אפס

 

אם מחפשים מספר שמציין יותר מכל את השבוע הרי זה 15. שבעה שרי אוצר המליצו,  ו- 7 נשיאים וראשי ממשלה יאשרו הצעה ולפיה מס חברות בכל מדינה יהיה לא פחות מ-15% וכי תאגידים ישלמו מס על פי הכנסותיהם בכל מדינה. אם ההצעה תתקבל, ואם לא יכניסו בה חורים, ואם יענישו מדינות סרבניות כמו שהענישו את בלרוס שחטפה מטוס - זה יהיה הישג מדהים. הנה לנו גלובליזציה במיטבה.

הפעלתנות הזו עומדת, בישראל, בתחרות עם האפס. במאמר במוסף הכלכלי של "הארץ" נרשמה הכותרת "זה חארטה....פעילות אפס" בביקורת על מטה התשתיות שבלשכת שר האוצר. ואני תהיתי איך היינו נראים אם במקום 0 היה נרשם 15 מיליארד. האם היה יותר חארטה או פחות?

אפס הוא מההמצאות היותר חשובות של המין האנושי. בלי אפס לא היתה לנו מתמטיקה, וספק אם היה מונה חשמל, שלא לדבר על מטבע של 10. בלעדיו היה די מסובך לתאר את היסוד הכימי שבין איינשטיניום למנדלביום ודוברי העברית היו מאבדים קללה נפוצה ("אתה אפס"). אפס, על כן, הוא סלע קיומנו.

הראש והישבן

אלא שלא עת פלסף היא השבוע. תתארו לעצמכם שהמלך ביבי הראשון לא מסדר לנו מלחמה כדי למנוע מהכנסת להחליף ממשלה. ותתארו לעצמכם שבשבוע הבא יש בישראל ממשלה חדשה ובראשה בנט ובישבנה אפילו לא בדל ליכוד, דתיים ציוניים וחרדים כפייתיים.

בשיח הציבורי יש העוסקים בעניין הזה ברצינות. מה תעשה הממשלה החדשה (אם תהיה)? האם יוקפא חוק קמיניץ או יופשר? (ובעצם האם הכנסת חוקים למיקרו-גל ולתא ההקפאה לא נוגדת את הוראות היצרן?) האם יבוטלו הקיצבאות לבטלני ישיבות? האם יודח הרמטכ"ל שלא הביא לנו ניצחון מוחץ בעזה? האם תתוקצב התנחלות יהודית לא חוקית, ואם כן, האם יתוקצב יישוב ערבי "לא מוכר"? ברור שיש הרבה מה לעשות.

אני, העני ממעש, מבקש להציע את מדיניות האפס. לא לעשות דבר. לא יהיו ישיבות ממשלה. לא יהיו החלטות ממשלה במשאל טלפוני. לא תתכנס הכנסת. לא יתכנסו ועדות הכנסת. פשוט, שום כלום.

שמיר כמשל

להצעה הזו יש שני יתרונות בולטים. היתרון הראשון הוא בדמותו של יצחק שמיר. ראש ממשלתנו השביעי היה חסיד נסתר של האפס. לפעמים אפשר היה לראות אותו צועד לבד ברחוב בלפור. לבד!!!! יש אומרים כי המדיניות החביבה ביותר עליו היתה השנ"צ. ההוכחה המוחצת להצלחת מדיניות האפס היתה במלחמת המפרץ. אז נורו טילים ממערב עירק לתל אביב ולא היתה כיפת ברזל. כשהעירו את שמיר ואמרו לו "געוואלד, טילים על תל אביב!", השיב ב"נגיב במקום ובזמן שנבחר (פיהוק)". בפועל לא היה מקום ולא היה זמן. אפס מוחלט.

תוחלת חיים

היתרון השני, אם לא עושים – לא רבים. סכנת הריב היא האיום הגדול ביותר על הממשלה החדשה (אם תקום). יותר מאיראן. יותר מהחמאס פלוס חיזבאללה. יותר מלחץ אמריקני לנהל מו"מ על עתיד פלסטין-ארץ ישראל. אם לא רבים יש סיכוי שתוחלת החיים של הממשלה המטופשת הזו תהיה ארבע שנים או מועד פרישתו של נתניהו מפוליטיקה – לפי המועד הקרוב יותר. ואל תקפצו עם השאלה: מה עם התקציב שבלעדיו, מכוח חוק, אין ממשלה. גם לעניין הזה יש פתרון: התקציב יהיה 0. כלומר הממשלה לא תוכל להוציא אגורה מעבר למה שהיא חייבת מכוח החוק, החוב או הסכם. אני מכיר כמה כלכלנים שמוחאים עתה כפיים כי לעת מחלת האינפלציה הצפויה (כך מנבאים לנו רואי השחורות)  – תקציב אפס הוא סופר אנטי ביוטיקה.

 

 

 

שתפו: