפלגת העבודה

מעניינת שתיקתו של מזכיר ההסתדרות עד לא מכבר, אבי ניסנקורן, שהוא עתה שר המשפטים מטעם מפלגת כחול-לבן. ובקרב מועצת השתקנים מעניינת גם זו של המזכ"ל לשעבר, יו"ר מפלגת העבודה ושר הכלכלה בהווה, עמיר פרץ. לכל אלה זכות וטו על החלטת קיצוץ שכר סלקטיבית. אבל אולי הם בסגר במנזר הצבועים.

 

 

 

שתפו: