צביעות ב"מכבי"

העיתון כלכליסט דיווח על יוזמה חדשה של משרד האוצר: לפקח על שכר הרופאים העצמאיים העובדים עבור קופות החולים. קופות החולים מעסיקים גם רופאים שכירים וגם רופאים עצמאיים. על שכר השכירים חלות מגבלות השכר במגזר הציבורי והעיקרית שבהן היא שהשכר טעון אישור משרד האוצר. שכר העצמאיים נקבע בין הרופא ובין הקופה. מי שיטריח עצמו לדו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר ימצא כי רוב מבין 100 בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר במגזר הציבורי הם רופאים. מכיוון ששיעור הרופאים העצמאיים הגבוה ביותר הוא בקופת חולים "מכבי" סביר להניח ששם שיחת היום היא על כסף.

האם משרד האוצר צודק בהצעה לפקח על שכר העצמאיים? אני מודה שהופתעתי מההצעה. האם משרד האוצר מתכוון לפקח גם על שכרו של מנכ"ל החברה הפרטית שזכתה במכרז להפעיל רכבת קלה בתל אביב למשך 25 שנה? האם יש הבדל בין הרופא העצמאי בקופת חולים לבין אותו מנכ"ל? או מנהל של חברה לייצור נשק ש – 90% מהכנסותיה באים מרכש ממשלתי? בכל המקרים האלה כסף ציבורי הוא הדלק שמאחורי השכר. אז מה ההבדל? למה להיטפל רק לקופות החולים?

מכסא לכסא

התגובה המשעשעת להצעה הזדונית הזו היתה של משרד הבריאות. מה דעת המשרד? שהוא, ולא יחידת השכר במשרד האוצר, יהיה פקח המשכורות. זה רעיון מבריק במיוחד, כי מי שעבדו במשרד הבריאות מוצאים דרכם ל...קופות החולים. כל הכבוד לפרופסור חזי לוי על חוש ההומור היבש שלו.

אותה ידיעה ב"כלכליסט" מביאה את תגובתו של "מוריס דורפמן, ראש חטיבת הכספים במכבי ומי שכיהן כסמנכ"ל רגולציה במשרד הבריאות עד לפני כמה חודשים, תוקף את היוזמה בחריפות: "הממונה על השכר אינו מוסמך להסדיר את ההתקשרויות בין מכבי לבין הרופאים העצמאים. מדובר בשינוי קיצוני נטול הצדקה שמהווה התערבות רגולטורית מיותרת ובלתי סבירה".

בביצה הרפואית שלנו הקרקור של הצפרדעים עז מתמיד.

ישאל הקורא: ובכל זאת, מה דעת המשורר על שירת הצפרדעים?

מקופה לקופה

התשובה תגיע. אבל, ובמקביל, עיתון "הארץ" דיווח על עתירה לבג"צ שהגישה קופת חולים "מכבי" כנגד הטבות לעובדים ב...קופת חולים "כללית". מה לבג"צ ולעניין הזה? בכתבה נמסר כי עובדים במערכת הבריאות מעדיפים לעבור ל"כללית" בגלל ההטבות האלה. מה הן? אין השתתפות עצמית בתרופות, אין תשלום לביקור אצל רופא, יש הנחה בטיפולי שיניים.

מדוע "מכבי" דורשת מהממשלה (באמצעות בג"צ) להתערב בתנאי עבודה של שכירים ב"כללית" אבל מתנגדת בחריפות להתערבות ממשלתית בשכר העצמאיים? והנה עוד דוגמא של צביעות: התביעה אינה כוללת למשל גם את בתי החולים "הדסה" בירושלים נתמכים מכספי ציבור זה עשרות בשנים - שם יש הטבות דומות ל"כללית"? ומי יודע, אולי עוד כמה בתי חולים פרטיים שנקראים "ציבוריים"? הרי כל בתי החולים ניזונים מטופסי 17 (התחייבות לתשלום עבור טיפול) שמנפיקות קופות החולים מכסף שהן מקבלות מהממשלה.

כי "מכבי" יותר משהיא מעוניינת לתקן את השיטה מעוניינת לעקוץ את המתחרה הגדול שלה – "הכללית". אז הנה הצעה לבג"צ: תפסקו כפי שתחפצו ובלבד שהקופה תשלם למנכ"ל שלה שכר שלא יעלה על שכרו של מנכ"ל משרד האוצר וכמו כן לקופות החולים יהיה אסור להעסיק רופאים עצמאיים. רק שכירים. לרופאים העובדים בבתי חולים ממשלתיים אסור יהיה לעבוד במקום עבודה אחר. והממשלה לא תגביל את מספר השעות הנוספות שרופא ממשלתי רשאי לעבוד.

לחילופין, אפשר לתת לצביעות ולבזבוז לנצח.

 

 


שתפו: